Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok, om man skulle få restskatt på några tusen, hur anser Kfm att man ska ha råd att betala tillbaka när man har skuldsanering? Hur gjorde du när du fick betala tebax?
Dels får man en buffert som skall sparas undan till oförutsedda utgifter, dels får man behålla hela lönen i juni och december. Om det sen räcker eller inte är en annan fråga.

Ok, om man skulle få restskatt på några tusen, hur anser Kfm att man ska ha råd att betala tillbaka när man har skuldsanering? Hur gjorde du när du fick betala tebax?

Jag lever rätt snålt för att kunna spara så mycket som möjligt så det är inget problem. Men sen får man ju behålla lönen två ggr/år. Så då kan man ju lägga undan en buffert.

Hej.

Ni som har haft skuldsanering några år, hur räknas räntan på lånen man har? Tänkte på skatteåterbäring. Här ni fått skatt tillbaka varje år under skuldsanerigen?
Har inte fått något tillbaka under mina fem år. Det man betalar in har räknats av på kapitalskulden och inget i ränta.

Kfm lägger sig nog inte i hur du ska ha råd med ev restskatt. Däremot bör ju din betalplan vara uträknad utifrån din inkomst och din korrekta skatt. Dvs det du får behålla ska ju räcka.

Har inte fått något tillbaka under mina fem år. Det man betalar in har räknats av på kapitalskulden och inget i ränta.

Märkligt hur olika detta hanteras... Har fått tillbaks nu för 3:e året i rad och det beror enkom på att just mina borgenärer räknat av både mot kapital och ränta.

Min absolut största skuld låg hos Norwegian och dom hade bokat typ rakt av...50% ränta/50% kapital (ungefär) under 2020.

Hej.

Ni som har haft skuldsanering några år, hur räknas räntan på lånen man har? Tänkte på skatteåterbäring. Här ni fått skatt tillbaka varje år under skuldsanerigen?
Jag har fått tillbaka alla år, ca 7-9000 men har inte koll på om det är pga ränta eller att min arbetsgivare drar för mycket.

Visst har man rätt att behålla pengar till resekostnader varje månad?

Har ca 1400kr i resekostnader varje månad.

Eller ska man betala det från sina 5050kr?

Visst har man rätt att behålla pengar till resekostnader varje månad?

Har ca 1400kr i resekostnader varje månad.

Eller ska man betala det från sina 5050kr?
Ja. Resekostnader är en enskild post om de krävs för att du ska ta dig till och från ditt arbete eller vad du nu gör som inbringar inkomst. Däremot kan kfm tycka att du, om det är möjligt, ska ta buss/tunnelbana/tåg istället då det oftast är billigaste alternativet.

Är här någon som fått ett arv under pågående skusan?
Någon som under skusan fått tbx en större summa via KF pga annans skuld till dig?
Någon betalar en skuld till dig in på kontot?

Om detta hänt, meddelade ni KF?
Om inte, vad hände?
Om du meddelade, vad fick du i så fall behålla?

60 tusen är ok att behålla i engångsbelopp enl KF "interna riktlinje" enl min handläggare ( jurist, vid sista omprövningen pga ändrad inkomst).

Är här någon som fått ett arv under pågående skusan?
Någon som under skusan fått tbx en större summa via KF pga annans skuld till dig?
Någon betalar en skuld till dig in på kontot?

Om detta hänt, meddelade ni KF?
Om inte, vad hände?
Om du meddelade, vad fick du i så fall behålla?

60 tusen är ok att behålla i engångsbelopp enl KF "interna riktlinje" enl min handläggare ( jurist, vid sista omprövningen pga ändrad inkomst).
Fick ett arv på ca 60000 kr. Frågade anonymt och fick samma svar. Dvs jag behöll dessa pengar och begärde ingen omprövning. Fick aldrig någon koll eller ingen borgenär begärde omprövning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp