Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Superbra svar! Ska läsa dom igen. Det där "Normalbeloppet" skulle vara intressant å veta exkl. bufferten. Hopaps nån som haft sanering kan berätta och hur det var under dom 5 åren. Ja tänker ringa skuldrådgivare väldigt direkt, tror det förbättrar chansen, måste bara göra en kalkyl och se hur mkt jag egentligen betalar varje månad s¨man har lite koll...har man ju inte velat tänka på utan hoppats det löser sej varje månad.
Vi är faktiskt inneboende för tillfället, alltså hyr en del av villa. Borde väl vara en fördel, har man e borätt kanske man tvingas säja osv.

Jag och min sambo har haft skuldsanering sedan 2018, har 1,5 år kvar att betala och därefter ett år till innan skuldsaneringen upphör. Har två skolbarn och bor i en villa (med bolån).

Jag tycker livet har blivit enklare sen vi fick skuldsanering. Det är snålt vissa månader, men jag upplever det som lättare nu ändå, slippa bli jagad av KF och sunkbanker. Jag kan planera vår ekonomi på ett bättre sätt. Jag har ett slutdatum, ett mål att sträva emot.
Vi kan leva helt ok och ha mat på bordet och köpa kläder till barnen. Vi kan kanske inte åka på semesterresor utomlands (men det kan ju knappt någon annan heller nu).
Det värsta är skammen. Det är inte så många som vet att vi lever på skuldsanering och det är inget jag vill prata med mina vänner om. Anledningen till att vi till slut hamnade där var att min sambo spelade bort pengar och jag tog lån i panik som medberoende.
Jag kommer aldrig någonsin ta ett sms-lån eller kreditlån igen!

Jag och min sambo har haft skuldsanering sedan 2018, har 1,5 år kvar att betala och därefter ett år till innan skuldsaneringen upphör. Har två skolbarn och bor i en villa (med bolån).

Jag tycker livet har blivit enklare sen vi fick skuldsanering. Det är snålt vissa månader, men jag upplever det som lättare nu ändå, slippa bli jagad av KF och sunkbanker. Jag kan planera vår ekonomi på ett bättre sätt. Jag har ett slutdatum, ett mål att sträva emot.
Vi kan leva helt ok och ha mat på bordet och köpa kläder till barnen. Vi kan kanske inte åka på semesterresor utomlands (men det kan ju knappt någon annan heller nu).
Det värsta är skammen. Det är inte så många som vet att vi lever på skuldsanering och det är inget jag vill prata med mina vänner om. Anledningen till att vi till slut hamnade där var att min sambo spelade bort pengar och jag tog lån i panik som medberoende.
Jag kommer aldrig någonsin ta ett sms-lån eller kreditlån igen!
Tack för din korta berättelse! Uppskattas! Var det svårt att få sanering, inga tveksamheter från fogden?

Tack för din korta berättelse! Uppskattas! Var det svårt att få sanering, inga tveksamheter från fogden?
Vi var oroliga för vårt hus, att vi skulle bli tvungna att sälja, men eftersom vi belånat det (surprise) bedömde KF att det inte fanns ngt övervärde i det. KF ville också att vi skulle försöka sänka räntan på en del av bolånet eftersom de tyckte vi hade höga kostnader för boendet men detta gick ju naturligtvis inte. Några frågor kring vår bil också men de bedömde att sambon behövde den för att ta sig till jobbet (pendling ej möjligt). Det var bara några frågetecken men inget som hade någon avgörande del i deras sammanlagda bedömning. De kollade inte bankutdrag och vi hade också något nyligen taget lån, vilket jag vet kan vara negativt, men i vårt fall nämndes det inte alls. Viss godtycklighet i KF:s bedömingar, i vårt fall gick det ju vägen iallafall.

Ja hur känns det? Lättare el tuffare än du trodde? Nåt du inte tänkt på? Grattis får ja säga!

Att hålla en budget med en extremt begränsad ekonomi har inte varit ett problem även om det svider att behöva avstå från mycket alla andra tar för givet .

Det värsta är nog att det handlar om 5 år av ens liv som sätts lite på paus i vissa avseenden. Beroende på var man befinner sig i livet så är 5 år ganska lång tid, det är något som tynger mig ganska mycket.

Men det är klart att alternativet med livslång utmätning hade varit SÅ mycket värre så jag är ändå tacksam för att jag fått min sanering men längtar ihjäl mig efter slutet på den här resan.

Tack för det, jag hoppas det kommer gå bra för dig också!

Vi var oroliga för vårt hus, att vi skulle bli tvungna att sälja, men eftersom vi belånat det (surprise) bedömde KF att det inte fanns ngt övervärde i det. KF ville också att vi skulle försöka sänka räntan på en del av bolånet eftersom de tyckte vi hade höga kostnader för boendet men detta gick ju naturligtvis inte. Några frågor kring vår bil också men de bedömde att sambon behövde den för att ta sig till jobbet (pendling ej möjligt). Det var bara några frågetecken men inget som hade någon avgörande del i deras sammanlagda bedömning. De kollade inte bankutdrag och vi hade också något nyligen taget lån, vilket jag vet kan vara negativt, men i vårt fall nämndes det inte alls. Viss godtycklighet i KF:s bedömningar, i vårt fall gick det ju vägen i alla fall.
Skönt för er! Ja har inga nytagna lån direkt men nya låneansökningar på UC å såklart många speltransaktioner var å varannan dag, lite det ja är rädd för oxå om dom sitter å studerar banktransaktioner, gissar budgetrådgivaren gör det när man är på möte med denne. Boende å bilen har vi till vår fördel...inget värde där. Va händer om man jobbar övertid nån månad, är det fortfarande samma summa man skall betala den månaden? Min grundlön är ca 380000 men brukar bli närmare 500 k varje år men inget man kan garantera så vilken summa utgår man ifrån, det som står i UCn fr året innan?

Att hålla en budget med en extremt begränsad ekonomi har inte varit ett problem även om det svider att behöva avstå från mycket alla andra tar för givet .

Det värsta är nog att det handlar om 5 år av ens liv som sätts lite på paus i vissa avseenden. Beroende på var man befinner sig i livet så är 5 år ganska lång tid, det är något som tynger mig ganska mycket.

Men det är klart att alternativet med livslång utmätning hade varit SÅ mycket värre så jag är ändå tacksam för att jag fått min sanering men längtar ihjäl mig efter slutet på den här resan.

Tack för det, jag hoppas det kommer gå bra för dig också!
Ja 5 år är lång tid..men man har fått avstå för sjukt mkt såå länge redan pga. alla skulder. Och osäkerheten vad man får över om ens nåt.. om sanering har man ju en fast summa lixom, måste va as skönt och sen slippa tänka på 15-20 fakturor varje månad och att man ev missar nån sen spelar bort resten å sen kommer på man missat flera... å just ha ett måldatum då man är helt fri. Ja e väl i mitten av arbetslivet. Nog bra tidpunkt just nu me corona å allt skit å sambon arbetslös pga det. Hopps d bara är tillfälligt.
Just det, en fråga...abonnemang man rean har, i mitt fall bara ett dyrt Telia mobilabonnemang blir man väl inte av med, bara svårt att skaffa nya va? Inte tvingar dom en att byta ner sej från ett dyrt till ett billigare?

Det känns inte som du är redo för en skuldsanering om du fortfarande spelar. Har du sanering kan du inte spela bort pengar och sen låna nya till räkningar osv. Missar man att betala på sin skuldsanering är det svårt att komma ifatt, och man får nog bara en chans i livet med skuldsanering så då får man se till att ge allt dom 5 åren.

Ja 5 år är lång tid..men man har fått avstå för sjukt mkt såå länge redan pga. alla skulder. Och osäkerheten vad man får över om ens nåt.. om sanering har man ju en fast summa lixom, måste va as skönt och sen slippa tänka på 15-20 fakturor varje månad och att man ev missar nån sen spelar bort resten å sen kommer på man missat flera... å just ha ett måldatum då man är helt fri. Ja e väl i mitten av arbetslivet. Nog bra tidpunkt just nu me corona å allt skit å sambon arbetslös pga det. Hopps d bara är tillfälligt.
Just det, en fråga...abonnemang man rean har, i mitt fall bara ett dyrt Telia mobilabonnemang blir man väl inte av med, bara svårt att skaffa nya va? Inte tvingar dom en att byta ner sej från ett dyrt till ett billigare?

Det är korrekt, de abonnemang du har idag och sköter fakturorna på får du behålla. I en skuldsanering gör du ju vad du vill med de pengar du får behålla.

Spelar du fortfarande? Har du registrerat dig på spelpaus och tagit tag i spelandet? Om inte, bör du göra det innan du ens funderar på att ansöka om skuldsanering. Jag vet hur det är, jag var i samma sits även med spel.

Gjort en rättvis kalkyl på inkomster utgifter, snart klar, då kommer ja trycka Spelpaus å boka möte med skuldrådgivare till att börja med å höra vad denne säger... Ser redan nu jag går ca 2-3000kr back varje månad utan att ens ta med nåt spelande. Förutom med en ev skuldsanering summa har jag bara hyra och mobil som är viktigt …resten löser sej! Klarat betala alla miljoner räkningar senaste 15 åren så ska fan kunna betala skuldsanerings räkningen. Annars kan man lika gärna lägga sej på spåret.

Gjort en rättvis kalkyl på inkomster utgifter, snart klar, då kommer ja trycka Spelpaus å boka möte med skuldrådgivare till att börja med å höra vad denne säger... Ser redan nu jag går ca 2-3000kr back varje månad utan att ens ta med nåt spelande. Förutom med en ev skuldsanering summa har jag bara hyra och mobil som är viktigt …resten löser sej! Klarat betala alla miljoner räkningar senaste 15 åren så ska fan kunna betala skuldsanerings räkningen. Annars kan man lika gärna lägga sej på spåret.

Du bör anmäla dig på spelpaus FÖRST, slutar du inte spela kommer du inte få en skuldsanering än mindre klara av en. Den bistra sanningen. Sen är det ju också så att kronofogden/skusan vill se en tydlig brytpunkt och se att om du nu är spelmissbrukare har vidtagit åtgärder för att bli spelfri. Det är inte säkert att spelpaus räcker, någon typ av behandling eller möten vore bra om du fick till. Både för dig själv och inför framtiden.

Det är klart du kommer kunna betala en eventuell summa i din framtida skuldsanering. Betalplanen utgår från vad du har i hyra + normalbeloppet + buffert. Säg att du får behålla 5900 efter att du betalat din sanering en månad, då ska dom pengarna räcka till a-kassa, telefon, mat, försäkringar, nöjen, el osv. Sen hur du väljer att spendera summan utifrån ditt liv är upp till dig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp