Tvärtom....What comes Around Goes around!
Tvärtom....What comes Around Goes around!
Det beror på hur stort betalutrymme du har när din inkomst, din sambos inkomst och er hyra, dina kostnader för att ta dig till jobbet, barnomsorg och sjukdom plus normalbeloppet räknats ihop, samt hur lång tid det tar att med dessa pengar betala av dina skulder.Finns det något sätt att veta om man är kvalificerad insolvent?
Om man som mig backar flera tusen med stora lån med långa avbetalningar, är man då kvalificerad? Tänkte just bara på belåning och ej andra saker som ska vara rätt
Nej tack måste fixa lägenhet innan löneutmätning.
Hon går ej med på att påverkas överhuvudtaget
Karma kanske. Lämnade en tjej för 10 år sen pågrund av en anmärkning och skuldsaldo på 30K haha
[/QUOTE]blir nog svårt med skusan de närmsta åren. Står bilen kvar i ditt namn kan du glömma skusan, skriver du över den på någon annan lär du inte heller få skusan. Hur som helst bättre att skriva över den, annars blir den utmätt ändå när du släpper skulderna.
tar du dessutom för dyr hyresrätt om du separerar lär du inte heller bli beviljad skusan. När du väl fått anmärkning blir det dessutom jäkligt svårt att kunna få ett förstahandskontrakt.
realistiskt är nog att ställa in dig på att separera, skriva över bilen. och ha löneutmätning 2-3 år innan du är aktuell för skusan.
sen kan du ju börja med att räkna ihop vad lånen kostar dig per månad. Blir hyran + 5000 + lånekostnaden mindre än din lön så är du inte insolvent. Rimlig hyra för en etta 15-33 kvm är väl mellan 4-6000.
Dom kollar bilregister och vad för bilar jag ägt tidigare???
Csn hade inte ingått ändå. Bara de delbetalningar som förfallit
. Jag vet flertalet här ute som ej fått sina CSN lån pausade utan fick t.o.m behålla pengar till just den månatliga avbetalningen. @magdaa är en av dom till exempel och hon är i samma ålder & med vad jag skulle vilja påstå liknande förutsättningar som @Ny2018.Dom kollar ju om det finns några tillgångar att mäta ut så bilregistret är nog troligt att dom tar en titt på.
Tycker det låter rimligt, vad som nu är rimligt beviljad sedan i maj, 33500 innan skatt, betalar 16381/ mån, 800 i buffert, 7500 i hyra, en tonåring under 18, 1,2 i skuld. Borgenärena får tillbaka ca 60 %.
Hur kan du betala så mycket till Skusan förstår jag inte?
Själv betalar jag 17.428kr/mån med en månadslön på ca 41.000kr/mån, boendekostnad 6.700kr, buffert 800kr och är ensamstående...