- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Vet inte om du menar skuldsanering för företagare kontra skuldsanering med EF/anställd i ett AB.Bolagsformen är inte så intressant vad jag förstått, det ska vara enkla förhållanden att reda ut är det som gäller, typexempel på när det kan vara ganska lätt att utreda är tex frisör som hållit på ett tag, inkomster och utgifter ganska kontinuerliga. Ett åkeri är nog tex inte lättutrett på samma sätt.
Att vara anställd i eget AB bör inte vara svårutrett om man har vanlig kontinuerlig månadslön, AB’t är ju en egen juridisk person som vilken anställning som helst och där utreds ingenting. Oftast är det precis därför ett AB är att föredra inte minst juridiskt, om man inte har anställning + EF som går med förlust = kan kvitta inkomstskatt. Beror ju helt på vad man vill med sitt företag.
Har man EF (vilket jag misstänker att TS har) är det samma juridiska person och betydligt mer svårutrett ja, därav mitt tips att helt enkelt avveckla före ansökan om arbetssituationen var ohållbar och det fanns en vanlig anställning i botten, alt ombilda EF till ett AB om det är den största inkomstkällan.