Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag läste på länken men undrar... Kan inte KFM själva se att det finns en skuldsanering där skulden ingår, och de kan lägga ihop ett och ett?
De kan ju seriöst inte bara starta en utmätning, det måste väl plinga till i systemet tycker man?
Nej, verkar inte så. Vet ej hur det fungerar annars, men skulden för min del kom redan som skuld att betala redan i februari 2018. Så kan tänka mig att systemet inte uppdateras automatiskt.

Något som oroar mig under skuldsaneringen är att borgenärer fortfarande kan skicka skulder till kfm och vill ha förelägganden och fastställd skuld (utslag) på skulder som redan ingår i skuldsaneringen. De kan inte begära KfM:s hjälp med indrivning (om man invänder då alltså) men de kan få igenom utslag och då får man nya anmärkningar under skuldsaneringen. Och det som jag inte har fått svar på är om dessa anmärkningar försvinner samtidigt som skuldsaneringen tar slut?
Jag vill fan inte ha några anmärkningar efter massa år med skuldsanering bara för att någon borgenär fått för sig att fixa utslag en månad innan saneringen slutar. :(
Fast rimligtvis så bör det fungera att bestrida och hänvisa till att man har skuldsanering om det mot förmodan skulle bli så. Förutsatt att det är skulder som uppstått innan man fick inledande skuldsanering. Uppfattar jag det som i alla fall :)

:(knäckt av verkligheten- samla ihop alla skulder- inse faktum- det går inte längre så in med en ansökan i oktober.
:)fick nytt jobb- förhandlade med 23 kreditgivare, sålde bilen, köpte en för 9 tusen, sålde prylar, ändrade försäkringar/bytte bolag och lyckades få allt återkallat fr KF innan utmätning.
:Ddetta skulle jag minsann klara. Återkallade min ansökan för några veckor sedan:(Så dumt.
:confused:ser nu efter 3 månader att det går verkligen inte. Trots att jag har betalat hur mkt som helst så är jag minus.
Ny ansökan är inskickad idag för nu har jag gjort allt jag kan. Min nettolön trots jämkning räcker inte till.
Är så klart orolig över utmätning, hur snabbt den kommer igång, om jag inte får glida över fr provanställning till fast osv.
Men vet ni, det som händer det händer. Jag är duktig och omtyckt och jobbar statligt där UC krävdes för anställningen och jag klarade mig med några dagar till godo.
Nu börjar kuverten trilla in igen och anmärkningar likaså.
Har kämpat, inte tagit nya lån, förhandlat, betalat och nu ger jag mig.
Skuld nästan 1,5 milj. Några skulder 9 år gamla, jag är 54 år och så hjärntrött.
Uppkomst: utsatt f grovt bedrägeri, lån för att lösa lån, lappa o laga o till slut med blancolån, sms- o snabblån.
Trodde aldrig att jag skulle hamna där jag är.

Ångrar att jag återkallade min ansökan nu får jag börja om i kötiden:(.
Tack för alla inlägg, jag läser allt och letar efter kommentarer som rör min situation.

Något som oroar mig under skuldsaneringen är att borgenärer fortfarande kan skicka skulder till kfm och vill ha förelägganden och fastställd skuld (utslag) på skulder som redan ingår i skuldsaneringen. De kan inte begära KfM:s hjälp med indrivning (om man invänder då alltså) men de kan få igenom utslag och då får man nya anmärkningar under skuldsaneringen. Och det som jag inte har fått svar på är om dessa anmärkningar försvinner samtidigt som skuldsaneringen tar slut?
Jag vill fan inte ha några anmärkningar efter massa år med skuldsanering bara för att någon borgenär fått för sig att fixa utslag en månad innan saneringen slutar. :(

Utslagsanmärkningar syns i 3 år oavsett skuldsanering eller ej

Om ni läser på på KFM så måste man bestrida om du får krav på sånt som skall ingå i skuldsaneringen.

Har man rätt blir det inget utslag.Dvs ingen bet anmärkning till under sanering.

Tror det är väldigt få som gör detta av bolagen förmodligen mindre seriösa som sms osv som knappt har koll på sina lån själv.

Men, menar du att en person som har skuldsanering kan få nya betalningsanmärkningar på skulder som ingår i den satta betalningsplanen?

Detta låter väldigt märkligt.

Fordringsägare som inte anger sin fordran kan ju inte komma efteråt så hur kan en redan omfattad fordringsägare under periodens giltighet orsaka fler betalningsanmärkningar för samma skuld?
Inte ens de som skickar varje obetalda månadsavi till inkasso alltså 12 st/år och i så fall 12 st utslag/år...märkligt.

Mvh
C

Nej, det verkar onekligen mycket märkligt.

När utredningen görs så anger fordringsägare hela sin skuld på en gång.

Jag är själv en som har fordran på en som sökt skusan (över 500k).
Det är den totala fordran som anges: uppkomst, ränta och dokument som styrker.
Jag kan inte tänka mig att ett lån på x kr skulle anges per månad, blir ju helt fel.

Vid inledande av skusan och kungörelsen får alla som har fordringar sin chans att bevaka sin rätt.
Varför skulle dessa då inte ange totalskulden och varför skulle de ges möjlighet att 12 ggr/år ansöka om betalningsföreläggande med utslag på en skuld som redan omfattas av betalningsplanen??

Detta måste kontrolleras med KF's jurister, läsa lagen, processen, vägledning och förarbeten hur lagstiftaren menar.

Vore ju direkt motsägelsefullt OM det vore så.

Om en person tar nya lån och missköter detta, fine...men inte i andra fall.

Detta bör vi kontrollera ingående.

Om ni läser på på KFM så måste man bestrida om du får krav på sånt som skall ingå i skuldsaneringen.

Har man rätt blir det inget utslag.Dvs ingen bet anmärkning till under sanering.

Tror det är väldigt få som gör detta av bolagen förmodligen mindre seriösa som sms osv som knappt har koll på sina lån själv.
Precis det jag menade med att påminna om att invända/bestrida om något kommer så att man inte missar det. Fick svar från Kronofogden angående Daypay som jag nämnde, och jag hade rätt så det går inte vidare.

Men, menar du att en person som har skuldsanering kan få nya betalningsanmärkningar på skulder som ingår i den satta betalningsplanen?

Detta låter väldigt märkligt.

Fordringsägare som inte anger sin fordran kan ju inte komma efteråt så hur kan en redan omfattad fordringsägare under periodens giltighet orsaka fler betalningsanmärkningar för samma skuld?
Inte ens de som skickar varje obetalda månadsavi till inkasso alltså 12 st/år och i så fall 12 st utslag/år...märkligt.

Mvh
C

Om ett utslag meddelas så kommer det synas i 3 år oavsett om man har skuldsanering eller inte. Det ena har ingen koppling till det andra.

Men, inte på skulder som är upptagna i underlaget för beslut.
Där är det omöjligt att det ska bli fler anmärkningar på skulder som är MED I BESLUTET eller hur?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp