Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vet faktiskt inte hur mycket dom engagerar sig, det kommer ju ett skapligt antal omprövningsbegäran från borgenärer och det är väl av någon anledning dom kommer men om just detta skulle vara vanligt har jag ingen aning om.
Menar du att omprövningarna kommer från banker typ Swedbank och HSB tex eller typ inkassobolag. Kanske svårt att säga som sagt. Är bara nyfiken på hur banken tänker där.

Jag vet faktiskt inte hur mycket dom engagerar sig, det kommer ju ett skapligt antal omprövningsbegäran från borgenärer och det är väl av någon anledning dom kommer men om just detta skulle vara vanligt har jag ingen aning om.
Oj gör det, har du koll på vad omprövningarna grundas på ?

Menar du att omprövningarna kommer från banker typ Swedbank och HSB tex eller typ inkassobolag. Kanske svårt att säga som sagt. Är bara nyfiken på hur banken tänker där.
Det är väl oftast ombuden, dvs inkasso, men dom får ju sina uppdrag och instruktioner från någonstans

Klart det gör det.
Skulle gissa på att högre inkomst eller att man upptäckt tillgångar är vanligast
Låt säga att man inte har kvar pengarna och har betalat igen nån privat skuld eller dylikt. Om summan är ca 60.000. Är det vanligt att saneringen då hävs om man inte kan betala in dem till krf? Eller är det ngt borgenärerna då ansvarar för att lämna in en sk omprövning ?

Låt säga att man inte har kvar pengarna och har betalat igen nån privat skuld eller dylikt. Om summan är ca 60.000. Är det vanligt att saneringen då hävs om man inte kan betala in dem till krf? Eller är det ngt borgenärerna då ansvarar för att lämna in en sk omprövning ?
Att vinna pengar är väl kanske inte samma sak som att spara eller få, och kontentan av skuldsaneringslagen är ju att en omprövning ske ska ske om ekonomin förbättrats väsentligt. 60tkr är mao en god grund till omprövning oavsett vem som tar initiativet, borgenär eller gäldenär. Så får du beslut om omprövning och inte kan betala skulle iaf jag tro att det är skäl till att häva eller åtminstone förlänga skuldsaneringen oavsett vart pengarna gått till. Det är ju villkoren och gäller under hela saneringstiden.
Helt rätt enligt mig, då privata skulder ska ingå i saneringen i ditt exempel.
Blir kanske lite konstigt att använda ”ansvar av borgenärerna” i ett sånt här sammanhang tänker jag, eftersom ansvaret är ditt att upplysa om din ekonomi och särskilt när det gäller stora belopp. Hade jag erhållit 60tkr från ”tveksamt håll” (dvs inte gåva/sparande) utan att ompröva hade jag inte haft ro förrän saneringen var över.

Någon som har erfarenhet av omvårdnadsbidrag, beviljat och utbetalt retroaktivt, under skuldsanering? Vid omprövning, hur beslutades det isf för er - ökat inbetalningsbelopp eller oförändrat?

Noterbart för alla som söker eller har skuldsanering är att inne på KF:s hemsida så har dom uppdaterat informationen gällande Skuldsanering och inte minst vad det beträffar just omprövning både från oss gäldenärer samt från borgenärer…

Jag vet inte om det hjälper att svara igen.

För att nåt överhuvudtaget ska kunna ske måste någon begära omprövning.
Om ingen begär omprövning händer ingenting.
Det händer alltså ingenting om ingen begär omprövning.

Att vinna pengar är väl kanske inte samma sak som att spara eller få, och kontentan av skuldsaneringslagen är ju att en omprövning ske ska ske om ekonomin förbättrats väsentligt. 60tkr är mao en god grund till omprövning oavsett vem som tar initiativet, borgenär eller gäldenär. Så får du beslut om omprövning och inte kan betala skulle iaf jag tro att det är skäl till att häva eller åtminstone förlänga skuldsaneringen oavsett vart pengarna gått till. Det är ju villkoren och gäller under hela saneringstiden.
Blir kanske lite konstigt att använda ”ansvar av borgenärerna” i ett sånt här sammanhang tänker jag, eftersom ansvaret är ditt att upplysa om din ekonomi och särskilt när det gäller stora belopp. Hade jag erhållit 60tkr från ”tveksamt håll” (dvs inte gåva/sparande) utan att ompröva hade jag inte haft ro förrän saneringen var

Blir kanske lite konstigt att använda ”ansvar av borgenärerna” i ett sånt här sammanhang tänker jag, eftersom ansvaret är ditt att upplysa om din ekonomi och särskilt när det gäller stora belopp. Hade jag erhållit 60tkr från ”tveksamt håll” (dvs inte gåva/sparande) utan att ompröva hade jag inte haft ro förrän saneringen var över.

Gåva lär ju ses på som med spel isf.
Men ändå svårt att veta hur mkt man får spara.
Känns som att man inte kan spara så mkt helt enkelt oavsett till saneringen är slut. Det var som nån skrev, isk och aktier växer och borgenär kan tycka att det är orättvist om dom går bra.

Nåväl, bara att härda ut de år som är kvar.

Jag van 5000 för ett tag sedan och fick 7000kr av en släkting. I min sanering ingår en skuld till Swedbank. Jag har mitt konto hos Swedbank, kanske dumt men vill inte byta. Skulden till Swedbank motsvarar typ det belopp jag fått. Totala skulden är bra mkt mer dvs flera hundra tusen.

Vet att Swedbank kikat på mitt konto men får se om dom begär omprövning för att driva in sin skuld.

I övrigt vågar jag inte spela för skojs skull ens för 100kr eller investera något alls kommande år. Blir att börja om helt från noll när saneringen är slut.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp