Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det inte bättre att ha skuldsanering än löneutmätning?
Dessutom kan man väl bara få skuldsanering 1 gång?

Beloppsmässigt ja, oftast i alla fall.
Det är enklare i nya skuldsaneringslagen att få skuldsanering mer än en gång. Det gick förut också men var i praktiken snudd på omöjligt.
Men så länge det bara inletts och sedan aldrig bevijlats, så har man ju inte haft skuldsanering någon gång alls, så då kunde man ju få inledande gång på gång. på kanske 15 månader hann man med 2 varv och sluppit löneutmätning typ 6-8 månader av dom 15

Med nya skuldsaneringslagen kan man få flera (två?) gånger. Min gissning är dock att andra gången skall man ha jävligt starka skäl.

Tror lagtexten säger "särskilda skäl", gamla lagen sa "synnerliga skäl" vilket innebär att det gått från "snudd på omöjligt" till "ganska svårt"

Bara så jag förstått det - Ansöker man om skuldsanering så "pausas" löneutmätningen automatiskt?

Känns som att det ändå finns lite utrymme för förhalning även där.

Januari - Betalningsanmärkning.
Februari - Skulden fastställs.
Mars - Utmätningsproceduren
April - Man ska fylla i papper e.t.c. om lön/utmätning/arbetsgivare
Maj - Man väntar en månad.
Juni - Man ansöker om skuldsanering.
Juli och framåt väntande på beslut?

Bara så jag förstått det - Ansöker man om skuldsanering så "pausas" löneutmätningen automatiskt?

Nej. Om man blir beviljad inledande skuldsanering avslutas utmätningen och direkt startar du betala skuldsaneringen istället. Denna betalar man själv som vilken räkning som helst innan den sista varje månad.

Enlgit gamla lagen var det så ja, enligt nya så börjar du betala direkt vid inledandet.
Jag tror jag skrev att folk gjorde så och det är lite av anledningen till att förfarandet ändrats, så man inte ska kunna sätta det i system på det där viset :)

OK då är jag med,
Men det jag inte förstår är tiden, man får väl inte beslut om skuldsanering direkt?
Om jag först har eller ska ha löneutmätning, säg att datumet är 1 juni och jag ansöker om skuldsanering då, vad är det jag ska börja betala direkt på när jag inte har fått beslut huruvida jag får skuldsanering ens?

OK då är jag med,
Men det jag inte förstår är tiden, man får väl inte beslut om skuldsanering direkt?
Om jag först har eller ska ha löneutmätning, säg att datumet är 1 juni och jag ansöker om skuldsanering då, vad är det jag ska börja betala direkt på när jag inte har fått beslut huruvida jag får skuldsanering ens?
Du ska börja betala enligt den beräkning som görs, just så det inte ska vara ett tapp på 3-4 månader under resterande utredning. Pengarna fördelas sedan på skulderna om du får skuldsanering

1 ansökan om skuldsanering
2 beslut att inleda skuldsanering
3 beslut om skuldsanering

Tidigare började man betala vid 3, nu börjar man betala vid 2. ett inledande är också ett beslut.

OK då är jag med,
Du kommer att ha löneutmätning fram till ett beslut om inledande då utmätningen avbryts och du betalar skuldsanering istället.
Jag hade utmätning, fick beslut om inledande i april, utmätningen avbröts och betalade/började skuldsanering i maj.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp