Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Framtiden...betalar 0 i månaden ska göra det i 3 år. Om 1 år får min fru förmodligen jobb. Ska man ansöka om omprövning direkt då?!?!? Min fru är ju inte så glad över allt skit jag gjort. Kollas hon upp årligen och om dem ser hennes inkomst så kan min sanering förlängas osv??
Det finns ju inget stöd i gdpr för dina borgenärer att kolla upp hennes inkomst. Men om det finns anledning för någon av dem att ta en upplysning på henne ändå pga egna skulder, låneansökan etc kan det ju framkomma ändå. Och då kan ju utfallet bli betydligt sämre än om du begär omprövning själv.

Det är tanken att du ska göra det direkt då ja.
Dom kan kolla ja, det är offentligt register.
Om omprövningen kommer från borgenär kan det förlängas.
Ok, jag tänkte på om de tar kreditupplysning. Att läsa taxeringslistor är väl en annan sak då. Oavsett bör man ju själv begära omprövning då.

Framtiden...betalar 0 i månaden ska göra det i 3 år. Om 1 år får min fru förmodligen jobb. Ska man ansöka om omprövning direkt då?!?!? Min fru är ju inte så glad över allt skit jag gjort. Kollas hon upp årligen och om dem ser hennes inkomst så kan min sanering förlängas osv??
Din fru kan ju aldrig tvingas betala från sin lön, men ditt betalningsutrymme kommer ju att öka, men hur mycket du kommer behöva betala beror ju på.

Det finns ju inget stöd i gdpr för dina borgenärer att kolla upp hennes inkomst. Men om det finns anledning för någon av dem att ta en upplysning på henne ändå pga egna skulder, låneansökan etc kan det ju framkomma ändå. Och då kan ju utfallet bli betydligt sämre än om du begär omprövning själv.

Nu måste jag lite nyfiket fråga, för jag vet inte, hur har du kommit fram till att det absolut är så att dom inte får ringa skatteverket med hänvisning till gdpr?
Läste wikiartikeln och ur den verkade det inte jätteorimligt att behandla personuppgift pga rättslig föepliktelse, vilket inte verkar kräva något samtycke heller..

Det är tanken att du ska göra det direkt då ja.
Dom kan kolla ja, det är offentligt register.
Om omprövningen kommer från borgenär kan det förlängas.
När syns ens partners inkomst? Är det en gång per år efter deklarationen eller finns det någon lista där man kan hitta uppgifter efter varje månad?

Nu måste jag lite nyfiket fråga, för jag vet inte, hur har du kommit fram till att det absolut är så att dom inte får ringa skatteverket med hänvisning till gdpr?
Läste wikiartikeln och ur den verkade det inte jätteorimligt att behandla personuppgift pga rättslig föepliktelse, vilket inte verkar kräva något samtycke heller..
Nä, ens taxerade inkomst är ju offentlig. Jag menade att ta en kreditupplysning.

Men hur troligt är det att borgenärer sitter och ringer till skatteverket för att kolla upp sina gäldenärers partners inkomster årligen eller oftare?

Det låter ju orimligt, men det beror ju på alla omständigheter. Tog du skulden för att medvetet inte betala tex.

ok nä tog ju den innan jag hade haft första samtalet med skusan, fick ju ett samtal från dem och inledande 11 dagar efter. Nämde för handläggaren att jag precis tagit det, men fick informationen att jag bara skulle betala till skusan för att inte gynna någon...

Har ni inte fått gdpr utbildning hos Kronofogdemyndigheten? Det har min myndighet fått trots att större delen av oss aldrig hanterar känsliga personuppgifter. Men jag påstår inte att jag kan alla aspekter, och jag har medgivit att jag har fel eftersom inkomstuppgifter är offentliga.

På vilket sätt skulle punkten om rättsliga förpliktelser tillåta att man samlar in uppgifter om tredje part?

Har ni inte fått gdpr utbildning hos Kronofogdemyndigheten? Det har min myndighet fått trots att större delen av oss aldrig hanterar känsliga personuppgifter. Men jag påstår inte att jag kan alla aspekter, och jag har medgivit att jag har fel eftersom inkomstuppgifter är offentliga.

På vilket sätt skulle punkten om rättsliga förpliktelser tillåta att man samlar in uppgifter om tredje part?
Har nog varit någon förut, är inte något jag märkt i praktiken som ändrats pga den lagen. Antar det beror på särskilda lagstöd som kfm kan hämta in uppgifter med. Kfm går ju förbi banksekretess och annat, med tvångsmedel om det behövs (vilket det inte gör)
Jag skrev att jag inte vet, men du verkade veta vad som gällde så jag tänkte att jag frågar. Mer komplicerat än så var det inte:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp