Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag ställde frågan om sparande till handläggaren som svarade att bufferten och de betalfria månaderna får sparas om man kan det, men att det inte är tänkt att man ska ha några mängder sparat under en skuldsanering. Och vart går då gränsen för när det blir mängder…? Det kan ingen på kfm svara på.

Fast det beror ju helt på hur snålt man väljer att leva på det man har rätt att behålla, det i kombination med betalningsfria månader kan ju ge rätt mycket. Även om man som jag gjorde omprövade men inte fick någon ändring i betalplanen så har jag ju mer att röra mig med nu än i början av saneringen.

Svaret jag har fått på den frågan är att man har rätt att spara så mycket man vill och vad man sen köper för dom pengarna när saneringen är över är upp till var och en.

Kommer troligen söka skuldsanering inom kort men har en fastighet som jag genom mäklare kollat värdet på och det finns då ett visst övervärde, dock ej så stort. Över värdet ska enligt mäklaren vara innan alla avgifter vid en ev. försäljning vara ca 250k och med avgifter o mäklararvode vara ca 160-170k. Att det är risk att fastigheten utmäts förstår jag men hur troligt är det i mitt fall?
Någon som varit i samma sits?
Ska säga att tar de ändå huset så är det ok ändå men är som sagt nyfiken?

Läste nu att dom (KF) enkom till Malmö kontoret söker hela 6st nya skuldsaneringshandläggare… Det var MÅNGA på en gång…

Wow imponerande! Också orolig för det om man skulle komma upp i summor som dig när jag sparar/investerar. Menar skulle du köpa en lägenhet för dom 150 tusen i Jokkmokk och en borgenär ser det skulle det ju bli ett jäkla liv. Så var är skillnaden på att ha 150k i aktier eller 150k i en bostadsrätt? Ingen skulle jag gissa att borgenärerna tycker, samt även Kronofogden är jag rädd för.
Känns som att @Lasseman har koll på hur detta kanske kan fungera.

Om krf ser att man sparat säg 50.000 från spel,aktier eller gåva. Och att det är det enda man har i reserpengar oavsett avbetalningsplan. Låter dom en behålla dessa pengar eller ugnägs dom om tex skulderna överstiger 600.000?

Känns som att @Lasseman har koll på hur detta kanske kan fungera.

Om krf ser att man sparat säg 50.000 från spel,aktier eller gåva. Och att det är det enda man har i reserpengar oavsett avbetalningsplan. Låter dom en behålla dessa pengar eller ugnägs dom om tex skulderna överstiger 600.000?

Under en skuldsanering utreder inte kfm något alls.
Det görs bara saker när någon begär omprövning.

Fast det beror ju helt på hur snålt man väljer att leva på det man har rätt att behålla, det i kombination med betalningsfria månader kan ju ge rätt mycket. Även om man som jag gjorde omprövade men inte fick någon ändring i betalplanen så har jag ju mer att röra mig med nu än i början av saneringen.

Svaret jag har fått på den frågan är att man har rätt att spara så mycket man vill och vad man sen köper för dom pengarna när saneringen är över är upp till var och en.
Ja det är precis vad jag menar, vad är mycket och vem bestämmer vad som är ”mängder”? Det vill de inte svara på. Men att man inte ska spara mängder, det kan de säga eftersom det var svaret jag fick. Vad är då mängder? Ingen vet. Allting är relativt.

Under en skuldsanering utreder inte kfm något alls.
Det görs bara saker när någon begär omprövning.
Om man har en skuld till tex Swedbank och dom ser att man vunnit, fått eller sparat som exemplen ovan. Är risken stor då att dom vid intern utredning begär omprövning hos krf.
Kanske svårt att svara på.

Tack @Lasseman för att du orkar svara på våra frågor. Tror du är otroligt uppskattad av många här ink mig då du verkligen har koll på väldigt mycket. Tror många inte förstår hur jävla dåligt man faktiskt mår när man hamnar i en sånhär sits. Även om det är en enorm lättnad så är det en konstant oro över små saker.

Om man har en skuld till tex Swedbank och dom ser att man vunnit, fått eller sparat som exemplen ovan. Är risken stor då att dom vid intern utredning begär omprövning hos krf.
Kanske svårt att svara på.

Tack @Lasseman för att du orkar svara på våra frågor. Tror du är otroligt uppskattad av många här ink mig då du verkligen har koll på väldigt mycket. Tror många inte förstår hur jävla dåligt man faktiskt mår när man hamnar i en sånhär sits. Även om det är en enorm lättnad så är det en konstant oro över små saker.

Jag vet faktiskt inte hur mycket dom engagerar sig, det kommer ju ett skapligt antal omprövningsbegäran från borgenärer och det är väl av någon anledning dom kommer men om just detta skulle vara vanligt har jag ingen aning om.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp