Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den startar som tidigast efter 3 veckor då man har det att överklaga beslutet.

Jag tänker att det vore bättre att rädda mig som har lite lån, inte betala hans grejer och kunna betala mina plus spara och sen bli av med mina lån ganska fort så jag kan söka samlingslån och han kan söka skuldsanering.
Ser ni något negativt med den planen?
Känns ju som en bra plan att rädda dig som har mindre skulder. Jag tror han har enklare att få skuldsanering eftersom han har högre skuld.

Hejsan! Vad händer om man inte blir godkänd för sanering? Löper utmätning på igen då?

Jaha, öppnade posten nu.

AVSLAG på ansökan! Fick ju inledande för 1,5 mån sedan.

Mailade min handläggare den 24 juni, meddelade att jag blev arbetslös den 20 juni och måste skriva in mig som arbetssökande.

Svar: då startar jag utredning direkt.
Utredningen bestod i att samma dag ge mig avslag.

Citat.

" Du har god arbetslivserfarenhet...det är därför inte troligt att vara arbetslös under längre tid. Det är pga detta svårt att göra en tillräckligt bra prognos över dina inkomster framöver".

"I detta beslut har KF inte gjort någon bedömning av om du är tillräckligt skuldsatt för att kunna få skuldsanering"

Självklart ska jag överklaga! Blir det nobben i så söker jag igen.

Jag är 54 år, ensamstående, sålt allt, bytt allt, betalat av massor med försäljningspengar...SKULD IDAG 1,5 milj

Så gick det för mig. Just ja, inga spelskulder.

Är det ngn som vet när utmätning startar igen efter avslag? Hur den processen ser ut?
Trist när det var så nära. Hade du ingen aning om kommande arbetslöshet? Om överklagan inte funkar är det bara att söka igen, antingen när du får nytt jobb eller när du har varit arbetslös ett tag.

Först har du 3 veckor på dig att överklaga. Innan det händer något. Om du överklagat så måste kf vänta på tr beslut inna dom kan börja med någon löneutmätning. Så det kan ta några månader innan det kommer igång igen för mig tog det 4 månader innan löneutmätning kom igång igen.
Tack, då vet jag:)

Beklagar innerligt !! :( Här är ju ett tydligt exempel på att åldern inte är av större betydelse...
Har dock läst om flertalet som har fått avslag på sina ansökningar just pga arbetslöshet... Det är svårt att räkna på ens framtida inkomster... :(

Förstår dock inte vad hen menar med hen startar upp utredningen direkt igen?
Den borde ju varit on going eller hade handläggaren redan gett avslag, men på en annan grund först och sedan när handläggaren fick infon gällande Din arbetslöshet, så ändrades bara formuleringen?

Nu vet jag förvisso att livet efter 50 på arbetsmarknaden likväl inte är helt kört...speciellt inte för oss med bra utbildningar i bagaget och med bra arbetslivserfarenhet...
Överklaga med all rätt - får Du likväl avslag även på den; in med en ny ansökan.
Tack snälla:)
I mail skrev hon så här direkt efter att jag mailat henne om min arbetssituation:

Hej,

Tack för dina mejl.

Kronofogden utreder nu detta vidare.

Med vänlig hälsning

....så, utreder vidare för min del bestod i att fatta ett AVSLAG omgående pga att jag blev arbetslös.

Utredningen visar på att nettovinst på hus endast skulle inbringa 21000 kr därför sitter jag i alla fall säkert i mitt bo.

Ska överklaga antingen idag el vänta tills tiden är precis...för att dra ut på löneutmätning. Jag har fått nytt jobb fr mitten av augusti. Detta fick handläggaren oxå veta- att jag bara var arbetslös 8 veckor.
Innan året är slut här skulden ökat ett par hundra tusen och snart är det 2 mille.

Nåja, på't igen:)

Trist när det var så nära. Hade du ingen aning om kommande arbetslöshet? Om överklagan inte funkar är det bara att söka igen, antingen när du får nytt jobb eller när du har varit arbetslös ett tag.
Hej.
Jodå, jag hade ett vik som slutade 20 juni, detta visste KF om. Jag har varit väldigt tydlig och ärlig.

Men då är han ju ingen ungdom heller förstå mig rätt men borde vara svårare att få arbete också.
Beror på vad han är utbildad inom också förstås.
Är själv nästan lika gammal men i vården finns mycket jobb och jag kan nog jobba till 70 om jag vill minst.
Han har gått en YH utbildning som ju borde ge jobb ganska snabbt. Det vi missade var att de flesta jobb inom branschen är på skift vilket inte fungerar för oss. Så nu har han varit arbetslös i 6 mån efter utbildningen. Innan han började på den hade han varit arbetslös i typ 1,5 år sedan vi flyttade hit och säkert 2 år innan vi flyttade. Innan dess varvade han lite föräldraledigt med några kortvariga försäljningsjobb och innan dess en ettårig utbildning som inte heller gav jobb, efter firmans krasch för 10 år sedan.

Någon som vet hur det är med kommande restskatt? Jag har inledande och kommer att få lägga 11000 kr när slutskattebeskedet kommer i augusti. Kommer de att ingå i en eventuell skuldsanering eller måste jag betala dem utanför?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp