Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!
Varit lite inaktiv på slutet då jag och min tidigare chef klinchade och jag blev uppsagd. Iomed skusan har det här varit en hemsk stress...
Nu är det så att jag blivit erbjuden ett nytt jobb efter att ha varit arbetslös några veckor (räknat med när nya jobbet startar om någon vecka bara allt går vägen med HR), däremot blir min lön 2900 kr lägre än den jag hade tidigare.. Tror ni det kommer bli tjat om jag gör en omprövning på det?

Längre bakgrundshistoria:
Jobbet jag jobbade på när jag fick skusan sa jag upp mig ifrån då det blev en omorganisering till det sämre. Jag och fyra till sa upp oss pga detta. Jag hade redan blivit erbjuden ett nytt jobb med ungefär samma lön, gick ner en tusenlapp ungefär vilket jag inte gjorde omprövning på, så rent krasst har jag haft ca 1000 kr mindre i månaden att leva på senaste halvåret.
Efter några månader klinchade jag och min nya chef så han valde att avsluta min provanställning. Jag har inte gjort någon omprövning på detta trots att jag i ordets rätta bemärkelse varit arbetslös sedan början på april.
Nu har jag som sagt blivit erbjuden ett nytt jobb med lägre lön än den lön jag hade när skusan gick igenom, hur ärlig behöver jag vara vid en omprövning? Behöver jag skriva allt jag skrivit nu eller räcker det med att jag blev uppsagd och nu fått nytt jobb med lägre lön? Vill ju inte ljuga men vet med mig själv att jag oftast är tvärtemot, lite för ärlig..

Lite tips och råd skulle uppskattas då jag aldrig gjort en omprövning.
Hoppas ni får en fantastisk påsk med nära och kära! :face3hearts:

Hej på er!
Varit lite inaktiv på slutet då jag och min tidigare chef klinchade och jag blev uppsagd. Iomed skusan har det här varit en hemsk stress...
Nu är det så att jag blivit erbjuden ett nytt jobb efter att ha varit arbetslös några veckor (räknat med när nya jobbet startar om någon vecka bara allt går vägen med HR), däremot blir min lön 2900 kr lägre än den jag hade tidigare.. Tror ni det kommer bli tjat om jag gör en omprövning på det?

Jobbet jag jobbade på när jag fick skusan sa jag upp mig ifrån då det blev en omorganisering till det sämre. Jag och fyra till sa upp oss pga detta. Jag hade redan blivit erbjuden ett nytt jobb med ungefär samma lön, gick ner en tusenlapp ungefär vilket jag inte gjorde omprövning på, så rent krasst har jag haft ca 1000 kr mindre i månaden att leva på senaste halvåret.
Efter några månader klinchade jag och min nya chef så han valde att avsluta min provanställning. Jag har inte gjort någon omprövning på detta trots att jag i ordets rätta bemärkelse varit arbetslös sedan början på april.
Nu har jag som sagt blivit erbjuden ett nytt jobb med lägre lön än den lön jag hade när skusan gick igenom, hur ärlig behöver jag vara vid en omprövning? Behöver jag skriva allt jag skrivit nu eller räcker det med att jag blev uppsagd och nu fått nytt jobb med lägre lön? Vill ju inte ljuga men vet med mig själv att jag oftast är tvärtemot, lite för ärlig..

Skicka in om omprövning och ange att du bytt arbete och skillnader mellan lön bara tycker jag. Skulle dom sen vilja veta mer kan man ta det då tänker jag.

Hur vanligt är det att borgenärer drar ut på tiden från att de mottagit betalplanen?

Känns som att det tar en evighet. Betalplanen är utskickad 7/3 och inte hört ett knyst sedan dess. Ser däremot hur allt fler skulder som ingår i inledandet faller till KF. Möjligen även skulder som borgenärer inte anmält till KF när mitt namn fanns i POIT.

Psykisk misshandel att bara vänta på beslut när jag innerst inne vet att borgenärer som missat att anmäla att jag har skuld till dem, kommer att överklaga då de börjar komma in delgivningar till mig

Hej på er!

Ompröva.vid en sänkning på 500 kr per månad sägs det att man ska ompröva om sänkningen är bestående.

Ompröva.vid en sänkning på 500 kr per månad sägs det att man ska ompröva om sänkningen är bestående.
Tack för svar! :face3hearts:
Jo, jag har dock varit orolig för att söka omprövning då jag valde att byta jobb själv...
I samband med att det klinchade sig med chefen så kontaktade jag min gamla chef men iomed omstruktureringen och att de la ner den del av verksamheten jag jobbade under hade de tyvärr inget jobb att erbjuda..

Tror du det kan bli något gissel pga att jag själv valde att byta jobb? Min spontana tanke är att det är galet om de kräver att man ska jobba på samma ställe hela ens sanering...

Tack för svar! :face3hearts:
Jo, jag har dock varit orolig för att söka omprövning då jag valde att byta jobb själv...
I samband med att det klinchade sig med chefen så kontaktade jag min gamla chef men iomed omstruktureringen och att de la ner den del av verksamheten jag jobbade under hade de tyvärr inget jobb att erbjuda..

Tror du det kan bli något gissel pga att jag själv valde att byta jobb? Min spontana tanke är att det är galet om de kräver att man ska jobba på samma ställe hela ens sanering...
Svårt att säga såklart, att själv sänka lönen är kanske inte något som ses positivt.

Svårt att säga såklart, att själv sänka lönen är kanske inte något som ses positivt.
Fast om det står mellan att själv sänka lönen genom att byta jobb eller bli sjukskriven och kunna betala knappt eller inget hoppas jag de förstår mitt val..
Nåja, har skickat in om omprövning nu.. Vi får väl se vad de säger om tre (!!!) månader...
Galet att nya ansökningar har en tid på 45 dagar as we speak medans omprövning är tre månader.. Hade det inte varit bättre om det var ca. två månader styck kan en tycka...

Hej,

Jag undrar om det finns några andra på forumet som fått nej på en ansökan om skuldsanering efter inledande (i 7 mån) pga. att en borgenär motsatte sig förslaget?

I det inledande beslutet står att jag uppfyller kriterierna för skuldsanering och kraven för insolvens på alla punkter. I beslutet om avslag står därmed att jag inte gör det, baserat på exakt samma kriterier?
Jag förstår inte hur det kan göras två så radikalt olika bedömningar utifrån samma uppgifter, som leder till två så vitt skilda beslut från en och samma part?

Finns det någon som kan förklara varför bedömningen av samma uppgifter kan skilja sig så markant på bara tre månader, vilket var tidsfristen mellan beslutet om det inledande förslaget med aktuell betalningsplan och avslaget ?

Vad kommer att hända för mig nu? Vad behöver jag göra för att se till att jag strategiskt gör rätt, så att jag inte gör situationen än värre än den redan är?

Under inledande samt när beslutet om avslag kom hade jag en inkomst av arbete, som KFM:s bedömning av min betalningsförmåga grundar sig på. Inkomsten kom från en visstidsanställning som jag inte har kvar. Enda inkomst nu är begränsad a-kassa samt ev. försörjningsstöd (har ansökt).

Min betalningsförmåga har alltså sänkts avsevärt, samtidigt som mina fasta kostnader kommer fördubblas med råge under 2022 (skuldsaldot + ny betalningsplan från CSN på 5445 kr/mån - bara det mer än nuvarande förbehållsbelopp) (!?)

Socialförvaltningen har dessutom varit mycket tydliga med att inte ett öre av ett ev. försörjningsstöd får gå till att betala skulder. Då får man avslag direkt, eller så rivs tidigare beslut upp.

Trots det håller fortfarande KFM fast vid sin bedömning att jag har tillräcklig solvens och betalningsförmåga för att klara kostnader som är i runda tal dubbelt så stora - på en inkomst som är ca hälften så liten? Totalt skuldsaldo uppgår till drygt 800 000 SEK. Har dessutom bara en 5-6 år kvar till pension.

Jag får inte ihop den logiken? Finns det någon kunnig person som kan förklara hur den ekvationen går ihop?

Tacksam för svar och goda råd (om det finns några? :D)

/Christian
Vad kom borgenären med för åsikt som fick det att falla?

…och nu kom den första Bisnode upplysningen på mig efter inkomstuppdateringen för 2021… En av många i raden troligtvis…
Det är bara till att se glad ut !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp