Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror tyvärr inte att det kommer att gå på grund av 3 enkla anledningar:
1: han har färska lån/färska försök
2: vad har aktivt gjorts för att få ner skulderna
3: behöver han bo i ett hem som kostar 75% av hans inkomst?

sen för övrigt så är det tyvärr idag ytterst få saker som kan förklaras bort pga psykisk ohälsa. Du kan faktiskt k praktiken till och med mörda någon och sen vifta bort det och i princip komma undan. Ledsen verkligen men tror det är kört.

mitt varmaste tips är att han halverar hyran först och främst, ingen ensamstående behöver bo för nästan 13.000 i månaden. Finns andrahandsuthyrningar även i storstäderna för runt 6000:- även om det är smått, men värt att bo litet för att kunna sova på natten.

berätta gärna hur det går

Han har inte färska lån, jag beskriver en period om 20 år.
Han har sålt av allt av värde för att betala av på skulderna samt gjort sig av med onödiga utgifter, kommunens skuldrådgivare säger att han har goda chanser att få skuldsanering.
Det är för att vi precis har separerat han bor i en lägenhet med den hyran, som jag skrev tidigare kommer han hyra ut ett rum för 5000 kr, eftersom han kommer bli nekad ett byte med sin ekonomi. Man kan inte gå ifrån att säga upp ett förstahandskontrakt till att bo tämligen osäkert i andra hand.

Låter ju rätt märkligt. Förstår att han blivit återbetalningsskyldig för de månader han överskridit sjukskrivning när han fått sjukpenning samtidigt som lön, men att de drar tillbaka all sjukskrivning rakt av måste ju kunna överklagas och vinnas ganska enkelt med underlag? De perioder han haft 100% sjukskrivning borde ju sysselsättningen vara 0 och rätt lätt utrett. Vill inte förminska problemet men om det är som du beskriver finns det ju ett case att slåss för så att säga, och vettefasen om KFM kommer köpa den förklaringen om skuldsanering är planen.

Även innan skulden till FK var ju ekonomin mer än kärv. Det är överklagat men FK vann. Om man inte är berättigad till en sjukpenning från första början får man ingen ersättning alls. Tyvärr är det så.

Denna tråden är sååå lång. Har plöjt det mesta, men inte allt. Jag har även använt sökfunktion för att finna svar. Men inte hittat.

Så jag slänger ut en fundering här. Jag är en "sensitivt begåvad personlighet" (Goggla om ni vill, men; Drunkna inte i dina känslor, är den bästa bok som förklarat mitt känsloliv.

Detta innebär en massa reflekterande, funderade, kännande osv.....

Men jag fick i början av december, inledande skuldsanering.
Den personen sa till mig att, att nu kommer inte vi höras på 4-6 veckor.

Går nu in på vecka 9.....

Får ännu sms, telefonsvararmeddelande från de jag lånat hos som " Kära kund, vi önskar att komma i kontakt med dig snarast."

Jag tycker detta är så stressande.

Känslomänniskan i mig vill svara dem, att jag ansöker om skuldsanering, så jag får inte gynna någon genom att endast betala er.

Jag har inte ett ENDA inkasso eller löneutmätning.

Men den snälla i mig vill svara på telefonsamtalen, sms:en, mejlen, att jag kan inte betala er just nu. Då jag ansöker om skuldsanering.

MEN!? Borde inte de veta det?

Usch, allt sliter och drar i mig.
Mår så psykiskt dåligt av allt detta.

Hur har ni andra gjort, när ni släppte allt?

Får ännu sms, telefonsvararmeddelande från de jag lånat hos som " Kära kund, vi önskar att komma i kontakt med dig snarast."

Jag tycker detta är så stressande.

Känslomänniskan i mig vill svara dem, att jag ansöker om skuldsanering, så jag får inte gynna någon genom att endast betala er.

Jag har inte ett ENDA inkasso eller löneutmätning.

Men den snälla i mig vill svara på telefonsamtalen, sms:en, mejlen, att jag kan inte betala er just nu. Då jag ansöker om skuldsanering.

MEN!? Borde inte de veta det?

U

Min exman är i samma situation. Men jag tycker inte det är lämpligt att upplysa dina lånegivare om att du gjort ansökan om skuldsanering, för det kan bara innebära att de snabbt som sjutton släpper dina skulder tillKronofogden med utmätning till följd, innan din ansökan har behandlats.
Källa: https://lawline.se/answers/kan-kronofogden-gora-en-utmatning-innan-beslut-om-skuldsanering

Han var så pass dålig i sitt mående efter årsskiftet förra året att han jobbade mer procent än han var sjukskriven för och det såg FK då skatteverket har övergått till att se alla löner per månad. Det påbörjades en utredning om hur mycket han hade jobbat, dag för dag under 7 års tid och alla arbetsgivare kontaktades och lämnade in dessa uppgifter. Och då ansåg FK att den arbetsgivare som låg till grund för hans sjukskrivning inte skulle godkännas då han bara hade jobbat där i två månader och att han sedan hade börjat att gå upp i arbetstid på sitt gamla jobb. Så varenda dag han jobbat eller varit sjukskriven i alla år godkändes inte, utan han blev återbetalningsskyldig för rubbet även när han var sjukskriven på heltid. Sedan en härlig ränta på det.
Och då jag tjänade 450 000 förra året blev min ekonomi indragen i detta och FK ansåg att vi skulle ha möjlighet att betala 7500 kr per månad, vilket har skötts i ett halvår, men nu går det inte längre. Och vi har separerat.

Då föll han med andra ord på att hans sjukpenninggrundande inkomst var baserad på felaktiga uppgifter, skulle egentligen varit 0. Då spelar det inte någon roll hur sjuk man varit sedan, sjukpenningen per dag kommer sättas till 0 kr och det blir inget utbetalt, eller i det här fallet blev det återbetalning på allt..

Du har ju fått 3års plan av en särskild anledning. Då krävs det nog nått extraordinärt för att du helt plötsligt ska börja betala igen efter planen. Annars kan man ju helt enkelt sl skita i kortare plan.

Extraordinärt behövs nog inte, men särskilda skäl kanske

Då föll han med andra ord på att hans sjukpenninggrundande inkomst var baserad på felaktiga uppgifter, skulle egentligen varit 0. Då spelar det inte någon roll hur sjuk man varit sedan, sjukpenningen per dag kommer sättas till 0 kr och det blir inget utbetalt, eller i det här fallet blev det återbetalning på allt..
Han hade inte felaktiga uppgifter, han hade skickat in lönespec och arbetsgivareintyg ifrån en arbetsgivare, men FK gjorde en annan bedömning massor av år senare.

Min exman är i samma situation. Men jag tycker inte det är lämpligt att upplysa dina lånegivare om att du gjort ansökan om skuldsanering, för det kan bara innebära att de snabbt som sjutton släpper dina skulder tillKronofogden med utmätning till följd, innan din ansökan har behandlats.
Källa: https://lawline.se/answers/kan-kronofogden-gora-en-utmatning-innan-beslut-om-skuldsanering

Tack, är en psykiskt stressande, detta. Man vill ju bara veta NU.....
Jag svarar aldrig på "okända" samtal, säger det på mitt telesvar. Jag säger att, vill de komma i kontakt med mig, så bör de lämna ett meddelande eller skicka ett sms.

Den personen i mig som alltid vill göra rätt för mig, mår dåligt av Kfm instruktioner av att inte betala något till någon.
Sedan inledande skuldsanering, så betalar jag en summa på...nästan 11500 kronor, men jag har ju ännu ingen information om vad av dessa pengar som går till vilken långivare.

Men då några av de som jag är skyldig pengar, ännu söker mig, så skapar detta en stor oro inom mig.
Kommer det vara så här i många år? Även om jag får godkänd skuldsanering!?

Borde de inte ge upp, då de sett i poit att jag söker en sanering?

Tack, är en psykiskt stressande, detta. Man vill ju bara veta NU.....
Jag svarar aldrig på "okända" samtal, säger det på mitt telesvar. Jag säger att, vill de komma i kontakt med mig, så bör de lämna ett meddelande eller skicka ett sms.

Den personen i mig som alltid vill göra rätt för mig, mår dåligt av Kfm instruktioner av att inte betala något till någon.
Sedan inledande skuldsanering, så betalar jag en summa på...nästan 11500 kronor, men jag har ju ännu ingen information om vad av dessa pengar som går till vilken långivare.

Men då några av de som jag är skyldig pengar, ännu söker mig, så skapar detta en stor oro inom mig.
Kommer det vara så här i många år? Även om jag får godkänd skuldsanering!?

Borde de inte ge upp, då de sett i poit att jag söker en sanering?
Ingen har fått pengar ännu från din inledande sanering skulle jag tro... det betalas ut en gång/ år till dom som du är skyldig. Detta sköts av kfm.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp