Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vill bara säga att vilken tröst det är att kunna ventilera allt det tunga o jobbiga här på sidan. Tack för att ni finns!!! Ingen som vill mejla privat också via privata meddelanden här??
bra initiativ av admin lägga till hjälp delen.här kan man gnälla,skälla,tjura,glädjas m.m.m.m.
du får gärna skriva privatmeddelande till mig om du vill.jag hänger på.
Ni får gärna skriva privat till mig med så svarar jag på frågor, situationen är densamma för min del, tack för alla fina ord och det känns ändå skönt att VI här har varandra, kärlek till er!
Hej!! Finns det någon som kan beskriva lite för mig vad som kommer hända nu?? Är så rädd att jag inte vet vad jag ska göra. Måste släppa allt till fogden nu då jag inte ser någon lösning alls på detta.. Lånar hela tiden om för att betala lån. Mår som jag förtjänar jag vet.. Nu finns det inte fler lån tror jag.. Stopp över allt.. Skulle behöva 60000 kr för att bli av med smslånen.. Har skulder upp över öronen.. Fast jobb så blir väl löne utmätning., men det kvittar för jag vill bara bi av med skiten nu.. Men kommer jag bli det?? Är rädd att det är så höga räntor att skulderna ökar istället för att minska, är det så?? Snälla någon som vet detta??
Det bästa är att ta kontakt med en budget- och skuldrådgivare. Du hittar deras kontaktuppgifter via din kommuns hemsida. Var inte rädd för att lägga alla korten på bordet. De dömer inte någon eller kommer med pekpinnar. De sparkar inte på den som ligger. Ibland är det bästa rådet att släppa allt till Kronofogden. Jo, det innebär en mängd betalningsanmärkningar och ibland ganska otrevliga brev från inkassoföretagen men har man inga pengar så har man inte. Din budget-och skuldrådgivare finns där så länge du behöver stöd och de hjälper dig genom hela processen om det gäller skuldsanering. Betalningsanmärkningar är inte kul men hos KFM får du behålla ett förbehållsbelopp och till din hyra. Det innebär att du få behålla ca 4600 per månad (för ensamstående) plus hyran och eventuell kostnad för att ta dig till ditt arbete (busskort tex). Det kan låta lite men dessa pengar är dina och med en sund budget så går det. Det sköna är att oron över snabblånen och att inte kunna betala räkningarna försvinner och även om man krälar på botten så är det en nystart. En dag är skulderna borta. Visst det kan vara svårt att handla på faktura och liknande. Det är kontant betalning som gäller överallt men i gengäld så är varorna dina när de är betalda. Ingen mer kredit att betala av på.
Jag säger inte att detta är den enda svaret på vad man ska göra men jag ville bara förklara vad som hände när jag fick släppa allt.
Måste man gå till inkasso först innan kronofogden? Kan man inte gå direkt till kronofogden?
Mitt liv är på väg utför och det kan nog inte bli mycket sämre. Jag har blivit soffpotatis och gått upp ca 40kg, jag har inga vänner längre och jag har olika lån som tillsammans hamnar runt 270 000kr. För ca 1 år sedan berättade jag för mina föräldrar att jag hade skulder, dem ville inte hjälpa mig och jag hade inte förväntat mig att dom skulle det i heller.
Det första jag gjorde för 1 år sedan var att sälja bilen rent för billigt. Min bil hade endast gått 13000 mil och var värderad till ca 40 000 av bilhandlare, men eftersom min bil hade ett större fel och jag hade inte råd att laga den fick jag sälja den för ca 21 000kr. Men har man räkningar som ska betalas så har man.
Sedan i somras har jag gått plus minus noll varje månad tack vare alla sms-lån, men nu håller det inte längre och hittar jag inte 22 000kr till slutet av denna månaden går det åt helvetet. Efter att inte sökt något lån på 2 månader och endast ha 6 förfrågningar chansade jag att söka lån hos Svea Direkt, men icke... det blev ett Nej och inte direkt det jag behövde.
Nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra, vill inte att det ska bli den 25/3 och räkningarna ska betalas, för jag kommer bara ha råd med hälften ungefär.
Vad ska man göra? Jag är bara så trött på allt och den enda ljusglimten jag såg var att om man lät allt gå till kronofogden fick man leva på 4600 i månaden vilket är mer än vad jag har idag. Och det enda av värde jag har i hemmet är en dator, den kan jag kanske få 6000-7000kr för.
Kläder handlar jag i princip aldrig så det enda jag kan komma på som jag behöver pengar till är mat. och min matbudget just nu ligger på ca 1400kr .
Tack för ditt otroliga stöd!! Känns faktiskt bättre nu.. Jag är så rädd för att behöva skämmas bara.. Hoppas ingen får veta bara.. Men hur är det med arbetsgivaren?? Jag måste väl berätta för dom?? Jag kan väl inte bli av med jobbet pga detta??
hej
jag undrar oxå hur mycket tickar räntan i väg löper den
på som då skulden va på" inkassonivå"
eller blir den högre då det har gått till utmätning och kfm
Hej! Det var jag som skrev kommentaren igår om att släppa allt till KFM och hur det gick för mig. Jag skäms inte längre över att jag hamnade i en skuldfälla där till slut skulderna var så stora att jag såg ingen utväg. Mitt möte med en budget- och skuldrådgivare var en vändpunkt i livet. Rådgivaren såg över mina skulder och jag fick veta att det bästa jag kunde göra var att släppa allt till KFM och så att säga få en ny start och sedan genom via KFM ta tag i skulderna. En skuldsaneringsansökan är på gång men inga besked än så länge men oavsett hur det går så är mitt liv så annorlunda nu och jag mår bra idag. Jag går inte minus längre vid månadens slut och budgeten går ihop och jag äter mig mätt. Det som händer när man släpper allt är att man ställer in betalningarna helt. Man betalar bara det nödvändigaste, det vill säga hyran, el, mat och sådant som är nödvändigt. Betala alltid hyran och ha pengar till mat! Det blir gärna många telefonsamtal från företagen och inkassobolagen och i början svarade jag men de var ganska otrevliga mot mig och hotfulla. Jag talade då med min skuldrådgivare och fick veta att jag behövde inte prata med inkassobolagen utan det var bara att låta allt gå vidare till KFM. Jag mejlade ut till samtliga jag var skyldig pengar till. Jag förklarade min situation och att de skulle gå vidare till KFM med allt. Tyvärr måste allt mala via inkassobolagen och de kan vara skarpa i tonen i sina brev men till slut vidtar de "rättsliga åtgärder" vilket innebär att de lämnar över till KFM. Löneutmätning innebär att de kontaktar arbetsgivarens lönekontor för att veta vad man tjänar. Man får sedan fylla i ett enkelt papper om hyra och andra extra kostnader, t ex transport till arbete. Utifrån dessa uppgifter får man sedan veta exakt vad man har rätt att behålla var månad. Resten går direkt till KFM för betalning av skulderna.
Det som man ska betala själv är hyra, el, TV-licens, telefonabonnemang, fackföreningskostnader, hemförsäkring...alltså de där vanliga kostnaderna som man alltid har var månad.
Det finns på KFMs hemsida en sida där man kan beräkna exakt hur mycket man får behålla var månad. Utifrån detta kan man sedan lägga upp en budget. Jag har ärligt talat betydligt mer pengar till mat nu än jag någonsin hade när jag var inne i SMS-lånekarusellen. Då tillät jag mig knappt att äta för att spara in till alla dyra räntor. Idag ser jag till att äta tre gånger om dagen och jag behöver inte bara jaga extrapriser för att överleva. Men en sund budget krävs! Hjälp med att göra en budget kan man få av budget- och skuldrådgivaren. De har jättebra informationsmaterial till stöd.
Jag har mitt arbete kvar och ingen på min arbetsplats vet om min situation mer än löneavdelningen och min chef. Det är inget vi diskuterar och ingen grund för uppsägning heller.
Jag har en lång lista med betalningsanmärkningar men de försvinner en dag och då är jag helt skuldfri och jag har ingen lust att någonsin mer ta ett lån.
Jag var förr besatt av att dagligen följa lånforums hemsida för att hela tiden hitta nya smslån och mot slutet innan min ekonomi kollapsade hade jag närmare 20 sms-lån på en månad att betala av på. Det gick bara inte. Jag hade konstant huvudvärk och självmordstankarna kom dagligen och nätterna låg jag bara vaken och grubblade. Jag är en helt vanlig person, tyvärr med ganska låg inkomst, som för att kunna inhandla vanliga saker började handla mot konto och sedan blev det sms-lån och så till slut gick allt snett. Ni kanske tycker jag var feg som valde att släppa allt men för mig blev det räddningen ur ett djupt hål som jag aldrig kunde ta mig upp ur. Mitt möte med en budget- och skuldrådgivare var det bästa jag någonsin gjort. De dömer ingen och man behöver inte skämmas. De är där för att hjälpa till. De frågar inte varför man har hamnat i en galen situation utan de ser till att hitta ljuset i tunneln i stället. Jag hoppas att min erfarenhet kanske kan hjälpa någon som känner sig fast i låneträsket.