Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppa allt eller betala några lån?

Hej har just kommit i en situation där jag ej kan komma vidare och undrar nu om det bästa är att släppa alla skulder och spara undan lite innan utmätning eller betala skitlånen och låta de stora lånen gå till kfm för att nånsin kunna betala av allt.

De lån jag har är:

Remember 140k avbetalning 1700kr ränta 11%

Northmill : 40k ränta 29 % 1500kr

Santander: 220k 9% ränta 3200kr

Credway 30k 30% 1500kr

Easycredit 5k 500kr
Credigo 5k 500kr

Loanstep 24k 20% 1k

Cashbuddy 22k 19% 1000kr

Inkasso 18k 2000kr

Lendify 130k 2400kr 9%

Ikano 200k 2200kr 11%

Avida 80k 14% 1300kr
Saldo 5k 500kr

Hyra 6k

Har skattejämkat och får ut drygt 23k varje månad vilket inte går ihop med alla lån längre och får ej samlingslån pga hög låningsgrad och många förfrågningar som de flesta går ut i december men vet inte om det ens går då pga för hög låningsgrad och många krediter.

Så hade ni bara släppt allt för att få lugn och ro i själen när allt är klart eller hade ni betalat på dom dyraste lånen och släppt de bra ? Alternativt betala alla krediter och släppt de bra?

Hej har just kommit i en situation där jag ej kan komma vidare och undrar nu om det bästa är att släppa alla skulder och spara undan lite innan utmätning eller betala skitlånen och låta de stora lånen gå till kfm för att nånsin kunna betala av allt.

De lån jag har är:

Remember 140k avbetalning 1700kr ränta 11%

Northmill : 40k ränta 29 % 1500kr

Santander: 220k 9% ränta 3200kr

Credway 30k 30% 1500kr

Easycredit 5k 500kr
Credigo 5k 500kr

Loanstep 24k 20% 1k

Cashbuddy 22k 19% 1000kr

Inkasso 18k 2000kr

Lendify 130k 2400kr 9%

Ikano 200k 2200kr 11%

Avida 80k 14% 1300kr
Saldo 5k 500kr

Hyra 6k

Har skattejämkat och får ut drygt 23k varje månad vilket inte går ihop med alla lån längre och får ej samlingslån pga hög låningsgrad och många förfrågningar som de flesta går ut i december men vet inte om det ens går då pga för hög låningsgrad och många krediter.

Så hade ni bara släppt allt för att få lugn och ro i själen när allt är klart eller hade ni betalat på dom dyraste lånen och släppt de bra ? Alternativt betala alla krediter och släppt de bra?
Oavsett om du släpper en eller alla så kommer det troligen rendera i löneutmätning, och KFM ”tar” så mkt som dom kan på din lön, vilket förmodligen medför att du ändå inte har råd att betala de skulder Du inte släpper.

Okej hur fan klarar man av det psykiskt är som ett vrak redan nu kommer väl bli ändå jobbigare när man släpper kan inte sluta tänka på det.

Okej hur fan klarar man av det psykiskt är som ett vrak redan nu kommer väl bli ändå jobbigare när man släpper kan inte sluta tänka på det.
Det är en svår period som du måste gå igenom. Men att släppa allt och får utmätning verkar iaf en mycket bättre lösning. Betala bara de vanliga räkningar, hyra el osv. Du verkar ha närmare 900k i skuld och en inkomst 300k? Skamligt att du har fått låna så mycket. Även med bästa låneupplägget kostar ett sånt lån minst 12000kr/m.
Att släppa till löneutmätning är enda alternativet till en dräglig tillvaro. Sedan kan du söka skuldsanering så du åtminstone är tidsbegränsat.
Det är en mental resa samtidigt tror jag att man mår mycket bättre när man vet att man klarar vardagen.
Rekommenderar att prata med någon! Anförtro dig åt någon fördomsfri person. Det kommer att kännas mycket bättre!
Lycka till!

Vet inte riktigt hur man klarar det, men många medlemmar på detta forum upplever det positivt när det väl är ”igång”.

Jag har släppt och kommer inte betala mina lån och krediter nu. Det känns helt fruktansvärt, men jag kan inte betala längre och ser ingen utväg. Det är riktigt jobbigt, men jag tänker att när det landat och man vet hur det blir så blir det bättre. Men den här första tiden tills allt är hos KF är hemsk, bara ångest. Jag läser mycket härinne och får styrka.

Okej tack ska till budget och skuldrådgivning om 2 veckor har min mor att prata med om detta som pushar mig att gå dit och se vad dom säger men finns ju inget annat alternativ, tack för att svar kommer nog starta en tråd när det väl är dags

Ah närmare 900k ja och en lön på cirka 360k. Var från ett spelberoende från början som jag tagit tag i och inte spelat på 2 år även pausad på spelpause.

Jag tror jag måste släppa nu kämpat länge med detta men blir mer och mer skulder hur ska man tänka inför en eventuell sanering är 29 år bör jag vänta en stund efter allt typ leva på minimum i 1 år sedan söka ?

Jag har släppt och kommer inte betala mina lån och krediter nu. Det känns helt fruktansvärt, men jag kan inte betala längre och ser ingen utväg. Det är riktigt jobbigt, men jag tänker att när det landat och man vet hur det blir så blir det bättre. Men den här första tiden tills allt är hos KF är hemsk, bara ångest. Jag läser mycket härinne och får styrka.
Gick du till budget rådgivning innan och hur är planen med sanering ? Hur länge har du inte betalat på och har det ringt mycket borde man beställa en postbox nån stans för att slippa alla brev eller har nån råd och tips hur man tar sig igenom?

Gick du till budget rådgivning innan och hur är planen med sanering ? Hur länge har du inte betalat på och har det ringt mycket borde man beställa en postbox nån stans för att slippa alla brev eller har nån råd och tips hur man tar sig igenom?
Ja, jag var till skuldrådgivaren innan, men jag var så överskuldsatt att det inte fanns något annat alternativ än att söka sanering. Men jag räknar med avslag då några skulder säkert räknas som nya. Jag tror att mycket kommer per sms, mail och samtal, men säkert en del i brevlådan också... Jag spar alla påminnelser i en pärm, en flik för varje lån eller kredit.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp