Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsatt anhörig, hjälp!

Be personen om tillgång till bankid. Sätt er ner och gå igenom allt och alla sidor. Kolla personens konto vart det finns autogiron, kolla inkommande summor som sticker ut och kartlägg.
Kanske lite långsökt och ett hästjobb men värt det.

Om personen i fråga får hjälp med skulderna etc.. så är det sedan mycket viktigt att ni i omgivningen är med och ser till att nya skulder inte uppkommer. Det är extremt lätt att snabbt dra på sig nya skulder efter att man fått hjälp med gamla. För att hjälpa personen tycker jag att ni ska ha som krav att få en license till det mobila bank.id:t med möjlighet att ha lite uppsikt över den hjälpta personens lönekonto och andra konton för att "ha lite koll" så att personen inte faller tillbaka till den "onda spiralen" igen.

Skulle avråda er att låna ut pengar / sätta er själva i skuld då det sannolikt kommer påverka er relation till den nära anhöriga negativt.
Det är inte heller ett bra upplägg att under längre tid kräva insyn i en annans privatekonomi.
Är löneutmätning och e.v. skuldsanering något ni måste förhindra för den nära anhöriga?

Vi träffades och gick igenom alla skulder i helgen. Var tufft för oss alla, men av olika anledningar såklart. Verkar som att om vi löser ut några akuta lån nu så kommer den anhöriga att klara av månadskostnaderna själv (fasta utgifter inkl. avbetalning på det större lånet men som har en ok ränta). Om vi inte gör det finns det ingen chans att personen klarar av månadskostnaderna. Personen skulle då hamna hos kronofogden med löneutmätning direkt, och med ännu mindre chans att nånsin komma på fötter igen.

Är också mån om att personen inte får ta några nya lån under några som helst omständigheter. Ett krav om vi löser ut några av lånen nu är att personen behöver redovisa kontoutdrag varje månad och att vi gemensamt lägger upp en budget för månaden efter. Förstår att det inte är optimalt men vet inte hur vi ska göra annars. Personen måste kunna bevisa att det finns en vilja att ändra sitt beteende, och just nu är det genom total insyn i dennes ekonomi.

Skulle avråda er att låna ut pengar / sätta er själva i skuld då det sannolikt kommer påverka er relation till den nära anhöriga negativt.
Det är inte heller ett bra upplägg att under längre tid kräva insyn i en annans privatekonomi.
Är löneutmätning och e.v. skuldsanering något ni måste förhindra för den nära anhöriga?
Skuldsanering är nog inte ett alternativ. Några av lånen togs under 2023. Utifrån det jag läst på det här forumet så behöver lånen vara lite äldre än så. Den anhöriga och jag kom överens om att det bästa ändå är att träffa en budget- och skuldrådgivare först. Men kommunen har 3-5 månaders väntetid just nu…

Om det är någon som har tips på vad man som anhörig kan göra för att säkerställa att personen inte tar nya lån så tar jag tacksamt emot! Har läst här på forumet att det går att spärra ens personnummer på olika lånesidor, men verkar ju finnas en uppsjö av ställen att få pengar ifrån. Tror ni att det hjälper att spärra personnumret för fler lån på de sidor personen har tagit lån tidigare?

Fick intrycket att personen inte vill/kommer ta nya lån, men eftersom jag helt saknar förtroende just nu vågar jag inte helt lita på det personen säger. Därav kontrollåtgärderna.

Kreditupplysningsföretagen har en spärr som kan sättas vid misstanke om Id-kapning. Detta samarbetar UC, Bisnode och Creditsafe kring.Tror dock att ni inte kan utnyttja det hursomhelst då det förutsätter polisanmälan.
Annars är det nog att göra massutskick via E-mail till långivare vilket förmodligen inte kommer blir helt hundra.

Jag tänker att någonstans måste den nära anhöriga vilja förändras och att ni känner förtroende för denna person. De är ingen bra lösning om ni känner att ni behöver ha total insyn/kontroll.
Hur mycket är de akuta skulderna på som ni behöver lösa för att kalkylen ska gå runt? Om det är en mindre summa så kanske det är värt risken för att se om det hjälper situationen personen är i.

Det mer akuta som gör att månadskostnaderna drar iväg ligger på cirka 230 000, så är verkligen inte en liten summa.. Sen har personen lyckats samla övriga lån hos en bank. Det lånet är på 500 000 med 9% ränta. Det lånet klarar personen av att betala av själv på sikt.

Vet att det är en stor risk att gå in med pengar nu när det saknas förtroende. Men vet helt ärligt inte hur vi ska göra annars. Om vi inte hjälper till nu så klarar personen inte alls månadskostnaderna och den kommer förlora lägenhet etc. Det kommer bli en så otroligt dålig spiral och är rädd att personen kommer tappa all framtidstro. Förstår att jag låter naiv, men det här känns som det enda alternativet..

Det mer akuta som gör att månadskostnaderna drar iväg ligger på cirka 230 000, så är verkligen inte en liten summa.. Sen har personen lyckats samla övriga lån hos en bank. Det lånet är på 500 000 med 9% ränta. Det lånet klarar personen av att betala av själv på sikt.

Vet att det är en stor risk att gå in med pengar nu när det saknas förtroende. Men vet helt ärligt inte hur vi ska göra annars. Om vi inte hjälper till nu så klarar personen inte alls månadskostnaderna och den kommer förlora lägenhet etc. Det kommer bli en så otroligt dålig spiral och är rädd att personen kommer tappa all framtidstro. Förstår att jag låter naiv, men det här känns som det enda alternativet..
Varför skulle personen förlora lägenheten? Om det går till löneutmätning så får personen behålla pengar för hyra.

Förstår att ni vill hjälpa till, vilket är väldigt omtänksamt, men ofta behöver en människa hamna på botten för att verkligen ta tag i sig själv och sina "ovanor".

Varför skulle personen förlora lägenheten? Om det går till löneutmätning så får personen behålla pengar för hyra.

Förstår att ni vill hjälpa till, vilket är väldigt omtänksamt, men ofta behöver en människa hamna på botten för att verkligen ta tag i sig själv och sina "ovanor".

Utmätning av den?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp