Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sökt skuldsanering med 1,5 miljoner i skulder, inget hos inkasso eller KF men kommer släppa allt nästa månad. Är 36 år gammal, sambo, har en son på snart 4 år och fick just reda på att vi är gravida igen. Bor i hyresrätt och enda tillgången är en bil som är värd c:a 100 000, ej sålt den pga att den underlättar enormt i vårt vardagliga liv. Tog med den i ansökan. Bör jag sälja den före beslutet om eventuellt inledande tycker ni, eller bör jag vänta?
Relevant är om bilen är betald eller om det finns skuld på den. Lika relevant är det om bilen står skriven på någon annan än den som söker skuldsanering. Jag och min fru hade en bil när jag sökte skuldsanering och bilen står skriven på henne så då brydde Kf inte sig om den alls. Värde då ca 65 0000 kr. Sen tror jag det beror lite på om behovet av bil, men det kan nog variera från handläggare till handläggare på Kf hur man det bedöms.

Fast om man läser hans situation så låter det som dom är i behov av bil?
Men bilen va i det dyraste laget.
Sen vad vi anser är behov för bil eller inte är ovesentöigt man lär se helaheten.

ta sig till och från jobbet kan man med en bil som kostar 20-30k.

Relevant är om bilen är betald eller om det finns skuld på den. Lika relevant är det om bilen står skriven på någon annan än den som söker skuldsanering. Jag och min fru hade en bil när jag sökte skuldsanering och bilen står skriven på henne så då brydde Kf inte sig om den alls. Värde då ca 65 0000 kr. Sen tror jag det beror lite på om behovet av bil, men det kan nog variera från handläggare till handläggare på Kf hur man det bedöms.
Stämmer, jag refererade till lagrum ovan att enligt sambolagen räknas en bil som enskild egendom.
I det fallet är bilen om den står skriven på partnern partnerns bil och inte din bil.

skillnad om du är gift.

Men bilen va i det dyraste laget.
Sen vad vi anser är behov för bil eller inte är ovesentöigt man lär se helaheten.

ta sig till och från jobbet kan man med en bil som kostar 20-30k.
Jo jag skrev ju det också?

Fast om man läser hans situation så låter det som dom är i behov av bil?
Låter som och har behov är inte heller riktigt samma, bilen verkade mest vara något som underlättade för annat än till och från jobb

Stämmer, jag refererade till lagrum ovan att enligt sambolagen räknas en bil som enskild egendom.
I det fallet är bilen om den står skriven på partnern partnerns bil och inte din bil.

skillnad om du är gift.

Sambolagen är ju dock inte mycket för kfm.. jobbar mer med utsökningsbalk och det är inga problem att utmäta en bil som står skriven på sambon

Om en vän skulle köpa en bil, och den personen står för alla kostnader (skatt, försäkring) och denna person sen lånar ut bilen till mig på ”långtidslån”, då är det väl knappast möjligt att utmäta en bil som står på min gård?

Om en vän skulle köpa en bil, och den personen står för alla kostnader (skatt, försäkring) och denna person sen lånar ut bilen till mig på ”långtidslån”, då är det väl knappast möjligt att utmäta en bil som står på min gård?
Säger du det får du stå för det.
Jag ser det annorlunda.

Säger du det får du stå för det.
Jag ser det annorlunda.
Men hur? Förklara för mig hur en bil som jag inte äger, men som står på mark jag äger kan utmätas? Jag påstår inte att jag vet, därför jag frågar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp