Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då förstår jag din nuvarande situation. Jag har varit där du är. Separation från mitt ex, 2 barn, tvingades ta en bostad som var mycket dyrare än den sambon och jag bodde i gemensamt. Lån som stod i mitt namn men som båda tagit del av. Låg inkomst, dåligt mående. Skuld och skam. Att inte känna sig som en ”fullvärdig medborgare”. Depression, ångest, förödmjukelse.

Du behöver inte tänka på att anmäla bostadsbidrag nu eller om du måste ta sms lån eller inte. Just nu försöker du bara klara dig, överleva. Om ingen annan ekonomisk hjälp kommer snabbt från någon vän, familj eller annat håll så kommer du behöva betala hyra, el, hemförs, mobil och andra viktiga saker och sedan sluta betala allt det andra. Det blir löneutmätning om inte allting förbättras och till slut återstår kanske bara att söka skuldsanering.
Tack att du delar med dig allt du kan och gått igenom. Jag har råd för hyran o det viktigaste sen har jag kvar 3000 kr leva på med två barn. Min pappa kan inte hjälpa mig tyvärr. Jag har ansökt om skuldsanering. Få se vad som händer. Hoppas jag får hjälp men vågar inte hoppas på nåt något mer. Tappat hoppet tyvärr om allt. Tappat hoppet om livet med.
Men måste kämpa för barnen. Vägrar låta dom vara utan en mamma.

Tack att du delar med dig allt du kan och gått igenom. Jag har råd för hyran o det viktigaste sen har jag kvar 3000 kr leva på med två barn. Min pappa kan inte hjälpa mig tyvärr. Jag har ansökt om skuldsanering. Få se vad som händer. Hoppas jag får hjälp men vågar inte hoppas på nåt något mer. Tappat hoppet tyvärr om allt. Tappat hoppet om livet med.
Men måste kämpa för barnen. Vägrar låta dom vara utan en mamma.

Du ska veta att just nu skulle du få MER pengar vid löneutmätning än du får kvar nu. Du har barn och har rätt att behålla mer för att de inte ska drabbas av det här. Sen söka skuldsanering. Du gör inget fel som redan sökt skuldsanering men ofta vill de att man haft löneutmätning ett tag innan det kan bli aktuellt med skuldsanering. Det finns alltid undantag men det är få som får skuldsanering direkt utan löneutmätning först.

Du ska veta att just nu skulle du få MER pengar vid löneutmätning än du får kvar nu. Du har barn och har rätt att behålla mer för att de inte ska drabbas av det här. Sen söka skuldsanering. Du gör inget fel som redan sökt skuldsanering men ofta vill de att man haft löneutmätning ett tag innan det kan bli aktuellt med skuldsanering. Det finns alltid undantag men det är få som får skuldsanering direkt utan löneutmätning först.
Aj då. Då får jag ansöka andra gång i så fall. Säg om jag skulle få avslag. Hur när på får man ansöka igen?

Aj då. Då får jag ansöka andra gång i så fall. Säg om jag skulle få avslag. Hur när på får man ansöka igen?

Det finns ingen gräns för hur ofta man får söka skuldsanering men det är bra att vänta 6 mån-1 år åtminstone

Då kommer tingsrätten återförvisa ärendet till kronofogden mest troligt, eller som skribenter här tycker, att man vinner/får rätt i
Mer pengar kvar blir det väl inte i en löneutmätning om ts nu har släppt allt utom det väsentliga? Det verkar ju inte finnas något betalutrymme alls. Det som händer då är att allt går till kf, det blir betalningsanmärkningar, tillgångsutredning som visar att det inte finns något att utmäta. Samma på skuldsaneringen, det blir isåfall en 0-plan. Vet inte om de ändå insisterar på att ts ska ha haft sina skulder hos kf ett tag utan utrymme för utmätning. Återstår att vänta in beskedet.

Hej alla,

Jag har skrivit här förut men då lite "rörigt" så jag tänkte att jag skulle lägga upp mitt scenario här eftersom jag väntar på besked om skuldsanering för jag behöver tips och råd.
2013 träffade jag min dotters pappa, han var världens bästa först men allt efter tiden gick så blev han värre och värre. Alla pengar lades på alkohol, äta ute (han åt ute varje dag "orkade" inte ta med matlådan), maxade alla kreditkort vi hade, behövde gå till tandläkaren. Ja, allting ställde jag upp på och var ju med tiden tvungen att lösa allting som kom in och skulle betalas med lån. Han är själv hos kf så han övertygade mig om nya lån hela tiden, inget ont i det - tar fullt ansvar för att jag står här idag med näsan lång. Ibland blir man blind av kärleken (och misshandeln). Tillslut orkade jag inte längre så i Maj förra året flyttade jag, egentligen till en alldeles för dyr lägenhet men var tvungen att försvinna ifrån honom. Då hade jag redan lån kanske på typ 700 k pga av honom. När jag insåg att ekonomin inte gick ihop själv, jag betalade av ca 11.000 kr i månaden på lån, hade en hyra på 8400kr, ensam med ett barn på 2 år så försökte jag lösa det med nya lån ex ferratum osv. Helt åt helvete med alla räntor och det sket sig ännu mer (det hade det ju redan gjort innan med kalkylen men ja). Sålde av med min bil jag hade som knappt kostade 2000kr i mån men ändå bättre än inget, hade ock lånat till handpenningen på den privat. Den brann ju inne för bilen inte hade något värde kvar. Gick back på affären och fick betala 5000 för att bli av med bilen ens. Jag fick panikångestattacker, drömde om pengar, grät konstant, stresspåslag - rasade ihop som ledde till en sjukskrivning i December 2019. Gick till psykolog, läkare och budget och skuldrådgivare en gång. I februari tog jag beslutet att flytta från Sthlm då jag inte längre kan leva där (ingen familj - bara dotterns pappa) och sa upp mig från mitt jobb. Gjorde allting budget och skuldrådgivaren sa åt mig att göra innan jag släppte allt.
Fick ett nytt heltidsjobb där jag bor nu men pga Corona så drog de tillbaka allt (inga papper hann att skrivas), helt plötsligt blev jag avstängd från a-kassa i 3 mån eftersom jag då sagt upp mig själv, ekonomin fick sig en törn men jag överlevde. Går idag på a-kassa och söker alla jobb jag kan, får 3625 kr i veckan ca 15000 max i månaden + 1900kr i bostadsbidrag + 1250 i barnbidrag. Fick tillbaka en stor summa på skatten men betalade tillbaka den privata skulden jag hade på handpenningen på bilen jag sålde. Ansökte i Juni om skuldsanering och har aldrig haft något innan hos kfm, är väl runt en 8-900 k idag jag inte kan betala och mår oerhört dåligt över detta. Ser ingen framtid alls och undrar ens vad jag är för mamma till min dotter på 3 år, är ensamstående med henne på heltid och hennes pappa har umgängesrätt. Tror ni ens det är möjligt att få skuldsanering? Om jag inte får det nu utan löneutmätning så kommer jag ju aldrig kunna ha ett normalt liv utan sitta med det resten av livet.
Om jag får avslag vad kan jag göra för att ändra situationen? Tog ju det sista lånet i april kanske.

Mår så dåligt ännu så jag väntar på ny tid hos psykolgen, ska man ta kontakt med budget och skuldrådgivarna här på nya orten med? Vet inte vad de kan göra för mig dock längre

Mer pengar kvar blir det väl inte i en löneutmätning om ts nu har släppt allt utom det väsentliga? Det verkar ju inte finnas något betalutrymme alls. Det som händer då är att allt går till kf, det blir betalningsanmärkningar, tillgångsutredning som visar att det inte finns något att utmäta. Samma på skuldsaneringen, det blir isåfall en 0-plan. Vet inte om de ändå insisterar på att ts ska ha haft sina skulder hos kf ett tag utan utrymme för utmätning. Återstår att vänta in beskedet.

Jo om man har det så tajt ekonomiskt att man lever under normen. Man kämpar ju på, ingen vill hamna hos kronofogden. Men när man är i läget att man har riktigt dålig ekonomi så har man ofta mindre kvar än vad man ”har rätt till” om man tex fick försörjningsstöd. Har man dessutom barn förändrar det läget radikalt vid en redan kanske usel ekonomi.

Jag vill inte ge några dåliga råd, sjävklart ska man inte ha med Kronofogden att göra, men när man är på väg att kanske hamna där måste man ju ibland släppa taget, ställa in sina betalningar. Sedan blir det ju skuldsaneringen som får bli den definitiva lösningen eftersom man inte haft något annat val. Och senare, vid eventuell skuldsanering, får man ju behålla mer än vid löneutmätningen. Så när ”katastrofen” ändå är ett faktum så är det rent ekonomiskt skuldsaneringen som är den mest fördelaktiga, inte minst att man får ett slut och blir helt skuldfri.

Du kan definitivt inte göra något sådant, tyvärr. Man är hela tiden granskad under skuldsaneringsåren. Det kanske är så att man har 20-30 olika skulder och någon av dessa borgenärer försöker få skuldsaneringen upphävd. De kan hävda att man inte är en person som borde ha skuldsanering etc. Om din skuldsanering upphävs pga. sådana eller andra liknande orsaker är det i princip omöjligt att någonsin få skuldsanering igen.

Det får inte ”sticka i ögonen” på borgenärerna, det bästa är bara försöka härda ut och följa betalplanen tills det är över. Tänk också på att vara noga med att skicka in omprövning till Kronofogden vid ändrade ekonomiska förhållanden, inte minst om man flyttar ihop med någon (det är en av de saker som påverkar betalplanen mest). Ofta får man behålla sin årliga löneförhöjning osv (upp till en viss gräns).

Men den viktigaste aspekten med att skicka in omprövning vid ändrade förhållanden är att förebygga att någon av de man är skyldig pengar försöker få din skuldsanering upphävd för att du INTE meddelat ändrade förhållanden.
Vill du leva på 100 kr under din skuldsanering och spara/investera övriga pengar är inget som skadar din skuldsanering. Det är upp till dig.

Hej alla,

Jag har skrivit här förut men då lite "rörigt" så jag tänkte att jag skulle lägga upp mitt scenario här eftersom jag väntar på besked om skuldsanering för jag behöver tips och råd.
2013 träffade jag min dotters pappa, han var världens bästa först men allt efter tiden gick så blev han värre och värre. Alla pengar lades på alkohol, äta ute (han åt ute varje dag "orkade" inte ta med matlådan), maxade alla kreditkort vi hade, behövde gå till tandläkaren. Ja, allting ställde jag upp på och var ju med tiden tvungen att lösa allting som kom in och skulle betalas med lån. Han är själv hos kf så han övertygade mig om nya lån hela tiden, inget ont i det - tar fullt ansvar för att jag står här idag med näsan lång. Ibland blir man blind av kärleken (och misshandeln). Tillslut orkade jag inte längre så i Maj förra året flyttade jag, egentligen till en alldeles för dyr lägenhet men var tvungen att försvinna ifrån honom. Då hade jag redan lån kanske på typ 700 k pga av honom. När jag insåg att ekonomin inte gick ihop själv, jag betalade av ca 11.000 kr i månaden på lån, hade en hyra på 8400kr, ensam med ett barn på 2 år så försökte jag lösa det med nya lån ex ferratum osv. Helt åt helvete med alla räntor och det sket sig ännu mer (det hade det ju redan gjort innan med kalkylen men ja). Sålde av med min bil jag hade som knappt kostade 2000kr i mån men ändå bättre än inget, hade ock lånat till handpenningen på den privat. Den brann ju inne för bilen inte hade något värde kvar. Gick back på affären och fick betala 5000 för att bli av med bilen ens. Jag fick panikångestattacker, drömde om pengar, grät konstant, stresspåslag - rasade ihop som ledde till en sjukskrivning i December 2019. Gick till psykolog, läkare och budget och skuldrådgivare en gång. I februari tog jag beslutet att flytta från Sthlm då jag inte längre kan leva där (ingen familj - bara dotterns pappa) och sa upp mig från mitt jobb. Gjorde allting budget och skuldrådgivaren sa åt mig att göra innan jag släppte allt.
Fick ett nytt heltidsjobb där jag bor nu men pga Corona så drog de tillbaka allt (inga papper hann att skrivas), helt plötsligt blev jag avstängd från a-kassa i 3 mån eftersom jag då sagt upp mig själv, ekonomin fick sig en törn men jag överlevde. Går idag på a-kassa och söker alla jobb jag kan, får 3625 kr i veckan ca 15000 max i månaden + 1900kr i bostadsbidrag + 1250 i barnbidrag. Fick tillbaka en stor summa på skatten men betalade tillbaka den privata skulden jag hade på handpenningen på bilen jag sålde. Ansökte i Juni om skuldsanering och har aldrig haft något innan hos kfm, är väl runt en 8-900 k idag jag inte kan betala och mår oerhört dåligt över detta. Ser ingen framtid alls och undrar ens vad jag är för mamma till min dotter på 3 år, är ensamstående med henne på heltid och hennes pappa har umgängesrätt. Tror ni ens det är möjligt att få skuldsanering? Om jag inte får det nu utan löneutmätning så kommer jag ju aldrig kunna ha ett normalt liv utan sitta med det resten av livet.
Om jag får avslag vad kan jag göra för att ändra situationen? Tog ju det sista lånet i april kanske.

Mår så dåligt ännu så jag väntar på ny tid hos psykolgen, ska man ta kontakt med budget och skuldrådgivarna här på nya orten med? Vet inte vad de kan göra för mig dock längre
Får att få skuldsanering så vill de att det finns en inkomst som är varaktig så att de kan göra upp en hållbar betalplan. Så allt hänger på framtida inkomst. Får du en hög inkomst så kanske du kan betala av via löneutmätning inom 10-15 år.

Vill du leva på 100 kr under din skuldsanering och spara/investera övriga pengar är inget som skadar din skuldsanering. Det är upp till dig.
Jag delar faktiskt inte din uppfattning:) Du tar en risk. Jag har läst skuldsaneringslagen, men har också läst en mängd mål från domstolarna som handlat om skuldsanering. Såvida det inte kommit helt nya direktiv om vad som är förenligt med skuldsaneringslagen så är det fortfarande det som gäller. Ok, exemplet är extremt jag vet, men du lever på 100 kr i månaden under din skuldsanering, allt annat sparar man eller investerar för etc. Vad kan man tänka sig att alla de man är skyldig pengar och fått en beviljad skuldsanering på grund av tänker om att man har en massa pengar eller tillgångar på kontot? Jo de tänker att hur det än är möjligt så är den här personen uppenbarligen inte i behov av den här skuldsaneringen som endast beviljas till de fåtal personer som har det allra sämst ekonomiskt, och begär att skuldsaneringen upphävs. Domaren som sedan tittar på det här måste följa lagen och döma utifrån det. Att någon har en massa tillgångar - strunt samma varifrån - och ändå får ha en skuldsanering skulle motverka skuldsaneringslagens syfte. Skuldsanering är en extrem åtgärd och omgärdas av regler för hur den ska gå till. Jag skulle vara ytterst försiktig med att hålla på med sådant under skuldsaneringsåren - även om pengarna kommer ifrån ”ens egen betalplan”. När någon borgenär får upp ögonen för något då blir det allvar. Domstolen måste pröva det och utgå från lagen som finns.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp