Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ska försöka fatta mig kort, är lite rådvill och ledsen och orolig. Bor i ett hus med två barn och sambo, har ansökt om skuldsanering för ca 5 veckor sedan pga fast i skuldfällan sedan några år. Min sambo har haft ett spelberoende och vi har försökt undvika KF genom skitlån och genom att låna mer på vårt hus.
Jag har läst om skuldsanering nu och förstått att många innan dess fått sälja sina bostadsrätter/villor för att gäldenärer krävt detta. Vi har ännu inte hamnat i löneutmätningsfasen men det är bara en tidsfråga när det händer, och då kommer de väl försöka sälja huset. I värderingen som görs, vad kollar man på då? Huspriserna i området är låga, husen säljs för kanske 1,6-1,8 milleoch vi har lån upp till ca 1,7 på huset. Gissar att det skulle kunna säljas för max 1,8 av en skicklig mäklare... är sjukt nervös för det. Vi har ca 2 miljoner i skulder om vi räknar in allt (utöver bostadslånet). Eftersom skuldsaneringen tar sådan tid undrar jag vad vi ska göra för att skjuta på en ev husförsäljning, eller blir den en konsekvens av skuldsaneringen? Har ni några råd, något hoppfullt?
Jag vill inte behöva bryta upp, byta skola etc, hitta ett boende med betalningsanmärkningar...

Ska försöka fatta mig kort, är lite rådvill och ledsen och orolig. Bor i ett hus med två barn och sambo, har ansökt om skuldsanering för ca 5 veckor sedan pga fast i skuldfällan sedan några år. Min sambo har haft ett spelberoende och vi har försökt undvika KF genom skitlån och genom att låna mer på vårt hus.
Jag har läst om skuldsanering nu och förstått att många innan dess fått sälja sina bostadsrätter/villor för att gäldenärer krävt detta. Vi har ännu inte hamnat i löneutmätningsfasen men det är bara en tidsfråga när det händer, och då kommer de väl försöka sälja huset. I värderingen som görs, vad kollar man på då? Huspriserna i området är låga, husen säljs för kanske 1,6-1,8 milleoch vi har lån upp till ca 1,7 på huset. Gissar att det skulle kunna säljas för max 1,8 av en skicklig mäklare... är sjukt nervös för det. Vi har ca 2 miljoner i skulder om vi räknar in allt (utöver bostadslånet). Eftersom skuldsaneringen tar sådan tid undrar jag vad vi ska göra för att skjuta på en ev husförsäljning, eller blir den en konsekvens av skuldsaneringen? Har ni några råd, något hoppfullt?
Jag vill inte behöva bryta upp, byta skola etc, hitta ett boende med betalningsanmärkningar...

För att borgenärer krävt det möjligen, det är ni som är gäldenärerna och ni verkar ju inte kräva att det ska säljas :)

Det låter ju som överskottet inte är jättestort men jag kan inte säga med säkerhet att man inte kommer kräva att egendomen ska säljas.

Ok, tack för svar! Blandade ihop begreppen lite ;) Spelar det någon roll hur pass stora skulderna är vid en utmätning då husförsäljning blir en realitet? Tänker om vi ska försöka betala av de stora lånen ändå? Tar man överhuvudtaget hänsyn till att man har två barn, bostadssituationen vid betalningsanmärkningar etc?

Hej har ansökt om skuldsanering i slutet på januari tror jag. Undrar nu har ett lån på typ 14000 som jag betalar lite på trots att jag släppt alla andra skulder. Kommer detta lån att följa med i saneringen om den går igenom ? När ska jag isåfall sluta betala på detta lån ?

Alla skulder som är uppkomna innan datum för inledande omfattas av skuldsaneringen.

Några frågor till: detta med att nya skulder kan ligga i fatet för en skuldsanering, hur resonerar KF kring detta? Vi har några lån som är ett år gamla, men dessa togs för att betala av gamla lån.
KF vill väl se att man gjort allt i sin makt för att bryta beteendet, men hur gör de detta? Att man inte tagit nya lån under skuldsaneringsväntetiden fattar jag ju, men kollar man köpvanor etc?
Min sambo har ju haft ett spelberoende och ska prata med kommunens stödteam kring detta. Hur länge tycker KF att man ska varit fri från sitt spelmissbruk?

Några frågor till: detta med att nya skulder kan ligga i fatet för en skuldsanering, hur resonerar KF kring detta? Vi har några lån som är ett år gamla, men dessa togs för att betala av gamla lån.
KF vill väl se att man gjort allt i sin makt för att bryta beteendet, men hur gör de detta? Att man inte tagit nya lån under skuldsaneringsväntetiden fattar jag ju, men kollar man köpvanor etc?
Min sambo har ju haft ett spelberoende och ska prata med kommunens stödteam kring detta. Hur länge tycker KF att man ska varit fri från sitt spelmissbruk?

Det låter som en fråga du inte kan få annat svar på än "det beror på"

I min ansökan skrev jag bl a om mitt förändrade beteende t ex att jag storhandlar och lagar mat hemma istf att köpa ute. Skrev att jag spärrat mig på ca 30-35 olika låneföretag. Vidare såg dom att jag inte ”krånglat” med delgivningskvitton, kontakter med KF. Jag skrev att jag sökt kontakt med långivare för att få till olika uppgörelser. Detta visade en del av det jag hade gjort innan jag släppte t KF och sedermera sökte skuldsanering.
Jag hade några relativt nya skulder, drygt ett år gamla bland alla övriga.

Senast ändrad:
I min ansökan skrev jag bl a om mitt förändrade beteeende t ex att jag storhandlar och lagar mat hemma istf att köpa ute. Skrev att jag spärrat mig på ca 30-35 olika låneföretag. Vidare såg dom att jag inte ”krånglat” med delgivningskvitton, kontakter med KF. Jag skrev att jag sökt kontakt med långivare för att få till olika uppgörelser. Detta visade en del av det jag hade gjort innan jag släppte t KF och sedermera sökte skuldsanering.
Jag hade några relativt nya skulder, drygt ett år gamla bland alla övriga.

Ok, tack! Jag förstår att det inte finns några raka svar på mina frågor, men skönt att höra om dina erfarenheter. Vi skrev lite liknande i ansökan, jag skulle kanske skrivit ännu mer om detta, men samtidigt spelar det kanske inte så stor roll. Antar att det är en samlad bild som KF försöker få fram när de undersöker ens ekonomi och den liksom talar för sig själv. Den här väntetiden är så plågsam! Vi lär inte få besked förrän i juli-aug (ansökte i jan).

Ok, tack! Jag förstår att det inte finns några raka svar på mina frågor, men skönt att höra om dina erfarenheter. Vi skrev lite liknande i ansökan, jag skulle kanske skrivit ännu mer om detta, men samtidigt spelar det kanske inte så stor roll. Antar att det är en samlad bild som KF försöker få fram när de undersöker ens ekonomi och den liksom talar för sig själv. Den här väntetiden är så plågsam! Vi lär inte få besked förrän i juli-aug (ansökte i jan).
Mitt besked tog ca tre månader men om man läser här i forumet är det väldigt olika tider man fått invänta besked.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp