Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En fundering. Idag har jag en hyra på 8400,-, 84 kvadrat med mig och två barn. Tänker väl att det inte är orimligt högt för en skuldsanering, eller?

Sedan nästa fundering, om jag blir beviljad skuldsanering och råkar träffa en person som jag flyttar in hos, som tex äger sitt hus, hur beräknas ny boendekostnad? Är inte detta ev en sorts gråzon för att kunna sko sig på mer pengar/förbehåll om den nya sambon uppger en boendekostnad på låt säga 14000,- eller helt enkelt högre än den egentliga kostnaden? Eller utreds det noggrant vad sambons huskostnader är med banklån, räntor, el, osv?

Är det någon här som vet vad som händer om man skulle få inledande skuldsanering men sedan får avslag av någon anledning? Vad händer tex om man inte har skulder hos inkasso eller kronfogden innan?

Är det någon här som vet vad som händer om man skulle få inledande skuldsanering men sedan får avslag av någon anledning? Vad händer tex om man inte har skulder hos inkasso eller kronfogden innan?

Beroende på hur lång tid det tar innan du får inledande så har väl det mesta börjat gå till inkasso och är på väg till kronofogden med tanke på att handläggningstiden inför en skuldsanering oftast är minst 3 månader.

En fundering. Idag har jag en hyra på 8400,-, 84 kvadrat med mig och två barn. Tänker väl att det inte är orimligt högt för en skuldsanering, eller?

Sedan nästa fundering, om jag blir beviljad skuldsanering och råkar träffa en person som jag flyttar in hos, som tex äger sitt hus, hur beräknas ny boendekostnad? Är inte detta ev en sorts gråzon för att kunna sko sig på mer pengar/förbehåll om den nya sambon uppger en boendekostnad på låt säga 14000,- eller helt enkelt högre än den egentliga kostnaden? Eller utreds det noggrant vad sambons huskostnader är med banklån, räntor, el, osv?
De ringer nog och frågar en massa om du begär omprövning pga flyttat ihop med någon. Jag tror inte man får räkna med amortering i boendekostnaden. Dessutom räknar de ju med nya sambons inkomst så i slutändan blir det nog åt andra hållet, dvs att du kommer att få betala mer.

Jag funderar på om handläggarna på skuldsaneringen ser att man betalat av smålånen när man bestämde sig för att släppa allting?
Jag hade 3 smålån på ett par tusenlappar och med de pengarna man "fick över" efter man släppte allting pyntar jag in på dessa.

Fick rådet att släppa de större lånen och försöka betala av de 3 smålånen av budgetrådgivaren.
Känns bra att betala av dessa men funderar ibland på om det hjälper en i det stora hela när man ansöker om sanering att dom ser att man med pengarna man "fick över" använde till att betala av lån?

Det är bara positivt! Man ska ha gjort allt man kunde för att betala av på skulderna när man ansöker om sanering. Så det kommer gillas :)

Är det någon som har sökt omprövning av skusan pga Corona, och kan betala mer..? Jag begärde omprövning i dec pga att hemarbetet ser ut att fortsätta.. Jag får behålla 2500kr extra för resor till och från jobb. I kombo med löneökning på 2000kr så blir det ju några tusenlappar i månaden. En handläggare har ringt mig, och hon visste inte riktigt hur de resonerar, med tanke på att ingen vet hur långvarigt detta kan bli. Hon skulle kolla lite med kollegorna. Ska bli spännande att se vad jag får för beslut. Hoppas såklart på avslag:facejoy:. Någon som varit i samma sits, och hur gick det?:rolleyes:

Borde inte vara några problem alls. Jag bor själv och har en lgh på 80 kvm, hyra 7500kr. Aldrig någon som ifrågasatt det.
Har haft skuldsanering i 3år och 3 månader.

Hej,
Jag ska hjälpa en familjemedlem att ansöka om skuldsanering då hennes tidigare ansökningar har varit lite sisådär och hon har ständigt fått avslag. Jag skulle vilja höra lite från er andra lite mer erfarna i tråden.
Jag har skrivit ett ansökningsbrev med mycket fokus på:
* Hur hon lyckades skuldsätta sig.
* Den ånger hon känner över sina beslut.
* De steg hon har tagit för att försöka lösa situationen.
* Anledningen till att hon inte kommer kunna betala av lånet(1miljon stort) och det faktum att hon går i pension inom några år.

Är det något mer fokus som jag missar som kan vara bra att ta med?

Vad är det mer som behöver skickas in utöver brevet? En excel lista med alla lån och avbetalningar kanske?

Tacksam för all hjälp.

Skulle råda henne att ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren i kommunen som kommer hjälpa henne exakt med vad som behövs för att fylla i en bra och korrekt ansökan.
Låter som det vore det bästa om hon redan fått avslag på tidigare inskickade ansökningar.

Hej,
Jag ska hjälpa en familjemedlem att ansöka om skuldsanering då hennes tidigare ansökningar har varit lite sisådär och hon har ständigt fått avslag. Jag skulle vilja höra lite från er andra lite mer erfarna i tråden.
Jag har skrivit ett ansökningsbrev med mycket fokus på:
* Hur hon lyckades skuldsätta sig.
* Den ånger hon känner över sina beslut.
* De steg hon har tagit för att försöka lösa situationen.
* Anledningen till att hon inte kommer kunna betala av lånet(1miljon stort) och det faktum att hon går i pension inom några år.

Är det något mer fokus som jag missar som kan vara bra att ta med?

Vad är det mer som behöver skickas in utöver brevet? En excel lista med alla lån och avbetalningar kanske?

Tacksam för all hjälp.

Vad har KFM angivit som grund för avslagen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp