Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
6 mån kanske, nåt sånt
Jag hade många färska lån under våren 2018. Ansökte 27 maj-18.
Fick dock redovisa in i detalj vad lånen använts till och i mitt fall betala andra lån.
Det finns skrivet i skuldsaneringslagen att nya lån inte ska vara ett hinder om man uppfyller kraven för övrigt.
Det är märkligt att det är godtyckligt beroende på vilken handläggare det är som handhaver ansökan.
Grattis till inledande denna gången. -:)

Första gången på oerhört länge som jag idag vaknade med ångest och kallsvettig... Känns fruktansvärt olustigt att det nu sitter ett X antal sunkiga inkassobolag som sitter och läser min betalplan och all information om mig...

Undrar just hur denna info hanteras av inkassobolagen? Skickas den runt för alla att läsa vid typ fikabordet eller?

@Lasseman du som har arbetat inom denna bransch tidigare om inte jag missminner mig :rolleyes:...vem läser och vem tar beslut om en betalplan skall godkännas eller ej?
Brukar inkassobolagen ha mandat att själva avgöra eller brukar avstämning ske med ursprunglig fordringsägare?!

Jag hade många färska lån under våren 2018. Ansökte 27 maj-18.
Fick dock redovisa in i detalj vad lånen använts till och i mitt fall betala andra lån.
Det finns skrivet i skuldsaneringslagen att nya lån inte ska vara ett hinder om man uppfyller kraven för övrigt.
Det är märkligt att det är godtyckligt beroende på vilken handläggare det är som handhaver ansökan.
Grattis till inledande denna gången. -:)

Var i skuldsaneringslagen står det?:)

Första gången på oerhört länge som jag idag vaknade med ångest och kallsvettig... Känns fruktansvärt olustigt att det nu sitter ett X antal sunkiga inkassobolag som sitter och läser min betalplan och all information om mig...

Undrar just hur denna info hanteras av inkassobolagen? Skickas den runt för alla att läsa vid typ fikabordet eller?

@Lasseman du som har arbetat inom denna bransch tidigare om inte jag missminner mig :rolleyes:...vem läser och vem tar beslut om en betalplan skall godkännas eller ej?
Brukar inkassobolagen ha mandat att själva avgöra eller brukar avstämning ske med ursprunglig fordringsägare?!

Det beror på hur avtalet ser ut mellan inkassobolag och uppdragsgivare, precis som alla andra händelser dom hanterar, avtalas om hur betalplaner får se ut, om man vill begära fastigheter utmätta, hir snabbt det ska till kfm etc

Det beror på hur avtalet ser ut mellan inkassobolag och uppdragsgivare, precis som alla andra händelser dom hanterar, avtalas om hur betalplaner får se ut, om man vill begära fastigheter utmätta, hir snabbt det ska till kfm etc

Naturligtvis...är det så ! :( Dum fråga från mig...
Precis som vi har satt upp riktlinjer för hur vårt inkassobolag ska hantera våra ”dåliga betalare”.

Hon uttryckte sig kanske fel, men det framgår tydligt i delen ”frågor & svar om Skuldsanering” på KF:s hemsida.

Jo, och det kommer nog från förarbeten och eller praxis.

Hej
Jag har under en längre tid läst mycket på detta forum om hur många andra har det. Jag har själv under många år, ca 15 år haft skulder och betalat stora summor till olika inkassobolag. Dels genom egen lön men även de sista åren behövt låna för att överleva varje månad med mat till familjen.
Vi har nu ansökt om skuldsanering och detta gjorde vi den 22 januari.
Jag önskar fråga om det är någon mer som har ansökt vid den tiden och fått svar?
Hur lång tid har det tagit från att ni blivit kontaktade tills ni fått inledande?
Ringer de från något speciellt nummer?
Tack för att ni tog er tid att läsa.
Hoppas att ni alla får hjälp och snart mår bra igen

Hej
Jag har under en längre tid läst mycket på detta forum om hur många andra har det. Jag har själv under många år, ca 15 år haft skulder och betalat stora summor till olika inkassobolag. Dels genom egen lön men även de sista åren behövt låna för att överleva varje månad med mat till familjen.
Vi har nu ansökt om skuldsanering och detta gjorde vi den 22 januari.
Jag önskar fråga om det är någon mer som har ansökt vid den tiden och fått svar?
Hur lång tid har det tagit från att ni blivit kontaktade tills ni fått inledande?
Ringer de från något speciellt nummer?
Tack för att ni tog er tid att läsa.
Hoppas att ni alla får hjälp och snart mår bra igen
De ringer från ett 010-nummer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp