Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, det verkar onekligen mycket märkligt.

När utredningen görs så anger fordringsägare hela sin skuld på en gång.

Jag är själv en som har fordran på en som sökt skusan (över 500k).
Det är den totala fordran som anges: uppkomst, ränta och dokument som styrker.
Jag kan inte tänka mig att ett lån på x kr skulle anges per månad, blir ju helt fel.

Vid inledande av skusan och kungörelsen får alla som har fordringar sin chans att bevaka sin rätt.
Varför skulle dessa då inte ange totalskulden och varför skulle de ges möjlighet att 12 ggr/år ansöka om betalningsföreläggande med utslag på en skuld som redan omfattas av betalningsplanen??

Detta måste kontrolleras med KF's jurister, läsa lagen, processen, vägledning och förarbeten hur lagstiftaren menar.

Vore ju direkt motsägelsefullt OM det vore så.

Om en person tar nya lån och missköter detta, fine...men inte i andra fall.

Detta bör vi kontrollera ingående.

Det är helt olika lagstiftningar.
Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning
Som inte nämner ett ord om skuldsanering eller skuldsaneringslagen.
Skuldsaneringslag (2016:675)
Som inte nämner ett ord om betalningsförelägganden.

Om en sökande ansöker om betalningsföreläggande och svarande inte bestrider så blir det utslag, det är verkligen inget konstigt med det. Ett sånt brukar visas som anmärkning i 3 år.
Om uc väljer att göra annorlunda pga en skuldsanering är ju upp till dom, det är ju uc mfl och inte kronofogden dom sysslar med betalningsanmärkningar.

Sen varför någon borgenär skulle vilja få utslag på en skuld om den omfattas av skuldsaneringen är en bra fråga, man kanske tror att skuldsaneringen inte kommer fullföljas och vill vara redo att gå vidare om den upphävs? En gissning.

Men, inte på skulder som är upptagna i underlaget för beslut.
Där är det omöjligt att det ska bli fler anmärkningar på skulder som är MED I BESLUTET eller hur?

Om man inte gjort någon invändning innan den tid man måste kommer utslag ges och anmärkning.

Dock som jag förstår finns det ingen tidsfrist sen. Du kan kontakta KF i efterhand och att den berätta att den skulden var med i skuldsaneringen. Dock tror jag utslaget finns kvar.

Men spelat väl ingen större roll om du nu inte är i slutet av din sanering ändå.

Men, inte på skulder som är upptagna i underlaget för beslut.
Där är det omöjligt att det ska bli fler anmärkningar på skulder som är MED I BESLUTET eller hur?

Nej, vi provar igen.
Om någon ansöker om betalningsföreläggande och det sedan inte bestrids, då kommer det fastställas i ett utslag. Vad skulden bestod spelar ingen roll, utslag meddelas om föreläggandet inte bestrids.

:(knäckt av verkligheten- samla ihop alla skulder- inse faktum- det går inte längre så in med en ansökan i oktober.
:)fick nytt jobb- förhandlade med 23 kreditgivare, sålde bilen, köpte en för 9 tusen, sålde prylar, ändrade försäkringar/bytte bolag och lyckades få allt återkallat fr KF innan utmätning.
:Ddetta skulle jag minsann klara. Återkallade min ansökan för några veckor sedan:(Så dumt.
:confused:ser nu efter 3 månader att det går verkligen inte. Trots att jag har betalat hur mkt som helst så är jag minus.
Ny ansökan är inskickad idag för nu har jag gjort allt jag kan. Min nettolön trots jämkning räcker inte till.
Är så klart orolig över utmätning, hur snabbt den kommer igång, om jag inte får glida över fr provanställning till fast osv.
Men vet ni, det som händer det händer. Jag är duktig och omtyckt och jobbar statligt där UC krävdes för anställningen och jag klarade mig med några dagar till godo.
Nu börjar kuverten trilla in igen och anmärkningar likaså.
Har kämpat, inte tagit nya lån, förhandlat, betalat och nu ger jag mig.
Skuld nästan 1,5 milj. Några skulder 9 år gamla, jag är 54 år och så hjärntrött.
Uppkomst: utsatt f grovt bedrägeri, lån för att lösa lån, lappa o laga o till slut med blancolån, sms- o snabblån.
Trodde aldrig att jag skulle hamna där jag är.

Ångrar att jag återkallade min ansökan nu får jag börja om i kötiden:(.
Tack för alla inlägg, jag läser allt och letar efter kommentarer som rör min situation.

Åh, jobbigt. Men du visar i ditt inlägg att du försökt förändra din situation och du verkar ticka i kraven kring att vara överskuldsatt (vet ju inte din lön) så du borde ju komma i fråga för en skuldsanering.
Läste att väntetiden för närvarande är 25 veckor innan KF plockar upp din ansökan, dvs ett halvårs väntan. Jag vet att det är en förjävlig väntan men håll ut och fokusera på det du själv skriver, att du är en omtyckt och kompetent kollega. Håller alla tummar för dig!

Vi pratar om varandra.

Du förstår nog inte vad vi ifrågasätter.

Söker info på myndigheten istället.
Tack

Alltså.
Jag har skuldsanering, har två år kvar.
Förra året fick jag ett föreläggande på en skuld som ingår i saneringen.
Jag skrev på delgivningen men jag skrev också på den att jag bestrider den pga jag har skuldsanering och denna fordran ingår i saneringen. Jag fick svar från krono att de inte kommer driva in skulden men utslag blir det, för det handlar om att borgenären vill ha skulden fastställd in case att min saneringen skiter sig, då vill de kunna driva in den.
Så jag fick en bet anmärkning som sitter kvar i tre år! Nu har jag ändå en bet anmärkning som sitter i tre år till (skusan anmärkningen) så det spelar ju kvitta MEN
Om borgenärer kan göra så här så kan de ju också rent krasst komma och försöka få till ett utslag när det är ett år kvar av saneringen vilket innebär att jag får en anmärkning som sitter kvar tills efter saneringen är slut??
Så har jag tolkat det men vissa säger att alla register töms dvs anmärkningar på skulder som ingick i saneringen försvinner också även om utslaget är relativt nytt.
Det är det som jag inte fattar men jag hoppas de har rätt.

Alltså.
Jag har skuldsanering, har två år kvar.
Förra året fick jag ett föreläggande på en skuld som ingår i saneringen.
Jag skrev på delgivningen men jag skrev också på den att jag bestrider den pga jag har skuldsanering och denna fordran ingår i saneringen. Jag fick svar från krono att de inte kommer driva in skulden men utslag blir det, för det handlar om att borgenären vill ha skulden fastställd in case att min saneringen skiter sig, då vill de kunna driva in den.
Så jag fick en bet anmärkning som sitter kvar i tre år! Nu har jag ändå en bet anmärkning som sitter i tre år till (skusan anmärkningen) så det spelar ju kvitta MEN
Om borgenärer kan göra så här så kan de ju också rent krasst komma och försöka få till ett utslag när det är ett år kvar av saneringen vilket innebär att jag får en anmärkning som sitter kvar tills efter saneringen är slut??
Så har jag tolkat det men vissa säger att alla register töms dvs anmärkningar på skulder som ingick i saneringen försvinner också även om utslaget är relativt nytt.
Det är det som jag inte fattar men jag hoppas de har rätt.

Anmärkningar måste uc svara på.
Utslag försvinner inte pga en skuldsanerings vara eller inte vara

Låter underligt att dom ska fastställa en skuld som är med i saneringen ifall det skiter sig. Och att man ska få en bet anmärkning. Låter mest som företag gör detta för att jävlas. Vad var det för bolag som gjorde detta ?

Men utslag är väl alltid lika med anmärkning?

Vad jag vet så, om uc hanterar något speciellt vid skuldsanering vet jag inte. Jag gissar att anmärkningar blir kvar som vanligt, dom kan nog inte se på utslaget om det är en skuld del i sanering eller ej

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp