Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick en kontroll jag också från Resurs som sålt fodringen vidare till PRA GROUP SVERIGE AB ... viserligen "bara" på Bisnode men, sjukt störigt att det ska ta en kontroll då det mest sannolikt visste vad för skuld de köpte.

Men, är det någon annan som hört talats om PRA GROUP SVERIGE AB? Är ju lite orolig att de ska börja föra ett liv trots min skusan.
Fick detsamma idag och ett brev i veckan. I brevet stod att de som har skuldsanering skulle bortse från det då det löper på som vanligt.
Är dock lika jobbigt för det.

En fråga som jag har som säkerligen finns ställd av någon annan (eller kanske tom mig själv ... ):

Om jag vantrivs på mitt nuvarande jobb så pass mycket att det blir snart en sjukskrivning så ser ju jag som alternativ till utväg är att byta jobb. Men, jag tror inte att jag kan fixa ett jobb med lika bra betalning som jag har i dagsläget. Så, byte av jobb skulle sannolikt innebär en dramatisk minskning av inkomst.
Hur ställer sig KFM till detta? Godkänner man en sådan typ av omprövning "sänk lön pga av frivilligt byte till ett jobb med lägre lön" eller ger man avslag?
Du kan nog räkna med att det inte godkänns.

Du kan nog räkna med att det inte godkänns.

Pratade med KFM och de sa att det talar emot en om man frivilligt byter jobb till ett med lägre betalning. Och om man ska göra en sådan omprövning måste man motivera valet mycket väl.
Och det här blir ju verkligen en rävsax. På något sätt måste jag då vara kvar på ett jobb som jag verkligen inte kommer att vara hållbar på och riskerar då att bli sjukskriven ifrån. Eller så söker jag ett jobb som jag kommer att vara hållbar på och tar det även om lönen blir upp mot 12 000 kr mindre (före skatt) men riskerar hela min skusan.
Det här gör ju att den direkta rekommendationen är ju att i så fall innan skusan-ansökan se till att ha ett jobb med så låg inkomst som det bara går för att då köpa sig utrymme till att kunna byta jobb om man behöver.

Nåväl ... jag fattar ju att jag har mig själv att skylla, men jag blir ändå både trött, ledsen och uppgiven.

Go’morron alla !

Bara en reflektion. Personligen är jag rätt ”chill” i min skuldsanering och är inget jag grubblar särdeles över, men vaknade i morse och noterade att ett inkassoföretag hade tagit en Bisnode på mig och måste erkänna att då ”vände de sig” i magen på mig...
Mår direkt illa av att bolagen kan klampa in och ta kreditupplysningar på mig bara när helst... Ja förstår att de e ända sättet för dom att hålla koll på mina förehavanden gällande inkomst, etc, men likväl mår jag direkt illa när dom gör de... Känns så jäkla integritetskränkande på något konstigt sätt... :(
Fler än jag som känner så?

Happy friday ! :)

Samma här! Från nån PRA Group...
Får hicka varje gång sånt dimper in, känner mig så jäkla bevakad!
Nåväl, trevlig helg, snart blire vin!!:p

Pratade med KFM och de sa att det talar emot en om man frivilligt byter jobb till ett med lägre betalning. Och om man ska göra en sådan omprövning måste man motivera valet mycket väl.
Och det här blir ju verkligen en rävsax. På något sätt måste jag då vara kvar på ett jobb som jag verkligen inte kommer att vara hållbar på och riskerar då att bli sjukskriven ifrån. Eller så söker jag ett jobb som jag kommer att vara hållbar på och tar det även om lönen blir upp mot 12 000 kr mindre (före skatt) men riskerar hela min skusan.
Det här gör ju att den direkta rekommendationen är ju att i så fall innan skusan-ansökan se till att ha ett jobb med så låg inkomst som det bara går för att då köpa sig utrymme till att kunna byta jobb om man behöver.

Nåväl ... jag fattar ju att jag har mig själv att skylla, men jag blir ändå både trött, ledsen och uppgiven.

Hur lång tid har du kvar på saneringen?

Det är ju precis sånt här som gör att man känner sig fängslad pga saneringen.

Man ska älska vart man bor, man ska älska sitt jobb, man ska vara kärnfrisk, man ska egentligen ha allt ordnat för sig innan man sätter sig i skiten. Men vem fan har det? För sen kan man knappt styra sitt eget liv de kommande fem åren.

Är det någon som har sökt omprövning av skusan pga Corona, och kan betala mer..? Jag begärde omprövning i dec pga att hemarbetet ser ut att fortsätta.. Jag får behålla 2500kr extra för resor till och från jobb. I kombo med löneökning på 2000kr så blir det ju några tusenlappar i månaden. En handläggare har ringt mig, och hon visste inte riktigt hur de resonerar, med tanke på att ingen vet hur långvarigt detta kan bli. Hon skulle kolla lite med kollegorna. Ska bli spännande att se vad jag får för beslut. Hoppas såklart på avslag:facejoy:. Någon som varit i samma sits, och hur gick det?:rolleyes:
Kan meddela att jag idag fick avslag på min omprövning:)
Men nu kan jag sova gott i alla fall, ingen borgenär kan ”hinna före mig” så jag riskerar att saneringen förlängs. Det står i motiveringen att det ska vara en långvarig betydande ökning om 4-5000 kr/,månad.
Hurra för lilla mig, lite extra cash i plånboken och lite extra vin ikväll:p

Innebär det alltså att nästan hela förbehållsbeloppet uteblir?
Inte riktigt hela. Har ju ett belopp runt 19000 att behålla till hyra, barnomsorg, resor, mediciner och normalbeloppet för två vuxna och ett barn. Det minskar ju nu till ca 15000. Hyra, barnomsorg, el, internet, resor, facket, telefon och försäkringar äter upp ca 13800. Har då inte räknat med några av makens kostnader eller några mediciner.

Inte riktigt hela. Har ju ett belopp runt 19000 att behålla till hyra, barnomsorg, resor, mediciner och normalbeloppet för två vuxna och ett barn. Det minskar ju nu till ca 15000. Hyra, barnomsorg, el, internet, resor, facket, telefon och försäkringar äter upp ca 13800. Har då inte räknat med några av makens kostnader eller några mediciner.
Tycker det är bedrövligt att en sådan stor sänkning avslås, drygt en tusenlapp att äta för, för tre personer är inte humant. Folk verkar ju få sänkta inbetalningar under sommaren när barnen inte får barnbidrag, så vad är skillnaden i detta undrar jag.

Tycker det är bedrövligt att en sådan stor sänkning avslås, drygt en tusenlapp att äta för, för tre personer är inte humant. Folk verkar ju få sänkta inbetalningar under sommaren när barnen inte får barnbidrag, så vad är skillnaden i detta undrar jag.

Det tror jag inte man får när man har skuldsanering, såg dock att någon annan skrivit om att det kan gå när man har utmätning. Annars är det ju tänkt att buffert och betalningsfria månader ska täcka upp en del.

MEN @KassaKon har ju den gamla sortens sanering utan betalningsfritt så jag håller med om att det inte borde ha blivit avslag när det rör sig om så mycket pengar.

Det tror jag inte man får när man har skuldsanering, såg dock att någon annan skrivit om att det kan gå när man har utmätning. Annars är det ju tänkt att buffert och betalningsfria månader ska täcka upp en del.

MEN @KassaKon har ju den gamla sortens sanering utan betalningsfritt så jag håller med om att det inte borde ha blivit avslag när det rör sig om så mycket pengar.
Kan tillägga att ni inte fått hela historien. Hade ett något ökat utrymme pga övertid okt-dec vilket de också tittade på. Men inte i samma storleksordning dock.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp