Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsatt Höga skulder, 1.3 miljoner vad göra?

Stor risk att detta blir som med vilken missbrukare som helst vars föräldrar går in och släcker bränder.

Något år senare är skulderna ännu högre, ännu större och problemen djupare + skadad relation till nära och kära.

Går detta med en så hög skuld
Av dom 43000kr som du har ut netto.

Vad betalar du i månaden för alla utgifter efter du flyttat till dina päron?

• Matkostnad:
  • Boendekostnad:
  • Resekostnader:
  • Mobil:
  • Bredband:
  • Elnät:
  • Elhandel:
  • Hemförsäkring:
  • Akassa:
  • Facket:
  • Medicin:
  • Streamingtjänster:
  • Extra Molnlagring till mobil:
  • Medlemskap till bank:
  • Gym:
  • Frisör:
  • Övrigt;
  • Kostnad i månaden för alla lån totalt:
Det du behöver är att samtliga dina utgifter i månaden understiger 43000kr för att du ska kunna amortera extra. Om du har 41000kr i utgifter ink allt så kan du amortera 2000kr på minsta lånet.
Kostar det 500kr i månaden. Så när det försvinner så har du 2500kr att amortera. När det är borta kanske du har 3300kr att amortera på minsta lånet. Sen 4000kr etc. Snöbollen rullar på allt eftersom varje minsta lån försvinner.

Om det ska funka så måste du ha en ärlig budget och du måste kapa alla kostnader så att du kommer under 43000kr.
samt så måste du spärra alla krediter. Är målet att minska skulderna så finns det inga utrymmen för fler lån eller att någonsin utöka krediterna igen. 1.3 miljoner + ränta är en lång väg att gå. Men det viktigaste är att komma ner i månadskostnader och ha disciplin och amortera. Man kommer ingen vart med att alltid betala minsta beloppet eller att nyttja krediter för att det ska gå runt. Man måste amortera extra på minsta lånet varje månad, speciellt i början.

Senast ändrad:
Jag tror att du skulle få ännu bättre råd om du delar med dig mer av anledningarna till dina lån. ”Ung och dum” är alldeles för avfärdande och vagt för att gå på djupet till hur man kan ha jobbat ihop 1.3 mkr i skulder utan att ha ett kostsamt beroende. Jag menar, det är i princip motsvarande att åka på en lyxresa i månaden i fem år. Att din man inte sett/märkt något av det är också väldigt underligt. Oavsett -det är ett beteende som du/ni inte bara kan avfärda utan starkt behöver ta tag i. Om det är lyxkonsumtion med prylar, så kan du ju ha en hel del att sälja av tex.
Så kan du berätta mer om dina skulder, vad pengarna har gått till, och vad du gör för att bryta det mönstret?

Jag tror att du skulle få ännu bättre råd om du delar med dig mer av anledningarna till dina lån. ”Ung och dum” är alldeles för avfärdande och vagt för att gå på djupet till hur man kan ha jobbat ihop 1.3 mkr i skulder utan att ha ett kostsamt beroende. Jag menar, det är i princip motsvarande att åka på en lyxresa i månaden i fem år. Att din man inte sett/märkt något av det är också väldigt underligt. Oavsett -det är ett beteende som du/ni inte bara kan avfärda utan starkt behöver ta tag i. Om det är lyxkonsumtion med prylar, så kan du ju ha en hel del att sälja av tex.
Så kan du berätta mer om dina skulder, vad pengarna har gått till, och vad du gör för att bryta det mönstret?
Allt började med att jag hoppade av skolan några år sen från universitetet. Jobbade o har alltid jobbat o haft en stabil inkomst. Tog csns bidrag. När ja hoppat av såg de att jag överskridit mitt fribelopp vilket resulterade i att jag fick skuld hos de på 60 tusen. Hade inte 60 tusen så vad jag gjorde var att jag tog ett lån. Sen började det. Lån för att betala lån för att betala av lån. Hamnade tillslut att jag lånade 300k från swedbnk. Betalade av allt. Så fortsatte mitt liv tip top. Men under senare år har det ökat pga ett beteende att ta lån för att lösa andra lån. Har alltid kunnat betala tillbaka med min inkomst men nu är det kris. Därav har ja inte kommit till kf eller inkasso. Men ja mitt beteende ändras from lördagen 5/4

Var kan jag sälja? Jag har en del men ingen som vill köpa på tex blocket

Allt började med att jag hoppade av skolan några år sen från universitetet. Jobbade o har alltid jobbat o haft en stabil inkomst. Tog csns bidrag. När ja hoppat av såg de att jag överskridit mitt fribelopp vilket resulterade i att jag fick skuld hos de på 60 tusen. Hade inte 60 tusen så vad jag gjorde var att jag tog ett lån. Sen började det. Lån för att betala lån för att betala av lån. Hamnade tillslut att jag lånade 300k från swedbnk. Betalade av allt. Så fortsatte mitt liv tip top. Men under senare år har det ökat pga ett beteende att ta lån för att lösa andra lån. Har alltid kunnat betala tillbaka med min inkomst men nu är det kris. Därav har ja inte kommit till kf eller inkasso. Men ja mitt beteende ändras from lördagen 5/4
Jag förstår absolut beteendet, de flesta här har hamnat i samma fälla. Men… vad har pengarna gått till? Får liksom inte ihop det för skulderna växer ju inte bara av sig själv, och du skriver samtidigt att du alltid haft en stabil ekonomi. Jag skriver inte detta för att vara elak eller ifrågasätta -men om du inte ens vet vad 1,3 mkr har gått till mer än ett initialt lån på 60k så är det verkligen där du måste börja för att ha en chans att kunna ändra beteende och bli skuldfri.

Jag förstår absolut beteendet, de flesta här har hamnat i samma fälla. Men… vad har pengarna gått till? Får liksom inte ihop det för skulderna växer ju inte bara av sig själv, och du skriver samtidigt att du alltid haft en stabil ekonomi. Jag skriver inte detta för att vara elak eller ifrågasätta -men om du inte ens vet vad 1,3 mkr har gått till mer än ett initialt lån på 60k så är det verkligen där du måste börja för att ha en chans att kunna ändra beteende och bli skuldfri.

Jag vet vad det gått på och jag har skrivit det. Jag vet att jag kommer ta mig ur detta förr eller senare och att detta kommer vara mitt livs största läxa.

För mig började det med ett lån på 110 tusen för en bostadsrätt. Detta var i slutet av 1990-talet. Bostaden behövde jag för nya jobbet i ny stad efter studierna.
Efter det var det små lån för att lösa alla akuta utgifter...varftefter åren gick blev utgifterna större...en billig bil som kostar...en liten 2:a i stället för lilla 1:an...jobblunch ute varje dag,husdjur som kostar...jobbade även extra ett tag. Och så några lån för att resa.
Till slut satt jag med 900 tusen...och arbetslsös. Men för att komma dit tog det mig ca 25 år!!!
Du hade precis kruptit ur blöjorna när min resa mot överskuldsättning började...och då hamnade jag aldrig i situationen där jag kunde lösa in ett lån genom arbetade pengar, som du skriver att du gjort. I stället tog jag samlingslån på samlingslån där man oftast får lite mer än man behövde...

25 år...varför jag är väldig skeptis till din berättelse och säker många med mig som levt med skulder och knappt kunnat hålla näsan över vattenytan i decennier.

Och hur kan man ha över 1,3 miljoner i skulder och gå och sätta sig i en lägenhet som kostar 15 tusen i månaden...
Nej, det går inte ihop. Vi får inte sanningen är fortfarande min känsla.

(Det enda som skulle få mig att få ihop det är om din släkt är från ett land där yta betyder allt. Allt ska vara pampig och flott och lysa rikedom…vore sig man har det eller inte. Bröllop ska vara pampig, bostad ska vara pampig, bil ska vara pampig, kläderna ska vara dyra.

I de grupperna har jag sett folk bränna pengar som om det inte fanns en morgondag… lånade pengar.

Och där går föräldrarna in och försöker hjälpa om de kan.)

Senast ändrad:
Jag vet vad det gått på och jag har skrivit det. Jag vet att jag kommer ta mig ur detta förr eller senare och att detta kommer vara mitt livs största läxa.
Nej, det enda du skrivit är att det gått till en räkning på 60k och sen till att lösa lån efter lån men vad har överskottet av varje nytt och större lån gått till då?

Mina skulder är på hälften av ditt belopp och jag är 10 år äldre och har varit försörjaren över min familj med två vuxna och tre barn, jag har haft en lägre lön och lika hög hyra. I över fem år. Din skuld är hutlös och jag tycker att du ska sätta dig ner och gå igenom exakt hur varenda lån har uppkommit sedan start. Du kan inte gå vidare förrän du faktiskt öppnar dina ögon din summa är fullkomligt orimlig för en 29-åring utan barn med bra inkomst och man med inkomst. En ADHD-utredning kan no också vara en bra ide.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp