Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har läst en del om er som fått samtalet från handläggare innan inledande. Det verkar bara ha dröjt ett par dagar innan ni sett att ni fått inledande. Är det ett dåligt tecken att jag inte sett min mans namn från samtalet i måndags och nu är det fredag? Kan jag vänta mig ett avslag per brev då, eller kan det ta tid?

Jag har läst en del om er som fått samtalet från handläggare innan inledande. Det verkar bara ha dröjt ett par dagar innan ni sett att ni fått inledande. Är det ett dåligt tecken att jag inte sett min mans namn från samtalet i måndags och nu är det fredag? Kan jag vänta mig ett avslag per brev då, eller kan det ta tid?
Hänger mycket på handläggaren.
Jag fick först världens tröttaste handläggare, vilket jag kände direkt då hon ringde. Hände inget på flera veckor, jag ringde och mailade, hon skulle ta hand om min ansökan sa hon. Men till sist fick jag höra att hon inte hade gjort det och istället gått på semester, så då fick jag en annan handläggare. Hon ringde upp samma dag, och samma dag tog hon även beslut om inledande. Hade inte jag kontaktat dom hade jag knappast fått svar än.

God dag i värmen!

Denna månad ska jag börja betala in till Kfm då jag har inledande skuldsanering.
Men såg nu på min lönespec. att jag fick cirka 2000kr mer i lön pga semestertilägg. Är det något jag ska ta upp med min handläggare innan första inbetalning? Eller ska jag bara låta det vara.
Tänkte nu då det är första inbetalningen och just att det är inledande.

Vill inte få avslag pga att jag inte tog upp detta. Någon av er som varit i denna situation? :)

Ha det gött alla!

Svarar på min egna fråga om fler är intresserade av vad som sker.

Då min handläggare var på semester så fick jag svar från en annan. Har dock inte fått 100% svar än vad som sker med semestertillägget. Men verkar inte vara allt för säkert att man får behålla den pengen.
Så får vänta till efter helgen med ett 100% svar.

Fortsättning följer... =)

Hur ska jag börja?? det känns att jag har förstörd mitt liv pag av spel. Jag var väldigt ambitiös person tänkte utdilbda mig och ha ett stabilt och intellektuellt liv men det började med spel. Det var ett tag jag var så bra på spel att jag vann mycket och tänkte ska inte jobba men som vanligt började låna och låna nu hamnar jag i jätte svårt situation i mitt liv att jag kan inte betala räkningar . En av faktura hos kronofogden redan och två till inkasso. Har totallt skuld på 700- 750k med krediter och blanco lån. Försökte samla kreditkots lån som jag betalar mest på har 4 st krediet kort på typ 130k.

Nu har jag bestämt mig att ansöka skuldsanering men min fråga är att kan jag plugga under tiden medans har jag skuld sanering.

Min andra frågan är att jag läste att förbehållsbellopp är ungefär 5000 kr man ska ha kvar, hur funkar det då? kan någon förklara det.

Jag ska vara tacksam att någon kan guida mig att vad ska jag göra ?

Normalt så får man inte skuldsanering under studietiden då man förväntas få en inkomst efter studietiden. Csn räknas inte som inkomst.

5000 i normalbelopp är det du ska ha till mat, hygien el mobil tv försäkringar med meda. Hyran räknas inte in.

Hur ska jag börja?? det känns att jag har förstörd mitt liv pag av spel. Jag var väldigt ambitiös person tänkte utdilbda mig och ha ett stabilt och intellektuellt liv men det började med spel. Det var ett tag jag var så bra på spel att jag vann mycket och tänkte ska inte jobba men som vanligt började låna och låna nu hamnar jag i jätte svårt situation i mitt liv att jag kan inte betala räkningar . En av faktura hos kronofogden redan och två till inkasso. Har totallt skuld på 700- 750k med krediter och blanco lån. Försökte samla kreditkots lån som jag betalar mest på har 4 st krediet kort på typ 130k.

Nu har jag bestämt mig att ansöka skuldsanering men min fråga är att kan jag plugga under tiden medans har jag skuld sanering.

Min andra frågan är att jag läste att förbehållsbellopp är ungefär 5000 kr man ska ha kvar, hur funkar det då? kan någon förklara det.

Jag ska vara tacksam att någon kan guida mig att vad ska jag göra ?
Får tyvärr säga välkommen till spelmissbrukets mörkaste och djupaste sida när man slår i botten. Bra att du vill ta tag i detta med en skuldsanering. Jag är i exakt samma sits. Spelskulder på blancolån och krediter på ca 800.000kr. Blev beviljad skuldsanering och jobbar heltid. Dem ca 5000kr man ska ”klara sig på” ser man till att få det att funka. Det är bara så. Det är svårt men det går. Man får även en liten buffert för oförutsädda utgifter och 2 ggr om året så får man behålla hela lönen. Att under dessa 5 år försöka göra något framtidsplanerat liv går inte för mig iaf. Jag jobbar heltid varken mer eller mindre. Funderar ej på att byta jobb eller börja plugga. Allt för att inte riskera skuldsaneringen. Det är bara ta tag i sina demoner och acceptera att nu är det slut på att ha spelat bort nästan en miljon av andras pengar och ta ansvar. Om 5 år får man börja om, iaf i mitt fall. Läxan väl lärd. Och Kronofogden är inte så farliga att ha att göra med. Tvärt om. Detta är ekonomisk rehabilitering. 5 år får man offra. Det är bara att lära sig att leva med 5000kr/mån. Det går faktiskt över förväntan. När jag hade löneutmätning (i 3 år före SS) fick jag så lite kvar att jag levde på 8kr per dag. 8kr! För KF tog det som inkasso hade hos dem (ca 14.000kr/mån på heltidsjobb) och jag betalade på kreditkort på det som inte gått till kf/inkasso i 3 år. Ett rent helvette. Betalade in 504.000kr på 3 år på min skuld på 800.000kr och ändå hade skulden under tre år ENDAST gått ner till 600.000kr så räntan vad det enda jag betalade på. Skuldsanering är min andra chans i livet. KF såg at räntan var ömöjligt hög att under ”utsatt tid/10-15 år” ej gått att betalat av. Räntan på dem flesta inkassoärenden låg på 44%! Och det viktigaste är givetvis att du slutar spela. Omedelbart. Jag fick visa KF mina spärrar från spel, datum och visat att jag gjort allt för att betala av mina lån jag bäst kunnat, samlat lån, bott billigt osv och varken spelat eller tagit nya lån det närmaste året. Lycka till. Du klarar det här. Och första steget är: GÅ till kommunens Skuld&Budget rådgivare. Det väger tungt i en SS-ansökan.

Snubblade över detta test på kronofogdens hemsida, "kronofogdens skuldsaneringstest".
Tänkte att jag delar med mig utav denna

Hej, jag funderar bara lite då jag kommer träffa skuld och budgetrådgivare nu snart för första gången för att prata om skuldsanering. Jag har cirka 500k skulder men har aldrig varit hos Inkasso eller KFM, har nu börjat inse att jag inte kommer klara att fortsätta betala mina räkningar längre pga låg eller ingen inkomst. Det jag vill höra hur långt tid tror ni det kommer ta från mitt möte tills ansökan om skuldsanering? När ska jag släppa allt till KFM, ska man vänta till inledande skuldsanering eller hur fungerar det? Tacksam för all feedback. MVH Jonte

Hej, jag funderar bara lite då jag kommer träffa skuld och budgetrådgivare nu snart för första gången för att prata om skuldsanering. Jag har cirka 500k skulder men har aldrig varit hos Inkasso eller KFM, har nu börjat inse att jag inte kommer klara att fortsätta betala mina räkningar längre pga låg eller ingen inkomst. Det jag vill höra hur långt tid tror ni det kommer ta från mitt möte tills ansökan om skuldsanering? När ska jag släppa allt till KFM, ska man vänta till inledande skuldsanering eller hur fungerar det? Tacksam för all feedback. MVH Jonte
Är du övertygad om att du ska söka skuldsanering så släpp allt nu och har du dessutom inga möjligheter att betala på skulderna så är det bättre att släppa. Du lär ändå hamna hos kronofogden låter det som.
Det som tittas på är om du gjort allt för att betala dina skulder tex, billigare hyra, sökt alla jobb du kan, förhandlat med lånebolagen om lägre/fryst ränta, betalningsfria månader osv.

500.000kr betalar du lätt av på 5 år med ca 8300kr/mån vilket ger dig betydligt mycket mer kvar på en heltidslön än om du ansöker om Skuldsanering. Speciellt att du inte ännu hamnat hos inkasso så kolla med dem ang att frysa räntan och göra upp en betalningsplan alt. ta en samlingslån. Åker du på Skuldsanering eller löneutmätning får du leva på existensminumum i 5 år (ca 4700kr/mån) så ta absolut inte lättvindigt på att söka skuldsanering om du inte är redo att grovt offra din ekonomiska sits i 5 år. Det är inte värt det. Lös det på egen hand. Din Skuld & Budgetrådgivare kan absolut hjälpa dig med det tekniska över hur du går tillväga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp