- Meddelanden
- 51
- Mottagna reaktioner
- 16
- Poäng
- 51
9 veckor innan dom börjar arbeta med den, sen får du veta om du får inledande eller inte. Efter det minst 3 månader innan du eventuellt får skuldsanering.
Fast inledande först och jag tolkar det som att det inte är så.3 månader innan man får besked. normalt sett så hör ju handläggaren inte av sig förrän samma vecka som man får beskedet.... så du borde höra från dem i mitten av januari.
Du skickar in den digitalt utan kontakt. Innan inledande oftast ett samtal.Måste man alltid prata med en handläggare när man ansöker/får en skuldsanering? Förklara varför skulder uppståt och dylikt?
Eller räcker det att man gör det i skrift?
Beror nog mycket från handläggare till handläggare hur ingående första samtalet är. För min del var första samtalet främst att stämma av om uppgifterna som lämnats fortfarande stämde, om det blivit några förändringar vad gällde sjukskrivning, om man hade rätt till A-kassa o s v.Vad pratar man då om? Hur skulderna uppstod, vad man har för livssituation, hur gamla skulderna är och dylikt?
Måste man alltid prata med en handläggare när man ansöker/får en skuldsanering? Förklara varför skulder uppståt och dylikt?
Eller räcker det att man gör det i skrift?
För mig var det om allt stämde fortfarande med tanke på 6 månader mellan ansökan och inledande.Vad pratar man då om? Hur skulderna uppstod, vad man har för livssituation, hur gamla skulderna är och dylikt?
Fast inledande först och jag tolkar det som att det inte är så.