Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsatt högt över öronen i sambons namn

hej! Behöver lite tips och råd men snälla döm mig inte, jag vet att jag gjort fel, försöker rätta till detta nu

Jag har ett problem, jag är manisk, köper, köper och köper.
Jag har aldrig spelat bort pengar men slösat bort massor..
Jag har aldrig fått lära mig att handskas med pengar, mina föräldrar gömde en massa räkningar för varandra och vi hade knappt mat mm när ja var barn. Detta har följt mig i vuxenvärlden..

Jag har lånat massor av pengar, gjort slut på dom.. Sen fick jag börja låna pengar för att betala lånen.. En ond cirkel!
Jag blev sjukskriven efter att blivit utbränd vilket inte gjorde saken bättre.. Jag lånade mer..
Sen fick ja så dålig kreditvärdighet att jag började låna i sambons namn. :/ hemskt jag vet!
Min sambo tror vi har det gott ställt och så, denne har inga lån. Inga som denne tagit själv i alla fall. Men jag har förstört.
Våra barn har flyttat hemifrån och det är bara vi två hemma.
Ska jag polisanmäla mig själv? Försvinna bara?
Eller vad ska jag göra? Jag har aldrig menat att göra min sambo så illa och vet inte hur jag ska rätta till detta.. Kan ni ge mig några råd?
Jag vet att det jag gjort är oförlåtligt.. Vill bara komma ur detta och ställa saker till rätta

Först tänkte jag resa till Danmark, England, hyra ett rum och börja jobba o leva där utan att nån vet vart jag är. Brasilien, Indien
Men kommer sakna min familj så mycket. Tror dock att när min sambo får reda på allt detta så åker jag ut ändå. Och åker jag i fängelse så får jag ta mitt straff. Men hoppas familjen förlåter mig någonting. Kan knappt se våra vuxna barn i ögonen.

Det har vart så jobbigt att alltid vakta posten, telefonen mm.
Är glad att min sambo deklarerar i telefonen och inte kollade alla ränteavdrag denne fått från olika företag.
Det känns så smutsigt och ha gjort detta mot sina egna.

Jag har fått göra många avbetalningsplaner även i sambons namn, ibland har de gått till KF och jag kommit överens om ny betalplan genom skickat in en fullmakt jag skrivet själv. Tänk om min sambi visste detta.
Nu ska företaget min sambo jobbar på byta företagskort och ansöka om ett i en annan bank. :/ jag hoppas jag inte förstört allt.

Ibland kanske det är bättre att inte vakna upp

Jag tycker ändå det är bra att du vaknat upp som du skriver, det är en bra början. Det enda råd jag kan ge dig är att söka hjälp och att du därefter får de verktyg du behöver för att berätta allt. Innan man kan ställa allt tillrätta måste man ju ändra på sitt beteende. Det kan ju också vara lättare för din partner att acceptera läget om du sökt hjälp innan.

Jag tycker ändå det är bra att du vaknat upp som du skriver, det är en bra början. Det enda råd jag kan ge dig är att söka hjälp och att du därefter får de verktyg du behöver för att berätta allt. Innan man kan ställa allt tillrätta måste man ju ändra på sitt beteende. Det kan ju också vara lättare för din partner att acceptera läget om du sökt hjälp innan.
Vart kan man söka hjälp? I vilken ända ska ja börja?

Om jag gör en polisanmälan och berättar allt, tar med bevis.
Sen skickar kopia på anmälan och förklarar för låneföretagen vem som tog lånen, skrivs dessa över till mig då? Anmälan har ja ju gjort själv så de behöver ju inte dom göra oxå? Eller?

Du kan vända dig till din vårdcentral, psykiatrin eller AA. AA:s program hjälper inte bara alkoholister utan även andra beroenden. Det finns en hel del information på nätet om man letar lite. AA finns i alla städer.

Om jag gör en polisanmälan och berättar allt, tar med bevis.
Sen skickar kopia på anmälan och förklarar för låneföretagen vem som tog lånen, skrivs dessa över till mig då? Anmälan har ja ju gjort själv så de behöver ju inte dom göra oxå? Eller?
Jag kan inte svara på din fråga om det skrivs över på dig, det får någon annan som vet göra. Känner du att det är rätt väg att gå, ska du kanske göra det men sök hjälp också, risken är ju annars att du aldrig kommer ur det här, utan fortsätter eftersom du inte tagit tag i grunden till problemet, vad som gör att du måste shoppa/göra av med pengar.

Jag kan inte svara på din fråga om det skrivs över på dig, det får någon annan som vet göra. Känner du att det är rätt väg att gå, ska du kanske göra det men sök hjälp också, risken är ju annars att du aldrig kommer ur det här, utan fortsätter eftersom du inte tagit tag i grunden till problemet, vad som gör att du måste shoppa/göra av med pengar.
Jag köper många presenter, ger bort pengar mm, inte för att bli omtyckt men för att de är tillfredsställande i själen

Ja då har det blivit ett beroende. Och tyvärr är det ju som du själv skriver, bedrägeri det du gör. Ta reda på vart och när det är möte i din stad, det är bara att gå dit, man behöver inte meddela det innan & se om det skulle vara något för dig. Min man är nykter alkoholist sen 8 år, han fick hjälp av AA...så jag vet att inte bara de med alkoholproblem får hjälp där. Du skulle ju helst av allt nu inte heller ha tillgång till ekonomin men det kan ju vara svårt utan att lägga alla korten på bordet för din partner, eller så blir det ditt första steg & så får du ta allt därifrån...dessa är de tips jag kan ge dig, önskar dig lycka till<3

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp