Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det någon som kan förklara "ränta på ränta"?
Har alla borgenärer rätt att ta ränta på ränta i alla lägen eller hur funkar det?

Ja, har dom en ränta så följer en ränta på ränta efterföljande år.

T.ex
År1

Skuld 1000 kr
10% ränta
100

År 2
100 kr då i ränta det året.
Nästkommande år förutsatt att du inte betalat något blir då
110 Kr total i räntan

Dessa 100 kr som du hade ränta på första året är det även 10% ränta på..

År 3

210*1,1)= 231
Ränta på ränta = 231 kr

Vet inte om jag förklarade bra.

Nu ligger ju inte dessa räntor på 10% utan taket 39% i vanliga fall

Senast ändrad:
Detta borde lyftas högre!

Likvärdig handläggning ska ske. Det finns inte i lagen något stöd för en utredare/handläggare att fritt göra som han/hon känner.

Börja spara folks svar, sammanställa och vidarebefordra kanske...Tål att fundera på.
Finns ju en instans som granskar denna myndighet.

Läs mitt svar till ursprungsinlägget.
Din känsla är befogad.

Tror inte det är där skon klämmer.
Snarare att beteendet inte stämmer överens med de telefonkontakter som folk har med KF, som är positiva.

Inläggen är kyliga, kalla utan någon som helst verklighetsförankring och ibland stämmer inte svaren med dubbel och trippelkontroll med KF live.
Tror en del följer sin intuition om att något är fel...INTE att det handlar om smileys.

Så kan det vara. Huvudsaken att man behandlas lika i detta forum och har rätten att ifrågasätta oavsett vem som svarar men det verkar finnas en hierarki/informell regel om att vissa inte får/bör ifrågasättas.

Ja, har dom en ränta så följer en ränta på ränta efterföljande år.

T.ex
År1

Skuld 1000 kr
10% ränta
100

År 2
100 kr då i ränta det året.
Nästkommande år förutsatt att du inte betalat något blir då
110 Kr total i räntan

Dessa 100 kr som du hade ränta på första året är det även 10% ränta på..

År 3

210*1,1)= 231
Ränta på ränta = 231 kr

Vet inte om jag förklarade bra.

Nu ligger ju inte dessa räntor på 10% utan taket 39% i vanliga fall
Ja och på 261% i ett fall.

Ngn efterfrågade lite pepp när det gäller skuldsaneringsansökan efter spelmissbruk. Min sambo blev beviljad och blev det ganska kort tid efter att han börjat med sin terapi. Han fick intyg från läkare att han gick i kbt-samtal via kommunens beroendecenter för spelmissbruk (avslutat nu). Skuldsan kollade aldrig hans bankkonto, ganska mkt aktivitet där bara någon månad innan vi släppte allt och slutade med lånecirkusen.
Jag läste aldrig hans personliga brev men som medberoende skrev jag i mtt mycket om ekonomisk ångest och känslan av att sugas ner i ett mörkt hål...
Eftersom vi hade privata skulder fick även anhöriga veta mer om min sambos missbruk, men det var ärligt talat nästan skönt att fler fick veta eftersom det är jobbigt att bära på själv.
Lycka till med din ansökan!

Men vaddå har du ett lån på 261% i ränta per år som ligger hos KF?

Om vi räknar på 1000 sek i lån igen då så skulle den skulden växt till ca 47K på 3 år förutsatt ingen betalning skett.

Har liten tankar runt omkring när man får beviljad skuldsanering .Jag själv är inte aktuell för det även om mina skulder äro stora.Jag tycker om man missköter sin skuldsanering , låt oss säga t e x att man får ett återfall i spel(har själv spelmissbruk).Det bästa är väl att man får fortsätta med sin skuldsaneringen men att man kanske får 1 år till på saneringen.Det ska ju ändå inte löna sig att missköta det.Men man ska ändå inte behöva bli straffad för ett återfall vilket inte leder någonstans utan att det finns ett hopp om bot och förändring.Eller vad tycker ni?

Men vaddå har du ett lån på 261% i ränta per år som ligger hos KF?
Nej fel av mig, har inte nått kf ännu utan det är lånets ordinarie ränta. Är det npn slags maxränta när det kommer till kf? Fan, kan för lite om sånt här.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp