Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Argumentet att partnern studerar ska inte hålla så får man avslag pga det ska man överklaga. Däremot anser de att man ska prövas på arbetsmarknaden en tid efter avslutade studier, så när man själv studerar blir det avslag.

Bra input :)

Ringde min handläggare som fram tills igår inte kunde se att det kommit in ngt, men sa att det kunde finnas som inte syntes i systemet så jag fick avvakta ytterligare en vecka. Det var ju bara Skatteverket som överklagade när dom skickade ut det första gången, så det känns som att dom isåfall är dom som kommer överklaga igen i sånt fall.
Men nu är nästan klumpen i magen borta och det är ett steg närmare målet. Även massa annat skit löste sig som har med separationen att göra, så det känns som man är på väg framåt.
Tänk att man om 5 år kan vara skuldfri och slippa känna denna ångest över pengar jämnt :)

Frågar åt en vän.
Om man har 1.000.000 i skulder till KFM som är 2 år gamla. Man studerar dvs har bara CSN.
Är det en idé att då söka skuldsanering?
Min fråga är alltså framförallt om studier är fördel eller nackdel om man ska söka sanering?

Min man tog tjänstledigt från jobbet och började plugga exakt när vi ansökte om skuldsaneringen och var i inledningsskedet. Vi hade också hört att det skulle vara en nackdel med studier så vi fick argumentera för det i det personliga brevet. Allt handlade om hans psykiska hälsa tillsammans med trygghetskänsla tillsammans med vilja få rätsida på livet, större chans att få bättre och fast jobb och därmed mindre skulder osv. Liksom visa varför det skulle vara en FÖRDEL för skuldsaneringen att studera. Nu är det iofs så att han studerar utan csn och jobbar deltid vid sidan om så han är inte helt utan inkomst. Vet inte hur det hade påverkat annars. Men vår handläggare tyckte att det var till hans fördel att han börjat studera och gjorde det precis i samma vända som skuldsaneringen startade. Så länge man är rak och ärlig med vad man gör och varför, och visar att allt beror på att man vill få ordning på sitt liv dvs en del av den rehabilitering som även skuldsaneringen innebär. Vi visade att om han skulle vara kvar på heltid på sitt gamla jobb och inte pluggat så kanske risken för sjukskrivning varit större och därmed mer skulder osv.
Så jag tänker att allt beror lite på varför man pluggar och hur det påverkar skuldbördan och inte. Man kan ju inte säga att bara för att man pluggat så kan man betala alla sina skulder inom överskådlig framtid sen? Vilket jobb skulle det vara som man pluggat till som gett sådana inkomster :-D :-D :-D
Summa summarum så gör studier nog varken till eller från. Allt handlar om hur och när man kan betala skulderna själv och inte.

Ringde min handläggare som fram tills igår inte kunde se att det kommit in ngt, men sa att det kunde finnas som inte syntes i systemet så jag fick avvakta ytterligare en vecka. Det var ju bara Skatteverket som överklagade när dom skickade ut det första gången, så det känns som att dom isåfall är dom som kommer överklaga igen i sånt fall.
Men nu är nästan klumpen i magen borta och det är ett steg närmare målet. Även massa annat skit löste sig som har med separationen att göra, så det känns som man är på väg framåt.
Tänk att man om 5 år kan vara skuldfri och slippa känna denna ångest över pengar jämnt :)
Låter toppen

Summa summarum så gör studier nog varken till eller från. Allt handlar om hur och när man kan betala skulderna själv och inte.

Så enkelt är det ju inte. Det handlar om vilken betalningsförmåga man kommer att ha under skuldsaneringstiden med. Om jag hade tagit tjänstledigt för att plugga i 5 år hade jag ju inte fått skuldsanering även om jag aldrig skulle kunna betala mina skulder. I ert fall blev det väl en helhetsbedömning och att det trots allt var skäligt med studier i kombination med deltidsarbete istället för risk för sjukskrivning. Och hur lång tid studierna beräknas pågå. Och chans till en ny betalplan när studierna är avklarade?

Om jag har förstått det rätt, så gäller det TRE veckor från det att borgenärerna har skickat in delgivningskvittot och alla är tydligen inte så snabba med att göra just det... :( En hel del borgenärer får ofta jagas...
Min handläggare sa att han skulle höra av sig om invändning inkom. Så länge han inte hörde av sig, så skulle jag sitta ”lugnt i båten”, så det är precis det jag gör. :)

Ps. Om inte jag missminner mig, så fick väll Din handläggare just jaga på någon/några borgenärer som inte återkopplade gällande just Din skuldsanering... ?!
Sant, så var det. -:)

Me

men dom är snabba o skicka till kronolle då går det undan.
Så är det lite. Det som störde mig mest var att jag hade datum som jag var tvungen att följa i skuldhanteringsärendet men borgenärerna kunde göra som de ville.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp