- Meddelanden
- 31 503
- Mottagna reaktioner
- 16 520
- Poäng
- 11 977
Hur kan det bli brottsligt att ge bort en halv lägenhet till sin sambo?
Om man är eller riskerar bli på obestånd när man gör det kan det vara oredlighet mot borgenär
Hur kan det bli brottsligt att ge bort en halv lägenhet till sin sambo?
Gäller det alla former av tillgångar? Och när anses man då vara på obestånd? Finns det några beloppsbegränsningar? Jag menar tex om jag har slutat betala på något lån och ger någon en pengagåva. Är det brottsligt??Om man är eller riskerar bli på obestånd när man gör det kan det vara oredlighet mot borgenär
Då bör det fungera om ni reparerar skadan genom att han köper din del och att du använder pengarna till att betala av på skulderna.Samma som sist. Att jag aktivt hade skrivit över lägenheten helt på min sambo. Med bankens råd kan jag tillägga.
Gäller det alla former av tillgångar? Och när anses man då vara på obestånd? Finns det några beloppsbegränsningar? Jag menar tex om jag har slutat betala på något lån och ger någon en pengagåva. Är det brottsligt??
Det är givetvis inte okej att Undanhålla pengar och tillgångar.Så här är lagtexten. Den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han skall komma på obestånd, förstör eller genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig egendom av betydande värde, döms för oredlighet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Detsamma skall gälla om någon genom sådant förfarande försätter sig på obestånd eller framkallar påtaglig fara för att han skall komma på obestånd.
Så ingen begränsning i egendomsslag, betydande värde finns något rättsfall på, har för mig det är 20 eller 25% av ett prisbasbelopp, dvs kring 10000 kr
När man är på obestånd får väl åklagare kika på, om man inte kan betala sitt löpande utan massa trixande börjar man nog närma sig.
Det är givetvis inte okej att Undanhålla pengar och tillgångar.
Därför kan jag tycka att det är märkligt att man bara kan gå ner i arbetstid för att det inte är lönt att jobba då man ändå har rätt till förbehållet och hyra.
Det är liksom samma sak, pengar som pengar som inte tillfaller borgenärena.
Det kan ju finnas skäl att gå ned i tid. Man har små barn, får inte ihop vardagen med pendling eller man har ett väldigt slitigt jobb tex. Om staten skulle styra att just den som har skulder inte får bestämma själv blir det ju inget annat än slaveri. Och att säga upp ett extrajobb måste man ju få göra.Det är givetvis inte okej att Undanhålla pengar och tillgångar.
Därför kan jag tycka att det är märkligt att man bara kan gå ner i arbetstid för att det inte är lönt att jobba då man ändå har rätt till förbehållet och hyra.
Det är liksom samma sak, pengar som pengar som inte tillfaller borgenärena.
Det kan ju finnas skäl att gå ned i tid. Man har små barn, får inte ihop vardagen med pendling eller man har ett väldigt slitigt jobb tex. Om staten skulle styra att just den som har skulder inte får bestämma själv blir det ju inget annat än slaveri. Och att säga upp ett extrajobb måste man ju få göra.
Nu handlade det om att göra det för att man inte tycker att det är lönt att jobba då pengarna ändå går till skulderna.Det kan ju finnas skäl att gå ned i tid. Man har små barn, får inte ihop vardagen med pendling eller man har ett väldigt slitigt jobb tex. Om staten skulle styra att just den som har skulder inte får bestämma själv blir det ju inget annat än slaveri. Och att säga upp ett extrajobb måste man ju få göra.