Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppa allt till KFM eller fortsätta kämpa och ta nya krediter?

Vänta lite här. Du skriver om du släpper så har du ca 11000 kr kvar att leva på om du har räknat rätt.
Men ovanför så skriver du att du har 10-11000 kr kvar efter allt är betalt? Det är ju samma sak.

Du kan tänka långsiktigt istället. Du kommer inte ha alla dessa lån med höga räntor i framtiden. Du. Kan ta 2 större lån, amortera det du kan, leva snålt och alltid spara undan en peng
Med löneutmätning skulle jag få mer än 11000 kr i månaden, enligt beräkning skulle jag få ca 16000 kr. Plus slippa stress varje månad, att fixa nya krediter för att kunna betala de gamla. Känner mig helt utmattad pga detta och har svårt att några realistiska lösningar. Därför har jag börjat tänka på löneutmätning. Men nu när jag har fått så mycket stöd här på forumet har jag bestämt mig att jag ska fundera lite till o se vad jag kan göra. Det är absolut värt att kämpa o först prova andra lösningar innan man ger upp.

Det är aldrig försent att ända sitt tankesätt och beteende. När du väl gör det så kommer du dessutom på köpet att känna tillfredsställelse och att det är du som har kommandot.
:tummen:
Barn är kloka och hjälpsamma och om man lär de fr början att de inte kan få mer än vad de får så begär de inte mer heller. Involvera barnen i familjens ekonomi (så klart utan att ge de ångest) på ett positivt sätt och be de om hjälp vad ni kan ta bort istället för ngt annat.
Det är så sant. Jag skulle vilja ha den känslan att man har koll på situationen igen. Många är oroliga i dessa tider. Räntan stiger, hyran kommer höjas, elräkningarna kommer bli högre. Det är ibland svårt att hitta krafter att tänka positivt. Men tänker inte ge upp, ska göra nu vad jag kan för att rädda situationen utan att behöva ta ännu mer blancolån o krediter. Då vet man i alla fall att man har försökt att göra allt.

Det är så sant. Jag skulle vilja ha den känslan att man har koll på situationen igen. Många är oroliga i dessa tider. Räntan stiger, hyran kommer höjas, elräkningarna kommer bli högre. Det är ibland svårt att hitta krafter att tänka positivt. Men tänker inte ge upp, ska göra nu vad jag kan för att rädda situationen utan att behöva ta ännu mer blancolån o krediter. Då vet man i alla fall att man har försökt att göra allt.
och vi finns här när du behöver oss
<3
Vill bara ge dig ett råd nu i juletider när vi som kämpar att få ekonomin att gå ihop gärna vill "kompensera" barnen med prylar för vi vill så gärna se dem glada. Sen sitter vi med dyra avbetalningar i flera år fram i tiden. Det är så ovärt har jag lärt mig den hårda vägen! Bestäm att varje barn ska få t ex max 3 paket var till ett visst belopp. Använd sen fantasin och ge klappar som inte kostar pengar som t ex spelkvällar, filmkväll med popcorn och alla får välja en film var, pysseldag etc etc. Barn blir lyckliga av att vi föräldrar är glada och tar oss tiden att vara närvarande. Köp inte julklappar på kredit, då ger man sig själv huvudvärk nästkommande månader. Jag har ett extra sparkonto bara för julen där jag sätter in 300 kr varje månad, tyvärr tvingas jag alltför ofta ta fr det kontot då och då men det är i alla fall mkt bättre än att använda krediter.

Med löneutmätning skulle jag få mer än 11000 kr i månaden, enligt beräkning skulle jag få ca 16000 kr. Plus slippa stress varje månad, att fixa nya krediter för att kunna betala de gamla. Känner mig helt utmattad pga detta och har svårt att några realistiska lösningar. Därför har jag börjat tänka på löneutmätning. Men nu när jag har fått så mycket stöd här på forumet har jag bestämt mig att jag ska fundera lite till o se vad jag kan göra. Det är absolut värt att kämpa o först prova andra lösningar innan man ger upp.

Låter dock väldigt mycket med 16000 kr kvar? När alla räkningar är betalda?

En fråga
Om man får beviljad utmätning, min inkomst ca 19k After skatt. Skulden 1.6. Lever man på existensen fem år sen man är skuldfri eller hur blir det?

En fråga
Om man får beviljad utmätning, min inkomst ca 19k After skatt. Skulden 1.6. Lever man på existensen fem år sen man är skuldfri eller hur blir det?
Nja, löneutmätning är en åtgärd från Kronofogden som du inte kan välja eller ansöka om. En tvångsåtgärd för att driva in skulderna via lönen, helt enkelt. Skuldsanering kan du däremot ansöka om, om du inre tror att du kommer kunna betala dina skulder inom en överskådlig framtid. Om du blir beviljad det, så lever du på ett förbehållsbelopp (liknande existensminimum) i 5 år som regel, sen är du skuldfri ja.

Nja, löneutmätning är en åtgärd från Kronofogden som du inte kan välja eller ansöka om. En tvångsåtgärd för att driva in skulderna via lönen, helt enkelt. Skuldsanering kan du däremot ansöka om, om du inre tror att du kommer kunna betala dina skulder inom en överskådlig framtid. Om du blir beviljad det, så lever du på ett förbehållsbelopp (liknande existensminimum) i 5 år som regel, sen är du skuldfri ja.
Skillnaden är att du vid en skuldsanering får behålla hela inkomsten i Juni -och December.

Sen kanske man inte blir beviljad på flera flera år.
Jag hade inte släppt om du har 10-11000 kr kvar. Hade försökt leva snålt och amortera det man kan. Med tiden försvinner fler lån och månadskostnaden sjunker!

Det känns så även precis innan man gör ett genombrott. Det tog nåt år för mig fr att jag slutade låna, släppte krediter till inkasso, skaffade extrajobb tills jag såg förändringen eller belöningen kanske jag ska säga! Jag kan nu se i backspegeln klart och tydligt att så länge man lånar och så länge man inte tar tag i sina lån och krediter och börja beta av dem så är man kvar på samma ställe. Man måste bryta mönstret, sluta låna, börja spara, även om det är 300 kr/mån så gör det stor skillnad på sikt. Att man klarar av att möta en extra utgift med sparade pengar istället för att få panik och vara tvungen att ta ett nytt lån.
I din situation tycker jag dock att det är befogat med lån eftersom det var krav fr FK. Bara och bita i det sura äpplet och kämpa vidare. Det kommer att vända!
Undrar vilka krediter släppte du till inkasso? Jag har i tankarna att släppa några, men då man ngn anmärkning eller hur går det till?

Känner mig ett riktigt lugn inför skuldsanering eller löneutmätning vad det än nu blir.

Vi har ju alla ( oftast ) satt oss i denna situation för att vi inte kan hantera pengar eller att vi på något eller annat sätt har haft ett osunt förhållande till pengar.

Är nog både skönt att slippa tristessen samt att man lär sig en liten "Läxa"

jag ser positivt på detta oavsett vad hur det blir för mig (Slängde iväg min ansökan igår).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp