Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ingen aning vad du ville ha fram nu. Är egendomen i gäldenärens besittning kan den utmätas.
Okej - om du inte förstår vad jag ville ha fram så kan jag förtydliga mig.

Om jag lånar en bil mer eller mindre heltid av en vän eller en släkting så är jag tvungen att skriva bilen på mig eftersom att jag anses vara den huvudsakliga föraren av bilen.
Och ... står jag då som ägare på bilen = då _a n t a r_ jag att KFM utgår ifrån att bilen är något man äger trots att man inte gör det.

Förstår du nu?

Detta var en återkoppling på "Om bilen står på en parkering till ett hyreshus kan ju KFM knappast utmäta alla bilar bara för att jag (eller TS) bor i något av husen i närheten. KFM har ju knappast CIAs resurser att spåra folk?" i Strykers meddelande:

Lasseman sa:
Japp, helt godtyckligt, precis som polis kan gripa helt godtyckligt osv. Eller så beror det på att lagen är utformad så. Behöver inte ta reda på det heller, det ligger på gäldenären och den som tycker att den äger saken att visa hur det ligger till så kan det lösa sig.
Stryker sa: fattar inte alltid dina svar. Att man KAN göra en sak är ju inte samma sak som att man faktiskt gör så i praktiken. Polisen kan ju t.ex. göra husrannsakan hos både dig och mig vid minsta misstanke. Men det sker ju inte pga vilka brott som helst. Lika lär det väl ändå vara med KFM? Kan ju knappast vara vanligt att man utmäter vilken bil som helst, och sen får allt lösa sig bäst det vill. Om bilen står på en parkering till ett hyreshus kan ju KFM knappast utmäta alla bilar bara för att jag (eller TS) bor i något av husen i närheten. KFM har ju knappast CIAs resurser att spåra folk?

Okej - om du inte förstår vad jag ville ha fram så kan jag förtydliga mig.

Om jag lånar en bil mer eller mindre heltid av en vän eller en släkting så är jag tvungen att skriva bilen på mig eftersom att jag anses vara den huvudsakliga föraren av bilen.
Och ... står jag då som ägare på bilen = då _a n t a r_ jag att KFM utgår ifrån att bilen är något man äger trots att man inte gör det.

Förstår du nu?

Detta var en återkoppling på "Om bilen står på en parkering till ett hyreshus kan ju KFM knappast utmäta alla bilar bara för att jag (eller TS) bor i något av husen i närheten. KFM har ju knappast CIAs resurser att spåra folk?" i Strykers meddelande:
Okej, det är säkert rimligt antagande. Scenariot kändes ganska osannolikt

Jag förstår för jag har bara hört om förlängning om någon borgenär omprövar under en pågående skuldsanering och inte med motiveringen att de tycker att de inte får tillräckligt med pengar.

De motiverade en förlängning till sju år med att deras borgenärer inte får tillräckligt med pengar under en skuldsanering och att mina skulder som ligger hos dom har uppkommit i närtid men jag bevisade motsatsen. Så därför skickar dom nya fakturor hela tiden med påförd ränta i min frus namn eftersom dom är tjuriga på kfm.

Jag har pratat med kfm ett flertal gånger om just den här skulden och dom har sagt till mig att "kommer den till oss så bestrider du den bara och då händer ingenting med den".

Är det någon eller några slm har fått skuldsanering beviljad fast man arbetar deltid?
och vilken arbetsgrad har/hade ni då? 50%,60%,70%?
Jag behöver gå ner i tjänsten och har hört från några att det minskar chansen för sanering då man har avsiktligt gått ner i tjänsten vilket kan innebära att man inte har gjort sin bästa.
är det verkligen så? Har ingen med deltid arbete fått sanering?

Är det någon eller några slm har fått skuldsanering beviljad fast man arbetar deltid?
Jag behöver gå ner i tjänsten och har hört från några att det minskar chansen för sanering då man har avsiktligt gått ner i tjänsten vilket kan innebära att man inte har gjort sin bästa.
Jodå, har jobbat länge och jobbar fortfarande "bara" 90%. Skusan sedan 2 år.

Hej!

Jag har ansökt om skuldsanering och väntar på svar. Men en fråga, de har från KF tidigare bedömt att jag inte kan utmätas via lön och nu vill de utreda igen, jag har för mig att avdelningarna inte pratar med varandra. Ska ringa dem när jag gått av mitt pass på jobbet men om jag informerar om att jag sökt skuldsanering, vill de ändå gå vidare med en eventuell löneutmätning?

Efter många om och men sedan betalplanen skickades ut 7 mars och jag inte hört något så fick jag mail idag om att det endast tillkommit några förändringar sedan borgenärerna mottagit planen. Vissa skulder saknades så ex. Gothia inkasso hade bara anmält in en lite större skuld än den innan och någon borgenär hade tagit över någon annan skuld.

antar att förslaget måste skickas ut igen efter detta eller hur gör de såna gånger? Ska alla delges igen?

Hej, är det någon som vet om Kronofogden har tillgång till ens bankkonto när dem bedömer om man har rätt till en skuldsanering? Och har dem tillgång till ens bankkonto under en skuldsanering?

Jag har ju blivit klar med min sanering nu i maj. Men jag jobbade ca 66 % då jag fick min beviljad. Fick lite ökad tjänst nu sista året, ca 70 %. Innan saneringen jobbade jag nog mer än heltid. Tog alla pass jag kunde o fick under flera års tid tills kroppen började säga ifrån.
Min handläggare i Kalmar ifrågasatte aldrig detta genom att kräva att jag behövde jobba heltid som jag ju sett i denna långa tråd att många fått avslag för.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp