Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har liten tankar runt omkring när man får beviljad skuldsanering .Jag själv är inte aktuell för det även om mina skulder äro stora.Jag tycker om man missköter sin skuldsanering , låt oss säga t e x att man får ett återfall i spel(har själv spelmissbruk).Det bästa är väl att man får fortsätta med sin skuldsaneringen men att man kanske får 1 år till på saneringen.Det ska ju ändå inte löna sig att missköta det.Men man ska ändå inte behöva bli straffad för ett återfall vilket inte leder någonstans utan att det finns ett hopp om bot och förändring.Eller vad tycker ni?
Misstänker att det omprövas och kan säkert hävas eller förlängas.

Nej fel av mig, har inte nått kf ännu utan det är lånets ordinarie ränta. Är det npn slags maxränta när det kommer till kf? Fan, kan för lite om sånt här.

Nja, inte direkt före nya lagen kom.

Sett vissa mål där dom drivit mot ockerräntor men faktiskt lite framgång vad jag fått fram. Sedan september 2018 finns ett tak. 40% för högkostnadskrediter.
Men är lån tagna efter det. Är det räntan som är på 261 eller effektiva räntan? är rätt stor skillnad på det vid små krediter.

Ser dock att dessa snabblån bytt strategi förut fanns fler aktörer som höll på med smålån 1000-5000SEK. Med extrema räntor risken när dom drog till KF är ju liten på det belopp du lånat ut. Något år hos KF så är den lilla krediten störst när räntorna var hundratals %.

Idag ser man beloppen istället mellan 20-50K med relativt låga kontroller från långivaren på betalningsförmåga, i min mening ställs för låga krav på långivaren är ett problem för folk som har missbruk eller hamnar i ekonomisk knipa. Blir bara att du gräver en djupare grop innan du väl blir tvingad att släppa till KF.

Sedan sitter KF och leker med begreppet tydlig brytpunkt. Är tur dom meddelar över brev hade visat vad fan brytpunkt är annars.

Nja, inte direkt före nya lagen kom.

Sett vissa mål där dom drivit mot ockerräntor men faktiskt lite framgång vad jag fått fram. Sedan september 2018 finns ett tak. 40% för högkostnadskrediter.
Men är lån tagna efter det. Är det räntan som är på 261 eller effektiva räntan? är rätt stor skillnad på det vid små krediter.

Ser dock att dessa snabblån bytt strategi förut fanns fler aktörer som höll på med smålån 1000-5000SEK. Med extrema räntor risken när dom drog till KF är ju liten på det belopp du lånat ut. Något år hos KF så är den lilla krediten störst när räntorna var hundratals %.

Idag ser man beloppen istället mellan 20-50K med relativt låga kontroller från långivaren på betalningsförmåga, i min mening ställs för låga krav på långivaren är ett problem för folk som har missbruk eller hamnar i ekonomisk knipa. Blir bara att du gräver en djupare grop innan du väl blir tvingad att släppa till KF.

Sedan sitter KF och leker med begreppet tydlig brytpunkt. Är tur dom meddelar över brev hade visat vad fan brytpunkt är annars.
Vet inte om jag hänger med. När man är desperat gör man vad som helst tyvärr. Lånet är taget den 9/9 2018 och jag har inga andra papper på det än vad skuldrådgivaren fått fram och där kallar hon det totalränta.

My god...:( och vad var skulden på när Du sökte skuldsanering första gången?!
Om ja förstår de rätt, så har den likväl ökat även med en löneutmätning om hela 17.500 riksdaler/mån, eller?! :eek:

Vet inte om jag hänger med. När man är desperat gör man vad som helst tyvärr. Lånet är taget den 9/9 2018 och jag har inga andra papper på det än vad skuldrådgivaren fått fram och där kallar hon det totalränta.

Var är lånet? Och beloppet? 1 september började nya lagen gälla så.

Måste vara effektiva räntan annars bryter dom mot konsumentkreditlagen och lånet är felaktigt och då är dom förmodligen återbetalnings skyldig dig istället.

Total kostnad antar jag hon refererar till effektiva räntan .

Effektiva räntan är med avgifter

Var är lånet? Och beloppet? 1 september började nya lagen gälla så.

Måste vara effektiva räntan annars bryter dom mot konsumentkreditlagen och lånet är felaktigt och då är dom förmodligen återbetalnings skyldig dig istället.

Total kostnad antar jag hon refererar till effektiva räntan .

Effektiva räntan är med avgifter
Det är på 2000 kr och räntekostnaden är 435/månad och jag tog det i juli 2018 ser jag nu. Har inget låneavtal.
När man är mitt uppe i spelmissbruket är man inte smart!

Det är på 2000 kr och räntekostnaden är 435/månad och jag tog det i juli 2018 ser jag nu. Har inget låneavtal.
När man är mitt uppe i spelmissbruket är man inte smart!

Nej, jag vet hur man tänker lånet är kortsiktigt om betalar det när man dubblat tripplat osv.

Då är det före nya lagen vilket möjligen gör att kostnaden för lånet är vad du nämnde.

Rekommenderar att döda den krediten direkt.

Var du hos KF med endel eller hur ligger du till ?

Nej, jag vet hur man tänker lånet är kortsiktigt om betalar det när man dubblat tripplat osv.

Då är det före nya lagen vilket möjligen gör att kostnaden för lånet är vad du nämnde.

Rekommenderar att döda den krediten direkt.

Var du hos KF med endel eller hur ligger du till ?
Jag är bortom all räddning.
Skulderna närmar sig 1.6 och 1,3 hos KF.
Om de borgenärer som idag har störst fordran på mig varit smarta hade de tagit mitt bud på 76% av kapitalet som jag erbjöd dem i höstas med min släkts hjälp. När skuldsaneringen tillslut går igenom får de max 45%. Har haft utmätning sedan i september men fått ganska mycket pengar beviljat för tänder och glasögon samt att jag hade en ganska saftig skatteskuld som ju betalas av först, utmätning på 13000/månad. De som då var störst svarade att "vi kommer få tillbaka våra pengar via utmätni g" kommer om några år inte vara störst längre och få mindre. Tänk vad pengar och arbetstid de sparat om de accepterat ☺

Haha känner jag. Tycker det är rätt åt dom, den som gapar efter mycket...

Jag är bortom all räddning.
Skulderna närmar sig 1.6 och 1,3 hos KF.
Om de borgenärer som idag har störst fordran på mig varit smarta hade de tagit mitt bud på 76% av kapitalet som jag erbjöd dem i höstas med min släkts hjälp. När skuldsaneringen tillslut går igenom får de max 45%. Har haft utmätning sedan i september men fått ganska mycket pengar beviljat för tänder och glasögon samt att jag hade en ganska saftig skatteskuld som ju betalas av först, utmätning på 13000/månad. De som då var störst svarade att "vi kommer få tillbaka våra pengar via utmätni g" kommer om några år inte vara störst längre och få mindre. Tänk vad pengar och arbetstid de sparat om de accepterat ☺

Skatteskulden går ju före något av de blancolånen.

Får känslan när de sa så att man förmodligen kommer sätta sig på tvären när du ansöker, dock behöver anledningen vara annat än att dom känner att dom får tillbaka för lite pengar. Och är ju logiskt annars hade ju varje gäldenär nekat :)

Hur stor del tillhör dem? 300-400?

När skuldsanering drar igång fryser dom räntor så spelar ingen roll då tror jag, förstod det som storleksordningen består då och sedan portioneras det ut % över skulderna.

Kan ha fel här men är så jag förstod det som från @Lasseman tror jag sa de.

Hamnar hos KF i Maj med skuld att betala. Små skulder än så länge som skickats in.

Ska träffa skuldrådgivare till veckan första gången.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp