Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du behöver inte redovisa vad du har gjort för pengarna. Vad jag vet så behöver man inte redovisa vad man har gjort med pengarna man inte har betalat på lånen dom 4 (isch) månaderna det tar innan utmätning börjar.

Många kan ta ut stora summor pengar och gömma undan
Jag fick redovisa vad jag använt pengar och lån till. Det är individuellt och upp till handläggaren.
Har man sålt en bil som fanns med vid ansökan så är det en viss risk att de vill se vad pengarna gick till.
Vid skuldsanering.

Senast ändrad:
Du behöver inte redovisa vad du har gjort för pengarna. Vad jag vet så behöver man inte redovisa vad man har gjort med pengarna man inte har betalat på lånen dom 4 (isch) månaderna det tar innan utmätning börjar.

Många kan ta ut stora summor pengar och gömma undan

Tack för svar.

Nej du behöver inte redovisa något inför löneutmätningen. Jag tänkte mer på om du eventuellt får inledande skuldsanering för då kan det hända att man får redovisa saker. Men det verkar också vara olika från fall till fall.

Tack för svar.
Jag ringde faktiskt Kfm och frågade. Hen jag pratade med sa att eftersom jag ännu inte har en skuld hos dem så var det inget som skulle påverka eller som jag skulle behöva redovisa. Jag skulle bara skicka in till kfm när jag sålt bilen och be dem ta bort dem från min ansökan.

Hej alla fina människor på detta forum.
Ju mer jag läser här så lättar ångesten lite över min situation då jag inte känner mig så ensam och korkad över att ha satt mig i denna sits så Tack alla som delar med sig.
Jag står inför löneutmätning då jag sedan juli släppt alla mina skulder, har hittills bara fått föreläggande från ett bolag men det lär väl droppa in lite då och då framöver. Har även sökt skuldsanering då mina skulder sammanlagt är på ca 800.000 (spelmissbruk).
Nu till min fråga:
Om jag skulle sälja min enda värdefulla ägodel (en bil värd mellan 20.000-30.000) och välja att betala av lite privata skulder samt någon av sms lånen med dessa pengar +kanske spara en liten slant till regniga dagar måste jag kunna redovisa detta på något sett till kronofogden? Kan de gå in och kolla bakåt i mina konton och ifrågasätta vart pengarna gått till?
Vill inte riskera min ansökan om skuldsanering (har ej tagit upp de privata skulderna).

Du ska ta upp alla skulder.
Skuldsaneringen kan vilja se kontoutdrag men det är ovanligt

Jag fick redovisa vad jag använt pengar och lån till. Det är individuellt och upp till handläggaren.
Har man sålt en bil som fanns med vid ansökan så är det en viss risk att de vill se vad pengarna gick till.
Vid skuldsanering.

Tack för svar.
Jag har skrivit ett Personligt brev med min ansökan där jag förklarat vart lånen gått till. Ringde kfm och frågade idag ang. detta. Hen som jag pratade med sa att eftersom jag ännu ej har skuld hos dem (utan bara fått hem ett föreläggande) så skulle jag inte behöva redovisa vart pengarna gått till. Jag skulle dock meddela när jag sålt bilen så att den kan tas bort som tillgång på skuldsaneringsansökan. Hoppas verkligen då är så, nu blev jag lite nervös igen.

Du ska ta upp alla skulder.
Skuldsaneringen kan vilja se kontoutdrag men det är ovanligt

Tusen tack för svar. Men om jag nu betalar av dessa personliga skulder så finns det ju inte kvar när ev. Skuldsanering skall utredas.
Jag ringde även idag kfm och frågade och fick till svar att jag bara skulle meddela när jag sålt bilen att den inte fanns som tillgång längre.

Tusen tack för svar. Men om jag nu betalar av dessa personliga skulder så finns det ju inte kvar när ev. Skuldsanering skall utredas.
Jag ringde även idag kfm och frågade och fick till svar att jag bara skulle meddela när jag sålt bilen att den inte fanns som tillgång längre.

Sen kan du ju såklart behöva berätta var dom pengarna tog vägen.

Tack för svar.
Jag har skrivit ett Personligt brev med min ansökan där jag förklarat vart lånen gått till. Ringde kfm och frågade idag ang. detta. Hen som jag pratade med sa att eftersom jag ännu ej har skuld hos dem (utan bara fått hem ett föreläggande) så skulle jag inte behöva redovisa vart pengarna gått till. Jag skulle dock meddela när jag sålt bilen så att den kan tas bort som tillgång på skuldsaneringsansökan. Hoppas verkligen då är så, nu blev jag lite nervös igen.
Jag menar till skuldsaneringen inte till löneutmätningen. Det går dock hand i hand då ett gott samarbete med kronofogden gynnar möjlighet till en beviljad skuldsanering.

Jag menar till skuldsaneringen inte till löneutmätningen. Det går dock hand i hand då ett gott samarbete med kronofogden gynnar möjlighet till en beviljad skuldsanering.

Förlåt om jag var otydlig, personliga brevet med förklaring till skulderna var en komplettering till skuldsaneringsansökan jag gjorde på nätet, självklart skall jag svara och samarbeta med Kfm när de väl tar kontakt, de gånger jag ringt har jag alltid fått jättebra hjälp och de har varit väldigt trevliga och förståelse.
Min stora rädsla är att mina föräldrar skall få reda på detta, det är där min oror ligger. Vill inte belasta dem med min ekonomiska situation för de har det tufft som det är.

Förlåt om jag var otydlig, personliga brevet med förklaring till skulderna var en komplettering till skuldsaneringsansökan jag gjorde på nätet, självklart skall jag svara och samarbeta med Kfm när de väl tar kontakt, de gånger jag ringt har jag alltid fått jättebra hjälp och de har varit väldigt trevliga och förståelse.
Min stora rädsla är att mina föräldrar skall få reda på detta, det är där min oror ligger. Vill inte belasta dem med min ekonomiska situation för de har det tufft som det är.
Är väl ingen risk att dom får reda på det om du nu inte bor där. Det enda jag kan komma på är väl om du är skyldig dom pengar och inte kan betala längre eller att du själv berättar för dom

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp