- Meddelanden
- 137
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 112
Tack att du delar med dig allt du kan och gått igenom. Jag har råd för hyran o det viktigaste sen har jag kvar 3000 kr leva på med två barn. Min pappa kan inte hjälpa mig tyvärr. Jag har ansökt om skuldsanering. Få se vad som händer. Hoppas jag får hjälp men vågar inte hoppas på nåt något mer. Tappat hoppet tyvärr om allt. Tappat hoppet om livet med.Då förstår jag din nuvarande situation. Jag har varit där du är. Separation från mitt ex, 2 barn, tvingades ta en bostad som var mycket dyrare än den sambon och jag bodde i gemensamt. Lån som stod i mitt namn men som båda tagit del av. Låg inkomst, dåligt mående. Skuld och skam. Att inte känna sig som en ”fullvärdig medborgare”. Depression, ångest, förödmjukelse.
Du behöver inte tänka på att anmäla bostadsbidrag nu eller om du måste ta sms lån eller inte. Just nu försöker du bara klara dig, överleva. Om ingen annan ekonomisk hjälp kommer snabbt från någon vän, familj eller annat håll så kommer du behöva betala hyra, el, hemförs, mobil och andra viktiga saker och sedan sluta betala allt det andra. Det blir löneutmätning om inte allting förbättras och till slut återstår kanske bara att söka skuldsanering.
Men måste kämpa för barnen. Vägrar låta dom vara utan en mamma.
Du tar en risk. Jag har läst skuldsaneringslagen, men har också läst en mängd mål från domstolarna som handlat om skuldsanering. Såvida det inte kommit helt nya direktiv om vad som är förenligt med skuldsaneringslagen så är det fortfarande det som gäller. Ok, exemplet är extremt jag vet, men du lever på 100 kr i månaden under din skuldsanering, allt annat sparar man eller investerar för etc. Vad kan man tänka sig att alla de man är skyldig pengar och fått en beviljad skuldsanering på grund av tänker om att man har en massa pengar eller tillgångar på kontot? Jo de tänker att hur det än är möjligt så är den här personen uppenbarligen inte i behov av den här skuldsaneringen som endast beviljas till de fåtal personer som har det allra sämst ekonomiskt, och begär att skuldsaneringen upphävs. Domaren som sedan tittar på det här måste följa lagen och döma utifrån det. Att någon har en massa tillgångar - strunt samma varifrån - och ändå får ha en skuldsanering skulle motverka skuldsaneringslagens syfte. Skuldsanering är en extrem åtgärd och omgärdas av regler för hur den ska gå till. Jag skulle vara ytterst försiktig med att hålla på med sådant under skuldsaneringsåren - även om pengarna kommer ifrån ”ens egen betalplan”. När någon borgenär får upp ögonen för något då blir det allvar. Domstolen måste pröva det och utgå från lagen som finns.