Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vem vet, det kanske är min sambo som ger mamma pengar varje månad av sin buffert tex för att hon ska kunna överleva. Han har inga restriktioner gällande att ge henne pengar eftersom hon inte är borgenär i hans sanering så vi får väl göra så då.

Jag hoppas ni förstår att jag inte på något sätt är ute efter att göra så att de andra borgenärerna får mindre, de kommer ju fortfarande att få precis exakt det de har rätt till att få och jag får bara behålla mitt förbehåll. Om jag ger sambon pengar som i sin tur ger min mamma pengar.. ja, ni fattar..

Jag vet ju inte hur mycket du ska betala månadsvis vid en eventuell skuldsanering, men glöm inte att Du även då har 2 betalfria månader/år där du eventuellt kan pytsa in lite extra till Din mamma, för jag förstår verkligen detta dilemma.

Jag har inte sökt sanering ännu men när jag söker så kommer ju vårt gemensamma lån att vara med. Men som sagt, var går gränsen för gynnande av borgenär, och vem ska kunna få reda på att jag ger min mamma pengar då och då av mina matpengar.
Okej men ta med lånen som din mamma står.påmdå! Kan ni bevisa att de gått till dig så kan det gå

Jag har inte sökt sanering ännu men när jag söker så kommer ju vårt gemensamma lån att vara med. Men som sagt, var går gränsen för gynnande av borgenär, och vem ska kunna få reda på att jag ger min mamma pengar då och då av mina matpengar.
Poängen med borgensman är väl just att det ska vara en säkerhet i det fall du inte kan betala?
Tror inte det är något problem juridiskt om du väljer att ge henne tex 1000:- för ett lån hon står på i ditt namn av ditt förbehåll när saneringen väl är beviljad, men här är lagen rätt otydlig. Även om det skulle anses vara gynnande av borgenär så är det nog väldigt svårt att utreda och få fastställt oavsett.

Men däremot så krävs väl hon på lånet ni står på tillsammans, när det förfaller för att ingå i en sanering? Förr eller senare kommer inte du kunna betala din del för att gynna borgenär när du tex får inledande, och då kanske det blir tufft för henne?

Varför tar ni inte med de lånen din mamma står på? Då får hon ju iaf en liten del av kakan och du behöver inte ta så mycket av ditt förbehållsbelopp?

Kanske beloppet blir för lågt och enkom utbetalning en gång per år?! Har för mig att jag läst att mamman är pensionär med låg pension, så mamman kommer inte fixa lånet själv... Oerhört beklämmande situation för både mor och dotter... :'(

Jag vet ju inte hur mycket du ska betala månadsvis vid en eventuell skuldsanering, men glöm inte att Du även då har 2 betalfria månader/år där du eventuellt kan pytsa in lite extra till Din mamma, för jag förstår verkligen detta dilemma.
Jag tror jag hamnar på ca 7500/mån vid sanering. Det är vad sambon betalar och vi har samma inkomst.
Kanske beloppet blir för lågt och enkom utbetalning en gång per år?! Har för mig att jag läst att mamman är pensionär med låg pension, så mamman kommer inte fixa lånet själv... Oerhört beklämmande situation för både mor och dotter... :'(
precis så... mamma skulle aldrig klara månadsbetalningarna och själv hamna i utmätning. Ingenting jag kommer låta ske... :'(

Jo absolut, tänkte mest att hon ändå tänkt betala på det...
Det är inga roliga situationer man skaffar sig :'(

Jag tror jag hamnar på ca 7500/mån vid sanering. Det är vad sambon betalar och vi har samma inkomst.

precis så... mamma skulle aldrig klara månadsbetalningarna och själv hamna i utmätning. Ingenting jag kommer låta ske... :'(

Jag förstår detta sååå innerligt ! Inget man vill utsätta sin mor för... :(

Poängen med borgensman är väl just att det ska vara en säkerhet i det fall du inte kan betala?
Tror inte det är något problem juridiskt om du väljer att ge henne tex 1000:- för ett lån hon står på i ditt namn av ditt förbehåll när saneringen väl är beviljad, men här är lagen rätt otydlig. Även om det skulle anses vara gynnande av borgenär så är det nog väldigt svårt att utreda och få fastställt oavsett.

Men däremot så krävs väl hon på lånet ni står på tillsammans, när det förfaller för att ingå i en sanering? Förr eller senare kommer inte du kunna betala din del för att gynna borgenär när du tex får inledande, och då kanske det blir tufft för henne?
Lånet förfaller väl inte i sin helhet utan mamma fortsätter väl betala sin del månadsvis enligt det villkor hon skrivit på vid tecknande?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp