Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja vi sitter fast med bilen ytterligare ett år framåt. Behöver den inte. Lämnar man in den i förtid blir det skyhöga straffavgifter osv vilket innebär nya skulder som är direkt skäl för avslag för sanering så det blir ju lite pest eller kolera.. Vi är inställda på avslag denna gång och att vi får avvakta tills bilen är borta...

Det är väl ändå inte ett direkt skäl för avslag, det underlättar väl inte men med förklaringen att syftet var att minska månadsutgifterna kan det kanske gå. Det är nog värre att undanhålla skulder och gynna en enskild borgenär skulle jag tro.

Hon får ju betalt under skuldsanering också när skulden är med, även om betalningen kommer en gång per år
Hjälper ju tyvärr inte henne från att själv hålla sig borta från kronofogd, utmätning och betalningsanmärkningar.

Det är väl ändå inte ett direkt skäl för avslag, det underlättar väl inte men med förklaringen att syftet var att minska månadsutgifterna kan det kanske gå. Det är nog värre att undanhålla skulder och gynna en enskild borgenär skulle jag tro.
Svårt för dem att upptäcka och framför allt bevisa att det är på det sättet om jag ger min mamma kontanta pengar i handen. Vi kan ju ha kommit överens om att hon står för hela lånets resterande betalningar.

Hjälper ju tyvärr inte henne från att själv hålla sig borta från kronofogd, utmätning och betalningsanmärkningar.

Får man fråga vad anledningen är till era skulder? Antar att ni båda har ansökt om varsin skuldsanering?

Får man fråga vad anledningen är till era skulder? Antar att ni båda har ansökt om varsin skuldsanering?
Alldeles för många anledningar samlade på hög har resulterat i detta, arbetslöshet, sjukdom, skulder från enskilt företag, separation med huslån där vi gick flera hundra tusen back, studerat för att kunna få arbete med samtidiga höga lånekostnader per månad (pengarna räckte inte att köpa mat tex)... orsakerna är tusentals. Omständigheter. Båda har sökt varsin sanering.

Svårt för dem att upptäcka och framför allt bevisa att det är på det sättet om jag ger min mamma kontanta pengar i handen. Vi kan ju ha kommit överens om att hon står för hela lånets resterande betalningar.

Kanske det, det är inte jag som riskerar en skuldsanering, du får göra som du vill.

Hej alla! Jag fick inte så många svar på min fråga sist så jag provar igen.

Jag har sökt om skuldsanering i Juni och har skulder på ca 8-900.000kr, sedan en tids sjukskrivning och separation + problem med psykiskt välmående blev jag arbetslös. Är ensamstående med min dotter på 3 år.
Många säger att man inte kan få skuldsanering om man är arbetslös, jag förstår själv inte varför. Vet ca 5 personer som har fått det i min ålder (30 års åldern) som både är arbetslösa och sjukskrivna som kanske haft löneutmätning i ca 1 år innan. Jag har ju en stadig inkomst på ca 15000kr i månaden och söker jobb enligt alla krav och regler så det kan ju bara bli bättre.
Kan någon förklara varför man skulle få avslag pga arbetslöshet?

I coronatider ex kan man ju absolut bara göra det man kan med jobb.

Hej alla! Jag fick inte så många svar på min fråga sist så jag provar igen.

Jag har sökt om skuldsanering i Juni och har skulder på ca 8-900.000kr, sedan en tids sjukskrivning och separation + problem med psykiskt välmående blev jag arbetslös. Är ensamstående med min dotter på 3 år.
Många säger att man inte kan få skuldsanering om man är arbetslös, jag förstår själv inte varför. Vet ca 5 personer som har fått det i min ålder (30 års åldern) som både är arbetslösa och sjukskrivna som kanske haft löneutmätning i ca 1 år innan. Jag har ju en stadig inkomst på ca 15000kr i månaden och söker jobb enligt alla krav och regler så det kan ju bara bli bättre.
Kan någon förklara varför man skulle få avslag pga arbetslöshet?

I coronatider ex kan man ju absolut bara göra det man kan med jobb.

Det är ju svårt att dels räkna ut insolvensen och göra en betalningsplan när man inte vet framtida inkomster.

Sen får du ju inte ut lika mycket pengar när du är arbetslös som när du arbetar vilket innebär att borgenärerna inte kommer få lika mycket pengar och därav kanske inte vill godkänna en sanering.

Står din mamma för lånet ?

Nej det gjorde vi inte, denna ansökan kommer dock att få avslag av andra skäl. När vi sedan söker igen om ett år kommer vi inte heller att ta med de privata lånen.
Självklart ska lånet till din mamma tas med i en ansökan. Hon fortsätter naturligtvis att betala på lånet och får då inga egna anmärkningar. Du fortsätter att betala men gör det via tex ett syskon eller någon annan pålitlig släkting/ bekant. Denna person betalar i sin tur till din mamma. På så sätt kommer du runt problemet att eventuellt gynna en borgenär. Sedan får hon ju del av det du betalar in på skuldsaneringen med. Men självklart får du inte behålla några pengar för detta, utan måste ta av ditt eget existensminimum.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp