Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulder som har uppkommit efter att man fått inledande omfattas inte av skuldsaneringen.
Skulderna har uppkommit innan jag fick inledande, men efter jag ansökte om skuldsanering. Hade ju självklart varit skönt att få med dom, men om det kan sätta käppar i hjulet för mig kanske jag inte ska komplettera med dom?

Skulderna har uppkommit innan jag fick inledande, men efter jag ansökte om skuldsanering. Hade ju självklart varit skönt att få med dom, men om det kan sätta käppar i hjulet för mig kanske jag inte ska komplettera med dom?
Alla skulder som uppkommit innan beslut fattas om inledande omfattas av skuldsaneringen även om dessa inte finns med i ansökan.
Då beslut läggs ut på POIT om inledande har alla långivare tre veckor (tror jag) på sig att inkomma med uppgifter till KF, även de som inte är upptagna i din ansökan.

Senast ändrad:
Ok, så då kan jag komplettera med dessa utan att vara nojjig?

En annan sak vid skuldsanering, om jag skulle bli sjuk och blir hemma från jobbet några dagar och min nettolön efter sjukavdragen minskas med 1000 kr säg. Hur funkar det? Fortfarande samma belopp som jag ska betala in? Grejen är att jag haft feber denna vecka och mått rätt kasst, men varit på jobbet ändå för att jag inte hade ”råd” att vara sjuk.

Ok, så då kan jag komplettera med dessa utan att vara nojjig?

En annan sak vid skuldsanering, om jag skulle bli sjuk och blir hemma från jobbet några dagar och min nettolön efter sjukavdragen minskas med 1000 kr säg. Hur funkar det? Fortfarande samma belopp som jag ska betala in? Grejen är att jag haft feber denna vecka och mått rätt kasst, men varit på jobbet ändå för att jag inte hade ”råd” att vara sjuk.
Du behöver inte ens komplettera egentligen.
Samma summa skall alltid betalas. Man får ett litet tillskott under skuldsaneringen som skall hjälpa till i liknande situationer.

Hur menar du? Att jag bara kan släppa dom?

Hur fungerar det med tillskottet?

Hur menar du? Att jag bara kan släppa dom?

Hur fungerar det med tillskottet?

Om skulderna uppkom innan datumet för beslut om inledande så skall dom omfattas av skuldsaneringen. Långivaren har en period på sig att anmäla detta till KF efter att att det är utlagt på POIT. Eftersom skulderna uppkom innan kan det kanske inte vara fel att komplettera med dessa men det skall, som jag förstått det, inte behövas. @Lasseman

När man får skuldsanering/inledande så läggs det på några hundralappar i beräkningen som skall täcka ev frånvaro pga sjukdom etc. Jag får behålla lite mer pengar under skusan än under löneutmätningen pga detta t ex.
Dock skall alltid beloppet för skusan betalas till fullo. I mitt fall har jag haft mindre pengar den månaden jag varit sjuk helt enkelt. Om det blir långvarig sjukfrånvaro så inkomsten förändras över tid så kan en omprövning göras av KF på samma sätt om man får en avsevärd löneförhöjning, typ 4-5000:-/månad.

Jag skickade mail till min skusanhandläggare för en tid sedan med frågan om en skuld som inte stod med i min betalningsplan och fick följande svar:
"Oavsett omfattas skulden av skuldsaneringen förutsatt att skulden är uppkommen innan din process inleddes, dvs 2017-XX-XX. Detta gäller för alla skulder som kan uppdagas nu senare efter beslutet,"

Gällande sjukskrivning fick jag till svar av min handläggare att det inte görs omprövning pga det. Så i mitt fall ligger vi långt under existensminimum pga oväntad betydligt mindre inkomst då försäkringskassan har ett tak för hur mycket man får tjäna för att få 80 % av sin inkomst.
Så vad det betyder med minskad inkomst på 500kr innebär, som det står, vet jag inte riktigt..

Gällande sjukskrivning fick jag till svar av min handläggare att det inte görs omprövning pga det. Så i mitt fall ligger vi långt under existensminimum pga oväntad betydligt mindre inkomst då försäkringskassan har ett tak för hur mycket man får tjäna för att få 80 % av sin inkomst.
Så vad det betyder med minskad inkomst på 500kr innebär, som det står, vet jag inte riktigt..
OK, tack för info.

Du behöver inte ens komplettera egentligen.
Samma summa skall alltid betalas. Man får ett litet tillskott under skuldsaneringen som skall hjälpa till i liknande situationer.
Menar du med tillskott att man får behålla juni och dec lönen under skuldsaneringen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp