Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Wow vad dömande. Sjukdom och andra djävulskap kan orsaka denna situation.

Ja, det kan det göra. Därför bör det finnas undantag i extremfall då sjuka personer kan få skulder avskrivna. De flesta här inne har tagit upprepade lån i vetskapen om att de inte skulle kunna betala.

Har man tagit ett lån med 28 % ränta så ska man naturligtvis betala enligt avtalet. Betalar man då bara några hundralappar i månaden på ett fem-sexsiffrigt belopp så kommer skulden så klart inte att minska.

Har företaget dock tagit ut en ränta som inte stämmer med överenskommet avtal så ska man bestrida det, och har man rätten på sin sida ska man ta det till högsta möjliga instans.

Men i slutändan har man nästan garanterat tagit lån som man visste att man inte kunde betala om man hamnar hos KFM. Då kan man ändå skatta sig lycklig över att vi i Sverige har så pass humana lösningar som löneutmätning och skuldsanering.
Nope, oftast betalar man inte den ränta man kommit överens om från början när man väl hamnar hos inkasso. Mitt BN-lån gick från ränta 15% till 30% genom att passera olika inkassobolag och så var det med de flesta lån som jag hade, så det som var hanterbart från början växte något enormt trots att jag betalade 25 tkr/månad i löneutmätning. Jag har en lång historia bakom mej till varför jag blivit skuldsatt i stort sett hela mitt vuxna liv, det som fick allt att tippa över kanten var att jag hamnade på sjukhus och förlorade hur mycket pengar som helst i lön eftersom man inte får 80% av sin lön som överstiger 364 tkr/år och försäkring som man har gäller inte förrän efter 90 dagar, i mitt fall gick jag back med mer än 40 tkr nettopengar på drygt en månad.
För övrigt är det inte bara Sverige som är så rediga som har skuldsanering, det finns i de flesta civiliserade länder, läs på lite om hur det fungerar i USA är ett tips.

En undran

När man sett sitt namn i poit att man fått skuldsanering. Får man något brev från kfm en bekräftelse eller nåt. Undrar då min handläggare fortfarande inte sagt något om min skatteåterbäring. Då vi inte ena har haft den på tal eller något.
Min skatteåterbäring står med i betalplanen som kom med brevet beslut om skuldsanering.
Juli ska jag betala in 32000 kr jämfört med 14000 normalt sett.

Nope, oftast betalar man inte den ränta man kommit överens om från början när man väl hamnar hos inkasso. Mitt BN-lån gick från ränta 15% till 30% genom att passera olika inkassobolag och så var det med de flesta lån som jag hade, så det som var hanterbart från början växte något enormt trots att jag betalade 25 tkr/månad i löneutmätning. Jag har en lång historia bakom mej till varför jag blivit skuldsatt i stort sett hela mitt vuxna liv, det som fick allt att tippa över kanten var att jag hamnade på sjukhus och förlorade hur mycket pengar som helst i lön eftersom man inte får 80% av sin lön som överstiger 364 tkr/år och försäkring som man har gäller inte förrän efter 90 dagar, i mitt fall gick jag back med mer än 40 tkr nettopengar på drygt en månad.
För övrigt är det inte bara Sverige som är så rediga som har skuldsanering, det finns i de flesta civiliserade länder, läs på lite om hur det fungerar i USA är ett tips.

Dröjsmålsräntan var ni dock också överens om i avtalet, annars hade det varit räntelagens 8%

Min skatteåterbäring står med i betalplanen som kom med brevet beslut om skuldsanering.
Juli ska jag betala in 32000 kr jämfört med 14000 normalt sett.

Varför dröjer det ända till juli månad?

Man "hamnar" inte på ekonomsikt obestånd. Man försätter sig i det, antingen genom oförsiktighet eller ren försumlighet. Jag har själv gjort båda, så jag talar av egen erfarenhet.

Självklart ska man betala tillbaka sina skulder. Det måste alltid vara regeln, även om det kan finnas undantag i extremfall. Det är inte hållbart med system där banker och kreditinstitut inte vågar låna ut pengar för att det är för lätt att få skuldsanering. Flera såna exempel finns redan i EU.

Det är väl något av beneluxänderna som har det så om jag minns rätt. Man får nej på låneansökan för risken att det vips blev skuldsanering i stället för betala enligt plan

Varför dröjer det ända till juli månad?
Får återbäringen i juni. Antar att det är för att juni är betalningsfri och att hon inte tyckte att jag skulle behöva göra en extra betalning. Min tolkning då vi inte pratade om när de skulle in.

Får återbäringen i juni. Antar att det är för att juni är betalningsfri och att hon inte tyckte att jag skulle behöva göra en extra betalning. Min tolkning då vi inte pratade om när de skulle in.

Aha...makes sense i och med att Du får återbäringen först i juni... Missade Du att deklarera tidigt eller?!

Man "hamnar" inte på ekonomsikt obestånd. Man försätter sig i det, antingen genom oförsiktighet eller ren försumlighet. Jag har själv gjort båda, så jag talar av egen erfarenhet.

Självklart ska man betala tillbaka sina skulder. Det måste alltid vara regeln, även om det kan finnas undantag i extremfall. Det är inte hållbart med system där banker och kreditinstitut inte vågar låna ut pengar för att det är för lätt att få skuldsanering. Flera såna exempel finns redan i EU.
Det är heller inte rimligt att det Går att överskuldsätta sig som det faktiskt gör idag. Självklart är man ansvarig för alla lån man tar men ibland spelar saker in som gör att man inte fungerar så logiskt som man ska. För inte så längesedan fick man gå till sin bankman/kvinna och visa att man faktiskt klarade av att ta lån. Idag får man ett mail eller telefonsamtal där långivaren talar om för dig att "jodå" Du har absolut råd att utöka ditt lån!

NY2018 hur lång tid tog det innan du fick det brevet i brevlådan efter ditt namn stod i poit om Skuldsaneringen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp