- Meddelanden
- 3 471
- Mottagna reaktioner
- 2 282
- Poäng
- 1 557
Inte Skåne, men har själv fått lägenhet under pågående skuldsanering både i Heby och Tierp (alltså Uppsala län) hos Hebygårdar och Tierpsbyggen. De tittade bara på kreditupplysningen och konstaterade att jag tjänar bra. Inget snack om att visa anställningsbevis och betalplaner. I ena fallet hade jag haft skuldsanering i två år och hade dessutom ytterligare en anmärkning kvar och i andra fallet hade jag haft skuldsanering i 3,5 år och ingen annan anmärkning. Har däremot blivit nekad hos Uppsalahem (via Uppsala bostadsförmedling) och Slättö förvaltning. Kunde ha blivit godkänd hos de två sista om jag hade kunnat hosta upp en borgensman med typ 40000 kr i lön.Vet att det tidigare i tråden pratats om hyresvärdar som eventuellt accepterar hyresgäster med betalningsanmärkningar eller skuldsanering.
Vill bara uppdatera att MKB här i Malmö gör individuell bedömning och godkänner skuldsanering enbart om man har en betalplan där man betalar något per månad och den skötts minst ett år. Förutsatt att övriga krav är uppfyllda. Verkar även gälla Lifra.
Jag vet att bostadssitsen suger här i Malmö, men om någon mot för modan vet någon mer hyresvärd i Malmö eller inom Skåne som accepterar skuldsanering så hojta gärna till.