Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsatt högt över öronen i sambons namn

Ja då har det blivit ett beroende. Och tyvärr är det ju som du själv skriver, bedrägeri det du gör. Ta reda på vart och när det är möte i din stad, det är bara att gå dit, man behöver inte meddela det innan & se om det skulle vara något för dig. Min man är nykter alkoholist sen 8 år, han fick hjälp av AA...så jag vet att inte bara de med alkoholproblem får hjälp där. Du skulle ju helst av allt nu inte heller ha tillgång till ekonomin men det kan ju vara svårt utan att lägga alla korten på bordet för din partner, eller så blir det ditt första steg & så får du ta allt därifrån...dessa är de tips jag kan ge dig, önskar dig lycka till<3
Tack! Ska kolla upp detta, så svårt och veta vilken ända jag ska börja i. Jag hoppas min familj kan förlåta mig den dag de då allt uppdagas.

Och vart ska man ta vägen? Blir man utslängd på gatan vilket jag troligtvis kommer o bli kanske de blir bättre med häktet. Till vänner o barn vill jag inte gå, jag skäms så otroligt mycket

Som min man sa en gång...vägen till mitt nya liv började med att jag gick på ett möte. Idag har han förändrat allt han ställde till med, familjerelationer, ekonomi & andra saker som uppkom i och med hans missbruk. Det går att göra något om man bara inser sitt problem & vill ta tag i det. Ett missbruk är en sjukdom.

Som min man sa en gång...vägen till mitt nya liv började med att jag gick på ett möte. Idag har han förändrat allt han ställde till med, familjerelationer, ekonomi & andra saker som uppkom i och med hans missbruk. Det går att göra något om man bara inser sitt problem & vill ta tag i det. Ett missbruk är en sjukdom.
Det är väl så att jag har drucket mycket de senaste åren också. Nu blir de lätt en flaska vin på kvällen :(

En berondeperson kan missbruka många olika saker och när man slutar med en sak är det lätt att det byts ut till ett annat om man inte får hjälp

Få så mycket som möjligt återbetalt av det som står på din sambo, ta lån i ditt namn istället om det är möjligt. Det som blir kvar bör du försöka få överskrivet på dig. Om det är en mindre summa efter att du tagit nya lån i ditt namn istället så kanske du klarar dig lindrigare om du anmäler dig själv. Du får ju knappast ett nämnvärt straff än det du redan har ekonomiskt. Möjligen vård, men den vill du ju ändå ha.

Möjligen ett kort fängelsestraff på öppen anstalt, kanske till och med gör gott om man mår dåligt och har dåliga beteenden. Tror inte ens du får det, men om så se det som en behandling och ett avbrott i stressen.

Du gör nog bäst i att berätta för hen, om du inte på något sätt lyckas få dennes lån att försvinna. Det hjälper absolut inte din sak att sambon får reda på det från andra håll.

Lycka till

Helt klart måste du börja med att berätta för din sambo, har ni ett bra förhållande så kommer det säkerligen gå bra. Klart att sambon får en chock och blir arg till en början men förhoppningsvis så kan ni lösa detta tillsammans.

Gällande brottet som blir bedrägeri eller förskingring om du haft besittning över några av hans pengar så lär du inte få fängelse om du tidigare är ostraffad.
Sen om målsäganden tillika din sambo inte vill medverka i nån förundersökning så vet i tusan om nån åklagare vill driva målet i rätten.
De som lånat ut pengar kommer säkerligen anmäla detta om det kommer till deras kännedom att du lurat dom med din sambos namnteckning o dylikt...

Vilken jobbig situation du satt dig i! Hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Finns många i detta forum som stöttar

Först, gör som andra har sagt, och gå på ett AA möte, ta kontakt med vuxenpsyk inom vården, sörg för å få hjälp!

För å ta det brutala svaret först som sist. Ja, du har varit idiot och rotat bort deg i en helt otroligt dårlig situation. Det finns ingen väg utanom den biten. Det betyder inte att du behöver å förlora allt eller at det inte kan lösas. Men var förberedd på att det blir svårt.

Några få punkter från mitt synpunkt:

• Nej, du kan inte försvinna och hoppas at allt löser seg på det sättet. Det vill inte lösa någon ting för ditt psyke, och du kommer fortfarande må dårligt. Så glöm den möjligheten med en gång.
  • Du måste berätta för din sambo hur det ligger till. Ut från min egen erfarenhet, så er dom scenarior vi lagar i fantasien mycke värre enn hur det blir i verkligheten. Det blir svårt, hen blir nog kanske (med rätta) förbannad, men det går över. Kan vara at det blir slut på förhållandet, men i så fall får det bli så. Du måste lösa det her, och komma deg till et ställe psykiskt der du kan fortsätta leva utan å må dårligt.
  • Om det skall blir polisanmälan ut av det her, samla ihop allt du har av dokumentation och gå till polisen själv. Det er bättre att du som har gjort fel går själv före någon annan anmälar det her. Jag vill dock anbefala at du pratar med sambon först.
  • När du berettar för din sambo, beretta allt. Göm inte på nånting alls. Situationen kan inte bli svårare oavsätt, så det er lika bra å få allt ut i det öppna så ni tilsammans kan försöka lösa det her.
Jag hoppas det slutar bra för deg, och at du får behålla din sambo.

Jag kan bara säga at sambor kan överraska stort när du berettar saker du har försökt gömma i långa tider. Och oavsätt hur hen reagerar, så blir det mycke lättare för deg å leva vidare. Du kan fortsätta leva utan ångest og sömnlösa nätter.

Tack alla ni snälla för så fina svar.. Idag var de första gången jag någonsin berättade för nån här på forumet. Sen ringde jag 020-22 00 60 och fick prata av mig. Skönt!
Ringde även skuldrådgivaren men kunde inte prata med dom då de har anmälningsplikt sa hon..
Men tusen tack! <3

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp