Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa till KFM eller kämpa vidare?

Då sitter man här efter att ha läst här på forumet i flera månader om hur man skall försöka bli skuldfri. Har kämpat med skulder i flera år och inte hamnat hos varken KFM eller något Inkassobolag men nu är det nog nära.

Har idag skulder på ca 495k kr spritt på 14 olika låne-/kreditgivare. Har bara en visstidsanställning i dagsläget där jag får ut ca 20k/månad efter skatt och 19 FF på UC senaste 12 månaderna så ett stort samlingslån är bara att glömma. 2015 hade jag 290k i inkomst och ett underskott på nästan 80k.

Berättade om skulderna för mina föräldrar och min syster i slutet av året och dom första månaderna var tuffa men fick sålt lite varor och fick löst någon dyr kredit som man var snabb på att använda igen då det var tufft att klara månad för månad på ca 3000kr till mat/kläder/smink osv.

Senaste månaderna har jag betalt ca 10-11000 på lånen i månaden varav 3-4000 har gått till amortering o resten, helt galet, har gått till dyra räntor. Det har gått runt men nu när tyvärr utnyttjade min kredit på everyday till max kommer räkningarna stiga till ca 15k kommande månader och då är allt kört.

Vad gör jag? Har 14 dagar kvar tills nästan lön och funderar på att släppa allt via Inkasso till KFM och försöka spara kommande två-tre löner till en "buffert" innan man får löneutmätning och sedan ansöka om skuldsanering runt den 1/11. Hade kontakt med Skuld- & Budgetrådgivningen i december här i Halmstad och dom tyckte att jag skulle ansöka om Sanering om jag inte lyckades hålla allt vid liv själv.

Är tacksam för stöd/råd om vad jag skall göra. Kan tillägga att jag är 29 och fyller 30 nästa sommar så är lite tveksam om man kan få en skuldsanering eller inte. Tänkte om jag amorterar 4000kr i månaden per år = 48k/år = 10år. Detta är ju om jag har lönen jag har i dagsläget som är relativt hög och det är ju inte helt säkert att jag har.

Kan tillägga att jag bor själv i en hyresrätt så har ingen bostad jag kan använda som säkerhet.

För det första så tycker jag att det är väldigt starkt gjort av dig att du har berättat för dina anhöriga om din situation, samt att du har varit i kontakt med kommunens skuldrådgivare. Det anser jag är ett väldigt sunt tecken på att du tar tag i din situation innan det spårar ur totalt - för det kan alltid bli mycket värre även om man tror att botten är nådd.

Nu slipper du hantera all ekonomisk stress och press i hemlighet och alldeles ensam. Enligt min erfarenhet är det skammen att behöva dölja alla ekonomiska misstag som är det värsta.

Alla lån och krediter är bara pengar som du under din livstid kommer att ha möjlighet att tjäna igen. Försök att skilja på pengar och relationer. Relationer kan inte köpas för pengar.

Jag har inga konkreta tips för dig angående din situation idag vad gäller löneutmätning eller om du bör kämpa själv.

Den senaste omgången då min ekonomi gick i kras slutade med ett fem år långt låneträsk med ett ständigt jagande av nya lån. Trots att jag månaderna innan lånekarusellen återupprepades hade lyckats bli helt fri från betalningsanmärkningar och helt skuldfri efter löneutmätning. Den senaste lånekarusellen var den hemskaste perioden i mitt liv. Det var ett liv utan livslust och ett liv med ständig ångest, stress och likgiltighet.

Idag har jag nya betalningsanmärkningar men inget skuldsaldo hos Kronofogden. Jag har på egen hand lyckats hantera 40 stycken olika lån och krediter till ett totalt värde av 700.000 kronor när det var som värst under senhösten 2014. Sedan dess har jag inte tagit ett enda nytt lån, och den totala lånesumman har idag minskat till drygt 520.000 kronor fördelat på 9 stycken långivare. För dessa lån betalar jag idag ett månadsbelopp på drygt 10.500 kronor, vilket är hanterbart med den regelbundna lön jag har. Lånen minskar stadigt och livsglädjen är tillbaka.

Jag önskar dig ett stort lycka på vägen mot ett liv fritt från lån och krediter!

Senast ändrad:
Bra gjort att ta tag i eländet! Jag vet precis hur du känner dig och kan bara berätta hur jag gjorde.

Kan tro att du sitter flera timmar i slutet varje månad för att försöka få ihop räkningshögen. För min del slutade det alltid att det inte gick ihop sig och jakten på nya lån hela tiden för att betala andra. Mådde riktigt dåligt och hade alltid ont i magen i migrän.
Jag såg ingen annan utväg än att släppa allt till KFM via inkasso.
Detta var i okt/nov 2015. Det började med ett bombardemang i brevlådan, sms, telefonsamtal och mail från alla ca 40 långivare.
Sen började det komma brev från KFM och i slutet av januari så fick jag samtal från KFM och kommande löneutmätning.

Handläggaren var mycket trevlig och bra att prata med. Löneutmätningen startade på lönen i februari.
För min del så vart allt mycket bättre, mådde mycket bättre och slapp sitta många timmar varje månad med alla räkningar.
Betalade bara de löpande som hyra, telefon, försäkring. Resten gick till KFM och löneutmätningen.
Tjänar jag nått extra nån månad får jag behålla det och får jag mindre lön nån månad så får KFM mindre och du får alltid minst ditt förbehållsbelopp.

Gjorde en stram budget som jag följer och det fungerar mycket bra. Får ett förbehållsbelopp som räcker gott till det viktigaste, inget lyxliv direkt med mat på bordet och till o med en påse ostbågar till helgen.

Jag skickade samtidigt in en ansökan om skuldsanering och 25 maj fick jag inledande och väntar nu på beslut...

Lite av min historia.

Lycka till och hjälp och stöd finns här i detta forum!!

Hej o tack för svar o stöd. Är ju en fruktansvärd situation man satt sig i.

Läste din tråd Jobaby och den var mycket motivierande. Är bara rädd för att i slutändan inte få någon skuldsanering och bli evighetsgälldenär eller vad det nu kallas.
Är ju precis som du skriver. Just nu sitter man och försöker pussla ihop hur man skall ha råd med räkningarna i slutet av juli. 14 dagar kvar och enligt min budget går det ju inte ihop. Ca 140000 i lånekostnader. Everdaylånet är helt sjukt. 3350. Utan den hade det nog vart lugnt att överleva men då blir det knappt 2000kr till mat. Förbehållsbeloppet på en utmätning skulle jag ju få ca 5600kr inklusive busskort.

Kommer inte riktigt ihåg om du hade kontakt med skuld och budgetrådgivaren när du släppte allt. Funderar på att boka ett nytt möte innan jag släpper allt men är ju ont om tid och semestertider och så.

Hur gjorde du innan löneutmätningen kom igång? La du undan så mycket du kunde av lönen tills den drog igång eller försökte du betala av någonting. Hur gör man där annars, ta ut kontanter eller kan man föra över pengar till någon släkting. Har ett bensinkort på ca 8500kr, ett mindre lån på 100000 hos kreditkonto. Skulle du löst dom innan löneutmätningen kommer igång?

Så mycket som snurrar i huvudet, blir knäpp.

Jag har haft bra kontakt med skuldrådgivaren på kommunen hela resan. Bra stöd o kan ge råd o vägledning. Innan löneutmätningen kom igång så tog jag ut de extra pengar som jag kunde på lönen. Hade dem i ett kuvert som buffert.

Jag löste nog inga skulder utan släppte allt. La undan de pengar jag kunde istället.

Fanns ingen chans för mig att fortsätta låna o pussla varje månad så detta blev min räddning.

Kommer ordna sig ska du se!!

Då sitter man här och svettas dagen innan lön. Pratade med lånerådgivaren förra veckan och han var väldigt bra att prata med som vanligt och vi pratade om hur jag skulle gå tillväga och han tyckte att min plan lät helt ok.

Men nu är jag livrädd. Får lite över 20000 i lön denna månaden. Räkningar på 21 där lån är nästan 14. Hur går jag tillväga? Ska jag bara gå in på min internetbank och ta bort alla autogiron och inte betala räkningarna. Förstör jag för mig själv? Tänk om man inte får skuldsanering. Är jätte rädd. Vågar jag bara strunta i att betala? Har aldrig vart i situationen innan. Ska jag ringa alla olika låne-/kreditgivare och prata med dom imorgon och säga att jag inte kan betala framöver.

Jag hade nog släppt allt i ditt läge. Om du bara får bort 3-4000 varje månad är det runt 10 år innan du är skuldfri - förutsatt att inget oförutsett någonsin inträffar som gör att du måste jaga fler lån. Om du vill titta på alternativ kan du googla efter "skuldfri med snöbollsmetoden" eller liknande sökfråga. Man kan ju ofta få en betalningsfri månad, eller amorteringsfri, och då lösgörs ju lite utrymme. Men för att slippa gå runt och ha ont i magen hela tiden önskar i alla fall jag att jag hade släppt allt och sparat mig 10+ eländiga år.

Jag släppte allt i slutet av februari. Utmätningen har inte startat än och jag slipper all stress och ångest denna tiden på månaden med hur fan jag skall betala vem och vilka nya lån jag kan hitta för att lösa andra lån etc. Jag ångrar mig inte en sekund.

Sådär. Nu är alla autogiron avslutade. Hoppas inget dras. Ska jag ringa till dom jag har autogiron hos och förklara läget?

Är jättenervös inför det här stora steget.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp