Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Får man reda på om någon av de som hade invändningar väljer att gå till tingsrätten? Förstått att de har 3 veckor på sig innan beslutet träder i laga kraft? Är bara några dagar kvar och om jag inte hör något innan dess är det lugnt då?

Om man är eller riskerar bli på obestånd när man gör det kan det vara oredlighet mot borgenär
Gäller det alla former av tillgångar? Och när anses man då vara på obestånd? Finns det några beloppsbegränsningar? Jag menar tex om jag har slutat betala på något lån och ger någon en pengagåva. Är det brottsligt??

Samma som sist. Att jag aktivt hade skrivit över lägenheten helt på min sambo. Med bankens råd kan jag tillägga.
Då bör det fungera om ni reparerar skadan genom att han köper din del och att du använder pengarna till att betala av på skulderna.

Gäller det alla former av tillgångar? Och när anses man då vara på obestånd? Finns det några beloppsbegränsningar? Jag menar tex om jag har slutat betala på något lån och ger någon en pengagåva. Är det brottsligt??

Så här är lagtexten. Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han skall komma på obestånd, förstör eller genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig egendom av betydande värde, döms för oredlighet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Detsamma skall gälla om någon genom sådant förfarande försätter sig på obestånd eller framkallar påtaglig fara för att han skall komma på obestånd.

Så ingen begränsning i egendomsslag, betydande värde finns något rättsfall på, har för mig det är 20 eller 25% av ett prisbasbelopp, dvs kring 10000 kr

När man är på obestånd får väl åklagare kika på, om man inte kan betala sitt löpande utan massa trixande börjar man nog närma sig.

Så här är lagtexten. Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han skall komma på obestånd, förstör eller genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig egendom av betydande värde, döms för oredlighet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Detsamma skall gälla om någon genom sådant förfarande försätter sig på obestånd eller framkallar påtaglig fara för att han skall komma på obestånd.

Så ingen begränsning i egendomsslag, betydande värde finns något rättsfall på, har för mig det är 20 eller 25% av ett prisbasbelopp, dvs kring 10000 kr

När man är på obestånd får väl åklagare kika på, om man inte kan betala sitt löpande utan massa trixande börjar man nog närma sig.
Det är givetvis inte okej att Undanhålla pengar och tillgångar.
Därför kan jag tycka att det är märkligt att man bara kan gå ner i arbetstid för att det inte är lönt att jobba då man ändå har rätt till förbehållet och hyra.
Det är liksom samma sak, pengar som pengar som inte tillfaller borgenärena.

Därför kan jag tycka att det är märkligt att man bara kan gå ner i arbetstid för att det inte är lönt att jobba då man ändå har rätt till förbehållet och hyra.

Nä det kan man ha synpunkter på, men lön är ingen egendom och därmed inget som kan behandlas i den bestämmelsen

Det kan ju finnas skäl att gå ned i tid. Man har små barn, får inte ihop vardagen med pendling eller man har ett väldigt slitigt jobb tex. Om staten skulle styra att just den som har skulder inte får bestämma själv blir det ju inget annat än slaveri. Och att säga upp ett extrajobb måste man ju få göra.

Det kan ju finnas skäl att gå ned i tid. Man har små barn, får inte ihop vardagen med pendling eller man har ett väldigt slitigt jobb tex. Om staten skulle styra att just den som har skulder inte får bestämma själv blir det ju inget annat än slaveri. Och att säga upp ett extrajobb måste man ju få göra.

Måste är ju ganska starkt uttryck när det är juridik som ska tillämpas.
Jag skulle säga att det kanske är möjligt under vissa förutsättningar att man kan göra så.

Nu handlade det om att göra det för att man inte tycker att det är lönt att jobba då pengarna ändå går till skulderna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp