Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har slitit håret av mig i nyfikenhet över detta clyro86 :D
Hahhaha och här kommer man som en jävla glidare och undrar samma sak i en vecka :) tack för tålamodet Terry. Vill uppmana vår vän Lasseman att svara en gång för alla så vi slipper denna drömvärld där allt består av enhörningar och rosa glitter

Hahhaha och här kommer man som en jävla glidare och undrar samma sak i en vecka :) tack för tålamodet Terry. Vill uppmana vår vän Lasseman att svara en gång för alla så vi slipper denna drömvärld där allt består av enhörningar och rosa glitter

Vad ska jag svara på? Kolla 10-15 inlägg bakåt så tyckte jag att jag svarat, säg till annars om jag missat själva frågan.

Läste tips om detta från någon erfaren på fattiga-riddare, det fungerar när det gäller löneutmätning iallafall.

En kompis skickar in krav till kronofogden att man är skyldig pengar, man skriver under, kompisen begär verkställighet och vips så får han del av utmätningspengarna varje månad.

Kfm kollar vad jag förstått aldrig legitimiteten i en skuld, utan har gäldenären skrivit på föreläggandet, är skulden fastställd.

Kanske inte det mest moraliska att göra, men det ska gå.

Oj, jag kickade visst igång nåt här. Vi har ett skriftligt avtal på skulden (har gjorts med hjälp av en jurist ). Jag har antagit att vi skulle fortsätta betala månadsvis ändå (och det kan vi kanske trots skuldsanering), men att vi skulle uppge skulden i vår ansökan eftersom privata skulder ju också ska räknas in. Det känns ju inte helt rätt att vi ska avskrivas från skulden om fem år, vår nära anhöriga skulle ju inte bli av med den ändå eftersom den fortfarande kommer stå på hen som ett lån på bostaden.

Oj, jag kickade visst igång nåt här. Vi har ett skriftligt avtal på skulden (har gjorts med hjälp av en jurist ). Jag har antagit att vi skulle fortsätta betala månadsvis ändå (och det kan vi kanske trots skuldsanering), men att vi skulle uppge skulden i vår ansökan eftersom privata skulder ju också ska räknas in. Det känns ju inte helt rätt att vi ska avskrivas från skulden om fem år, vår nära anhöriga skulle ju inte bli av med den ändå eftersom den fortfarande kommer stå på hen som ett lån på bostaden.
Formellt sett är skulden avskriven efter 5 år, men det hindrar ju inte er att ta ett moraliskt ansvar gentemot er släkting och betala skulden fullt ut när skuldsaneringen är avklarad.

Formellt sett är skulden avskriven efter 5 år, men det hindrar ju inte er att ta ett moraliskt ansvar gentemot er släkting och betala skulden fullt ut när skuldsaneringen är avklarad.

Ja, precis, så tänker jag också. Särskilt när vår släkting gjorde detta för att hjälpa oss.

År bostadsrätten pantförskriven för den privata skulden så är det ett bolån, del av bostadskostnaden och ingår inte i skuldsaneringen alls

Om/Sen/När sambon söker om skuldsanering.
Har en liten tanke.
Hon kommer med räntor/lån/avgifter uppskattningsvis ha en skuld på säg 1.100.000 kronor.
Hennes inkomst är ca 18.000 kronor och hon är 26 år.
Att hon ska betala av skulden (med ränteutvecklingen) under hela hennes livstid är naturligtvis inte sannolikt.

Nu till min fråga, det är ju smått problematiskt detta för lånen (alla 30-40) hon tagit har hon fört över till mitt konto.
Pengar som jag antingen har A) Spelat bort eller B) betalat ränta till kriminella.

När hon då ska göra en ansökan hos Kronofogden, hur i hela friden ska hon då formulera vad pengarna gått till för att få sanering beviljat?
Ska hon säga att hon spelat? Blivit lurad av mig? Säga exakt som det är?
Hur får hon enklast en beviljad skuldsanering i detta läge?

vad tror ni?

Om man kommer så långt som till att skuldsaneringsteamet skickat ut förslag om beslut, eller vad det kallas. Då har jag i alla fall fått för mig att de på skidan anser att man ska ha skuldsanering?

I det läget kan fordringsägare opponera sig och det dras vidare, men då läser jag som oftast att jurister i regel går på handläggarens linje. Har jag rätt eller fel?

Har diskuterat detta med ett par människor och vi kom fram till att har "granskningen" gått igenom så långt som till ett förslag som ska skickas ut så är det "klart" från skusans håll?

Om/Sen/När sambon söker om skuldsanering.
Har en liten tanke.
Hon kommer med räntor/lån/avgifter uppskattningsvis ha en skuld på säg 1.100.000 kronor.
Hennes inkomst är ca 18.000 kronor och hon är 26 år.
Att hon ska betala av skulden (med ränteutvecklingen) under hela hennes livstid är naturligtvis inte sannolikt.

Nu till min fråga, det är ju smått problematiskt detta för lånen (alla 30-40) hon tagit har hon fört över till mitt konto.
Pengar som jag antingen har A) Spelat bort eller B) betalat ränta till kriminella.

När hon då ska göra en ansökan hos Kronofogden, hur i hela friden ska hon då formulera vad pengarna gått till för att få sanering beviljat?
Ska hon säga att hon spelat? Blivit lurad av mig? Säga exakt som det är?
Hur får hon enklast en beviljad skuldsanering i detta läge?
Vad tycker du själv?
Menar inte att vara dryg med frågan utan nyfiken på hur du resonerar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp