Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du och jag fick avslag pga att vi blev arbetslösa.
Märkligt egentligen, hm.
Nåväl jag har jobb igen sedan 14 augusti och gissa om jag tänker hålla igen näbben OM jag blir arbetslös igen samtidigt som jag har en ev andra ansökan om skusan inne. Aldrig att jag berättar det under tiden jag jobbar. Att vara sådär oerhört medgörlig gynnade inte mig.
Bli utförsäkrad el sjukpensionär och du får beviljad skusan FÖR DÅ vet de exakt vad du har i inkomst och då blir det ingen plan precis utan 0 kr att betala i 5 år. Detta hände en vän till mig. Kapitalskuld 170 tusen, 20 år gammal o med ränta hos KF, 1,7 mille. Hon sjukpensionär 55 år. Idag fri fr allt sedan 1 år.

Senast ändrad:
Ja, så kom då dagen där man fick sin skuldsaneringsansökan avslagen (andra gången nu). Eftersom bolaget där jag jobbade som ekonomichef gick i konkurs i början på juni har jag nu ersättning från A-kassan och TRR. Så här lyder motiveringen;

" Du har nyligen blivit arbetslös, men du har god arbetslivserfarenhet. Därför är det troligt att du inte kommer vara arbetslös under en längre tid. Det är på grund av detta svårt att göra en tillräckligt bra prognos över dina inkomster framöver. Med en inkomst från ett arbete skulle du kunna betala mer på dina skulder. Vi bedömer att skillnaden är för stor mellan vad du kan betala som arbetslös respektive med arbete. Detta talar emot en skuldsanering för dig. Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation, men det väger inte upp ovanstående omständighet. Vi bedömer därför att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan"

Blir säkert jättelätt för mig att få ett nytt jobb inom ekonomi när jag kommer tvingas berätta tidigt i varje jobbansökan att jag har fullständig utmätning. Har betalat över 600 k SEK i utmätning sedan maj 2017, men behandlas ändå som en råtta av KFM. Hur fan ska man orka kämpa vidare?

:(
Hur stor var skulden från början? Vi kommer släppa 650k, livrädd att det stiger med det dubbla eller något. Har ingen koll på hur illa det kommer bli.

Hur stor var skulden från början? Vi kommer släppa 650k, livrädd att det stiger med det dubbla eller något. Har ingen koll på hur illa det kommer bli.

Detta är ytterst svårt att besvara. Det beror ju helt på vilken typ av skulder Din man har i grunden. Är det mest stora blancolån med ”bra” räntor i botten, så behöver ju inte skulden öka lavinartat, men är det många taskiga krediter som t.ex Ferratum, Onea, etc...ja, då är risken stor att skulderna ökar.

Sen handlar det ju även om HUR MYCKET som kan dras vid en utmätning. Ju större belopp som kan dras, desto större är ju chansen att skulderna på sikt kan minska.
Ett antal parametrar att ta i beaktelse med andra ord...

Exakt samma beslutsmotivering fick jag samma dag jag meddelade att jag blivit arbetslös! Överklagade till TR och där ligger det nu.
Överklaga och förtydliga om du kan. Jag skrev nog lite mer omständigheter i min överklagan än i ansökan.
Överklaga som jag och får du nej skicka in en ny skusan med vändande post. DET kommer jag att göra i all oändlighet...fast jag går i pension om 10,5 år.
Ja, kommer ta rättslig hjälp som hjälper mig med överklagandet denna gång. Ska jag inte vänta tills dess att jag får nytt jobb innan jag skickar in en ny ansökan?

Detta är ytterst svårt att besvara. Det beror ju helt på vilken typ av skulder Din man har i grunden. Är det mest stora blancolån med ”bra” räntor i botten, så behöver ju inte skulden öka lavinartat, men är det många taskiga krediter som t.ex Ferratum, Onea, etc...ja, då är risken stor att skulderna ökar.

Sen handlar det ju även om HUR MYCKET som kan dras vid en utmätning. Ju större belopp som kan dras, desto större är ju chansen att skulderna på sikt kan minska.
Ett antal parametrar att ta i beaktelse med andra ord...

Ja, okej jag förstår.
Det kommer väl kunna dras ca 11000 av lönen enligt uträkningen på kfm-hemsidan. Jag ska skriva in nya uppgifter som höjd hyra, ett till barn...
Skulderna är,
Bank norwegian 150 000 (25% ränta eller 24 eller nåt), ICA lån 150 000, bör vara bättre ränta.
Santander 80 000, (vet ej ränta)
Euroloan 50 000 (15% ränta)
Klarna 38 000 ca 30% ränta?)
Entercard kreditkort 45 000
Amex kreditkort 15 000
Nåt till kreditkort jag inte minns 10 000
Sen tror jag att det är cirka 100 000 i smslån. Jag vet att han har vissa men några har betalats redan och några drogs med skatteåterbäringen som låg hos KF så jag måste be honom att
ringa alla för att få veta själv.
Han hade tidigare i våras kontantfinans, kundfinans, goodcash, nanoflex åtminstone, eventuellt risicum. 4000 på ferratum. Vivus har vi betalt av.

Så ser det ut ungefär.

Hej
Den var ungefär likadan. De ca 600 k SEK som jag betalat via utmätning har i stort sett gått enbart till räntor och andra avgifter☹️

Om det är skrivet i poit "beslut om skuldsanering" är det godkänt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp