- Meddelanden
- 20
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 36
Tack så mycket för tipsen . Allt gott till dig som har gått genom och får vara stabil igen . Jag är ung och förvirrad jag vet inte riktigt hur jag ska ta genom om detta . Jag våga inte skaffa barn än pga mina skulder o har bestämt mig inte göra det om jag inte är skuldfri . Jag har många skulder hos olika bolog . Går det att ringa och förhandlar med räntor /avbetalningsplan om dom återkallar från kronofogden? Blir det inte mer kostanden för dig att betala varje månad ? Hur lång tid tog det för dig att betala av detta
Tack! Jag är inte heller speciellt gammal. 32 år och har sedan jag var 19 år aldrig varit skuldfri. Att skaffa barn i den situationen jag var i är inte att rekommendera men samtidigt ångrar jag inte mina barn ens för en sekund.Tack så mycket för tipsen . Allt gott till dig som har gått genom och får vara stabil igen . Jag är ung och förvirrad jag vet inte riktigt hur jag ska ta genom om detta . Jag våga inte skaffa barn än pga mina skulder o har bestämt mig inte göra det om jag inte är skuldfri . Jag har många skulder hos olika bolog . Går det att ringa och förhandlar med räntor /avbetalningsplan om dom återkallar från kronofogden? Blir det inte mer kostanden för dig att betala varje månad ? Hur lång tid tog det för dig att betala av detta ?
Jag hade totalt 12 anmärkningar och ännu fler olika skulder, vissa av dessa var flera skulder men hos samma inkasso. De drog 7500 kr i lönutmätning. Men inget gick till skulderna. När jag började betala av så kostade det mig 16 000 kr i månaden. Så det var mycket dyrare än löneutmätning men jag såg att skulderna minskade. Jag betalade av ca 100 000 kr och ansökte då om ett lån för att betala av resterande skulder. Det finns dem som lånar ut trots dålig uc och många anmärkningar. Räntorna är inte de bästa men de kan man förhandla fram när man skött sitt lån ett tag. Nu betalar jag av 6000 kr på mitt lån, men är egentligen 3000 på avtalet, det är jag som väljer att amortera extra.
Gällande avbetalningsplanerna så var jag först tvungen att " köpa ut " skulderna för ca 1500 kr till 2000 kr per skuld för att sedan börja betala av på avbetalningsplanen. Vissa fick jag på prövotid under 6 månader, andra sänkte räntor, andra frös räntorna och vissa ville att jag skulle betala av i 3 månader för att frysa räntorna.
Nu 16 månader senare är jag skuldfri med endast en 1 anmärkning kvar. Detta eftersom anmärkningarna försvinner 3 år efter att de uppkom.
Det jag hade gjort om jag varit dig är att ta kontakt med budgetrådgivningen i din kommun. De kan hjälpa dig att sortera och tänka ut en plan gällande dina skulder.
Det finns även något som heter nystartslån, jag har själv inte använt mig av det eftersom jag inte haft behovet men googla och titta om du har möjligheter att där igenom kanske få hjälp till dina skulder. Jag vet att de tydligen ska ha jättehöga räntor men kanske ändå värt att kolla dina alternativ. För jag lovar att det finns fler alternativ än skuldsanering och även när ekonomin är på botten så finns det en väg ut!
)