Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Grattis!
Hur har processen gått för dig tidsmässigt?
Och vid vilka tillfällen har du blivit kontaktad/fått beslut av KF?

Tack!
Jag skickade in ansökan om skuldsanering 11 Mars ungefär, sedan kom samtalet i slutet av Maj och inledande skuldsanering 1 Juni.
Betalplanen kom i Augusti men var en skuld där som var dubbelregistrerad så fick ringa in och säga att jag inte godkänner planen och det skulle räknas ut en ny.
Dock så ändrades inte inbetalningssumman eller bufferten utan det lånet togs bara bort.
Fick beslut om sanering 20 September.

Så cirkatider gick det så här för mig:

Inskickad ansökan till telefonsamtal
: 3 månader
Telefonsamtalet till inledande: 1 dag
Inledande till betalplanen: 2 månader
Betalplan till beslut: 1½ månad.

Har bara pratat 2 gånger med handläggaren i telfonen och det var under första samtalet och när jag ringde för att godkänna/ej godkänna betalplanen.

Sedan har jag skickat några mail fram och tillbaka. Men det har varit för att jag haft frågor.
Annars har ingen frågat något och har inte fått någon info att någon tagit en upplyssning på mig heller.
Så har rullat på smärtfritt för mig.

Kan bara hålla med. Och bara det att man sätter ut en flytande summa om hur stor ökning man kan få på sin inkomst utan att man behöver ansöka om omprövning gör det hela så frustrerande.

"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
 Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.
 Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.
 Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert."

Ja, okej ... vad gäller? 4000 eller 5000? Belopp ned = har en tydlig gräns. Belopp upp = inte så mycket. Jag känner personligen själv att jag är _hela_ tiden orolig i kroppen när det kommer till min SKUSAN. Och det är så kopplat till att jag inte ser att man har tydliga regler för saker utan et är så jäkla subjektivt i många lägen och därmed också så kopplat till vilken handläggare man får. Till exempel ... sätt en gräns 4000 kr eller 5000 kr - var tydlig. och kör inte med:
"När det gäller väsentlig förbättring krävs enligt praxis i princip en ökning av betalningsutrymmet med minst 4 000-5 000 kr per månad, även i de fall det är gäldenären som ansöker om omprövning." ... för det är ju en signifikant skillnad mellan 4000 och 5000.

Och sedan när man tänker att ja, okej jag förhåller mig till 4000 kr ... så kommer detta i texten:

"Som huvudregel bör ansökan om omprövning beviljas och justering av betalningsbeloppet ske om gäldenärens ändrade ekonomiska förhållanden har medfört en förbättring av betalningsutrymmet med minst 4 000-5 000 kr per månad. Även mindre belopp kan leda till omprövning, om förändringen exempelvis ligger nära i tiden i förhållande till beslutet om skuldsanering. Det inverkar inte på bedömningen om gäldenären har en betalplan eller inte."

... så, okej även mindre belopp kan leda till omprövning så de där 4000 till 5000 kronorna var inte "gränsen" ... men man förklarar inte närmare än " ... om förändringen exempelvis ligger nära i tiden i förhållande till beslutet om skuldsanering.". Ja okej? Det finns alltså andra faktorer som man kan stödja sig på hos KFM? Och vad innebär "nära i tiden"? Är det 3 månader, är det 6 månader, är det 9 månader eller 12 månader?

Så - jag får krupp av hur man jobbar så otydligt.
grymt bra skrivet och du skriver exakt det jag känner, gjorde ett inlägg för några dagar i denna gruppen om just osäkerheten och inte RÖD tråd att följa , Har själv omprövat mitt skuldsanerings beslut och de verkar som en borgenär också yttrat sig angånde min omprövan och vill att jag får förlängd betalplan

Tack!
Jag skickade in ansökan om skuldsanering 11 Mars ungefär, sedan kom samtalet i slutet av Maj och inledande skuldsanering 1 Juni.
Betalplanen kom i Augusti men var en skuld där som var dubbelregistrerad så fick ringa in och säga att jag inte godkänner planen och det skulle räknas ut en ny.
Dock så ändrades inte inbetalningssumman eller bufferten utan det lånet togs bara bort.
Fick beslut om sanering 20 September.

Så cirkatider gick det så här för mig:

Inskickad ansökan till telefonsamtal
: 3 månader
Telefonsamtalet till inledande: 1 dag
Inledande till betalplanen: 2 månader
Betalplan till beslut: 1½ månad.

Har bara pratat 2 gånger med handläggaren i telfonen och det var under första samtalet och när jag ringde för att godkänna/ej godkänna betalplanen.

Sedan har jag skickat några mail fram och tillbaka. Men det har varit för att jag haft frågor.
Annars har ingen frågat något och har inte fått någon info att någon tagit en upplyssning på mig heller.
Så har rullat på smärtfritt för mig.
Tack för svar! Då skickade vi in ansökan ungefär samtidigt, fick inledande slutet av juni. Problemet för mig var att samma dag jag men lite senare jag ringde och godkände betalplanen så tog chefen in mig för möte och gav mig löneökning med 900 brutto. Så ringde och meddelade handläggaren detta, som dock redan hade skickat ut betalplanen till borgenärerna. Så hon var tvungen att göra en ny bedömning på mig, men var tvungen att vänta 3 veckor till alla tagit del av betalplanen. Nu har det snart gått 5 veckor och jag har inte hört någonting om nåt, varken brev, telefon eller Mail.

Tack för svar! Då skickade vi in ansökan ungefär samtidigt, fick inledande slutet av juni. Problemet för mig var att samma dag jag men lite senare jag ringde och godkände betalplanen så tog chefen in mig för möte och gav mig löneökning med 900 brutto. Så ringde och meddelade handläggaren detta, som dock redan hade skickat ut betalplanen till borgenärerna. Så hon var tvungen att göra en ny bedömning på mig, men var tvungen att vänta 3 veckor till alla tagit del av betalplanen. Nu har det snart gått 5 veckor och jag har inte hört någonting om nåt, varken brev, telefon eller Mail.

Så lite så.
Okej. Jag har läst dina inlägg om det där. Helt galet att det skulle bli avslag på den summan.

Men kan säga att dom där 3 veckorna inte stämmer. Jag hörde av mig efter 3 veckor och frågade hur det går och om någon motsatt sig betalplanen.
Fick till svar att "ingen har motsatt sig, men dom har några veckor kvar.." Så jag fick snällt vänta ungefär 2-3 veckor till innan jag fick svar om beslut.

Så om du väntat 5 veckor så borde du få svaret nästa vecka. Testa ring på Torsdag om du inte fått något brev hem under veckan.

Så lite så.
Okej. Jag har läst dina inlägg om det där. Helt galet att det skulle bli avslag på den summan.

Men kan säga att dom där 3 veckorna inte stämmer. Jag hörde av mig efter 3 veckor och frågade hur det går och om någon motsatt sig betalplanen.
Fick till svar att "ingen har motsatt sig, men dom har några veckor kvar.." Så jag fick snällt vänta ungefär 2-3 veckor till innan jag fick svar om beslut.

Så om du väntat 5 veckor så borde du få svaret nästa vecka. Testa ring på Torsdag om du inte fått något brev hem under veckan.
Ok, märkligt. För dom där 3 veckorna är väl från tiden dom mottagit betalplanen till dom skickat in och KF mottagit deras svar. Så egentligen är det ju omöjligt att säga 3 veckor för ingen vet ju postens tider heller. Så bör va rakare besked där kan jag tycka.
typ 4 veckor från datumet KF skickat ut.
Däremot skrev handläggaren 3 veckor till mig, därav att jag tycker att jag borde fått hört något iallafall . Kan ju skicka ett Maila eller ringa och säga att det dröjer några veckor till, är väl inte för mycket begärt

Ok, märkligt. För dom där 3 veckorna är väl från tiden dom mottagit betalplanen till dom skickat in och KF mottagit deras svar. Så egentligen är det ju omöjligt att säga 3 veckor för ingen vet ju postens tider heller. Så bör va rakare besked där kan jag tycka.
Däremot skrev handläggaren 3 veckor till mig, därav att jag tycker att jag borde fått hört något iallafall . Kan ju skicka ett Maila eller ringa och säga att det dröjer några veckor till, är väl inte för mycket begärt

Det beror på när delgivning kommer in, om någon väntar 4 veckor med att skicka in kvittot så har dom 3 veckor på sig från det att yttra sig .

Är nog som Lasseman skriver till dig. Jag trodde också det var 3 veckor FRÅN att man själv ringer in och godkänner betalplanen. Men så verkar då inte vara fallet. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp