Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok. Varför jag undrar är för att min årsinkomst för 2021 var 478 tusen men efter reseavdraget hamnade jag på 407 tusen.

Dom gör stickprover helt enkelt?

Man ser uppgifter månadsvis från skatteverket. Man gör inga stickprov i en skuldsanering. Är upp till borgenärerna att begära omprövning

Fast hela poängen med skuldsaneringen är väl att man ska lära sig hantera pengar ? Kan tycka lite att din kommentar är stötande till en viss del för att dom som får avslag är rätt så besvikna och avundsjuka på dig som fått den här chansen !
Ringer dom snart till dej ?

Fast hela poängen med skuldsaneringen är väl att man ska lära sig hantera pengar ? Kan tycka lite att din kommentar är stötande till en viss del för att dom som får avslag är rätt så besvikna och avundsjuka på dig som fått den här chansen !
Stötande? Okej ... du har rätt till din åsikt.
Och givetvis är poängen med en skusan att man ska lära sig hantera pengar. Jag har fått chansen och jag sköter den. Och att då sedan anses att det är stötande att jag finner det jäkligt jobbigt (drygt) att den ökning av inkomst jag får kan gå in till att jag ska betala än mer får stå för dig. Att få extra pengar vore guld värt för mig av flera orsaker. Jag ljuger ju om jag skriver annat.

Och det hade väl varit mer stötande om jag inte tog ansvaret att söka om omprövning därför att inget i det KFM talar om för mig går i linje med det ställningstagande man har sammanfattat.

Och om KFM själv säger när jag pratar med dem (vid flera tillfällen) att jag _ska_ skicka in en omprövning så gör jag ju det trots ställningstagandet som det pekas på här inne.
Sedermera så - om jag finner det stressande med att sitta i den processen som en omprövning är är väl det knappast något som påvisar att jag inte lär mig hantera min ekonomi eller är otacksam.

Att näpsa någon på näsan för att man gör det KFM har sagt och sedan näpsa denne för att man skriver att det känns stressande ser inte jag som särdeles hjälpsamt.

Förstår fortfarande inte detta med omprövningar, man får ju en löneökning varje år, ska man då ompröva varje år eller är det på något sätt inräknat så länge det inte sticker ut extremt ? Sålänge ens årsinkomst inte ändras så är väl de ok ?

Och givetvis är poängen med en skusan att man ska lära sig hantera pengar. Jag har fått chansen och jag sköter den. Och att då sedan anses att det är stötande att jag finner det jäkligt jobbigt (drygt) att den ökning av inkomst jag får kan gå in till att jag ska betala än mer får stå för dig. Att få extra pengar vore guld värt för mig av flera orsaker. Jag ljuger ju om jag skriver annat.

Och det hade väl varit mer stötande om jag inte tog ansvaret att söka om omprövning därför att inget i det KFM talar om för mig går i linje med det ställningstagande man har sammanfattat.

Och om KFM själv säger när jag pratar med dem (vid flera tillfällen) att jag _ska_ skicka in en omprövning så gör jag ju det trots ställningstagandet som det pekas på här inne.
Sedermera så - om jag finner det stressande med att sitta i den processen som en omprövning är är väl det knappast något som påvisar att jag inte lär mig hantera min ekonomi eller är otacksam.

Att näpsa någon på näsan för att man gör det KFM har sagt och sedan näpsa denne för att man skriver att det känns stressande ser inte jag som särdeles hjälpsamt.
Fast du säger du behöver dessa pengar , men du ska kunna leva på det beloppet som du har rätt till i den betalplan du har !

Tillexempel en persons sanering startade för 4år sen då med en lön på 23500 i månaden, nu 4år senare är den på 25500 innebär det att man ska ansöka om omprövning eller räknas det som en normalhöjning med 500 i månaden, tar de hänsyn till en vanlig löneökning med åren ?

Tillexempel en persons sanering startade för 4år sen då med en lön på 23500 i månaden, nu 4år senare är den på 25500 innebär det att man ska ansöka om omprövning eller räknas det som en normalhöjning med 500 i månaden, tar de hänsyn till en vanlig löneökning med åren ?
Normala årliga löneökningar skall icke omprövas för man har i vanliga fall andra årliga utgiftsökningar såsom t.ex boendekostnad, etc, så dessa skall mer eller mindre ta ”ut varandra.
Framgår tydligt inne på KF:s hemsida om just ”normala” årliga löneökningar… :)

Sen att du skriver gulvärt för dig att få extra pengar ? Du ska leva på det som är i betalplanen !

Fast du säger du behöver dessa pengar , men du ska kunna leva på det beloppet som du har rätt till i den betalplan du har !
Att ha fått ett belopp är inte lika med att det stämmer överens med de utgifter man har. Det handlar om vilka utgifter KFM har ansett som ok.
Jag har tex en medicin som ligger utanför förmånsskyddet som kostar mig X antal hundralappar i månaden. Samt att jag har ett ögonfel som gör att jag måste uppdatera de glasögon jag har minst en gång om året, ibland kan det bli fler. Detta är heller inget som KFM har godkänt. Och ja, det finns intyg på det hela.

Så för de kostnaderna använder jag den tilltänkta bufferten på - precis så som KFM har sagt att jag ska göra.
Jag har förhållit mig till detta och ja, då har jag helt sonika högre kostnader än vad mitt förbehållsbelopp är på. Det innebär också att de betalfria månaderna och pengar som lösgörs där ger mig möjlighet att hålla allt flytande.

Och det jag skriver är "Att få extra pengar vore guld värt för mig av flera orsaker. Jag ljuger ju om jag skriver annat."

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp