Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsaneringsfrågor

Sitter här med en stor hög papper med alla lån och försöker reda ut vad som är vad. Inte så lätt alltid då flera inkassobolag köper och säljer skulder av varandra som andra byter strumpor, även när de ligger under utmätning. Nåväl. Har fått registerutdrag på allt som gått via KF och i de papperna så står det ett belopp, "Belopp att betala i detta mål" en summa. Men i papprena för det som ligger med i min utmätning står ett annat, högre belopp. Det är med räntan som tickat på till dagens datum. Vilket av dessa ska jag ta upp i ansökan om skuldsanering? Det skiljer sig mkt i beloppen, på ett "belopp att betala" står det 5900:-, men de vill till dags datum ha 15009:- genom löneutmätning. Räntan gör sitt.
En annan fråga, hur personlig ska man bli i ansökan..? Ska man bara skriva hur det uppkommit, eller ska man lägga till mående över situationen och oro över framtiden osv.. ?
Hjälp!

Senast ändrad:
Beloppen som står i KF papperna funkar hur bra som helst, är min erfarenhet när jag hjälpt en vän med detta. Dom kommer ändå få rätt belopp från respektive inkassobolag efter dom annonserar i POIT, och i dialogen som KF har med inkassobolagen. Kan även vara svårt att hitta rätt ränta osv, men bara att fylla i efter bästa förmåga.

Sedan vet jag inte hur bedömningen är nu med nya regler, men förut så ska ju skulderna vara så stora så att du inte klarar betala tillbaka inom överskådlig tid, vilket innebär att även om skulderna är flera hundra tusen men du klarar betala tillbaka på låt oss säga 8 år så kommer du inte få skuldsanering, men för de flesta så har man utmätning av lön och skulderna bara ökar för varje dag som går och då är det nog inga problem att få bevilja ur det perspektivet.

Den andra biten man tittade på är om skuldsaneringen är skälig utifrån ditt perspektiv och här har jag läst några fall förut då jag ville bilda mig en uppfattning om vad man beviljar och vad man ger avslag.
För att ge några exempel på min uppfattning gällande detta så kan tex. en person med spelproblem vilket har varit orsaken till skulderna ha svårt att få skuldsanering om man inte visar att man är frisk och botad från dom problemen även om skulderna är väldigt stora.

Om skulderna istället uppkommer genom ett shopping beteende som beror på att man mått psykiskt dåligt under en tid och man kan visa tex att man gått hos en psykolog och att man nu mår mycket bättre och att det bara är skulderna som finns kvar som är problemet ja då kommer du troligen få ok på den biten.

Så för att svara på din fråga så behöver du skriva hur skulderna har uppkommit och varför samt vad du gjort för att stoppa/ordna upp detta (tex. du har sålt huset och flyttat till lägenhet eller sålt bilen och börjat åka kommunalt till jobbet, sålt prylar på loppis och sedan löst lån med pengarna du fick in) och verkligen visa på att du gjort allt du kan för att ordna upp problemen, men skulderna är för stora och inget har tyvärr hjälpt...

Det har ju sagts att de skulle bli lättare med de nya reglerna så möjligen är det inte så hårt idag men det får väl framtiden utvisa hur dom bedömer fallen.

Lycka till med din ansökan, ta hjälp av kommunens skuldrådgivare om du känner dig osäker.

Tack för dina svar :) I ansökan om sanering står bara att jag ska ange uppskattad skuld /fordringsägare , blev förvirrad om jag ska uppge kapitalbeloppet eller det skulden med ränta är uppe i idag. Men då tar jag beloppen från KF papperna rakt av :)
Jag har inga missbruk i bagaget utan jag har hamnat efter med ekonomin pga olika orsaker och lånat lån efter lån för att betala lån och för att leva. Jag har haft löbeutmätning i 14 månader nu och det är få skulder som har minskat. Många ökar lavinartat pga räntan tyvärr :-/. Trodde jag skulle reda ut detta på 4-5 år men inser att det var väl optimistiskt tänkt. Har många långivare (fler än vad jag faktiskt trodde) så det känns som jag aldrig kommer bli fri fast de drar lite mer än 14000:-/ månad.
Jag har gjort det mesta för att försöka bli av med skulderna och för att undvika KF, men när min bror dog 2015 orkade Jag inte kämpa emot och leva under existensminimum längre så då lät jag allt i stort sett gå till KF.
Gör dom hembesök/ mer ingående kontroller vid ansökan om sanering, eller är det samma som vid löneutmätningen? Har inget att dölja men så jag vet vad som väntar, om jag nu inte får avslag på direkten. Men man har väl inget att förlora på att ansöka i alla fall, blir det nej så blir det nej.

Senast ändrad:
Man får bekräftat att dom tagit emot ansökan sedan dröjer det flera månader innan man hör något och sedan får du antingen avslag eller inledande skuldsanering. Efter beslut om inledande sker kontakten oftast via telefon och i brev. Hembesök skulle möjligen vara aktuellt precis före inledande om dom misstänker du döljer något, men i de fall jag känner till har inte varit några hembesök.

Man får bekräftat att dom tagit emot ansökan sedan dröjer det flera månader innan man hör något och sedan får du antingen avslag eller inledande skuldsanering. Efter beslut om inledande sker kontakten oftast via telefon och i brev. Hembesök skulle möjligen vara aktuellt precis före inledande om dom misstänker du döljer något, men i de fall jag känner till har inte varit några hembesök.
Har haft mina misstankar om att mitt hembesök 2 dagar innan vår handläggare ringde och skulle inleda, visst berodde på det, trots att de påstår inte veta om detta. Usch säger jag vad de är fula i sitt sätt att jobba

Sitter här med en stor hög papper med alla lån och försöker reda ut vad som är vad. Inte så lätt alltid då flera inkassobolag köper och säljer skulder av varandra som andra byter strumpor, även när de ligger under utmätning. Nåväl. Har fått registerutdrag på allt som gått via KF och i de papperna så står det ett belopp, "Belopp att betala i detta mål" en summa. Men i papprena för det som ligger med i min utmätning står ett annat, högre belopp. Det är med räntan som tickat på till dagens datum. Vilket av dessa ska jag ta upp i ansökan om skuldsanering? Det skiljer sig mkt i beloppen, på ett "belopp att betala" står det 5900:-, men de vill till dags datum ha 15009:- genom löneutmätning. Räntan gör sitt.
En annan fråga, hur personlig ska man bli i ansökan..? Ska man bara skriva hur det uppkommit, eller ska man lägga till mående över situationen och oro över framtiden osv.. ?
Hjälp!
Du ska skriva ner allt som har med din skuldsituation att göra och även ditt mående och oro. brukar bli ett par sidor. Lycka till!

skuldsaneringshandläggare gör inga hembesök alls

Nej inte skuldsaneringshandläggaren, utan en kronoinspektör kanske?
dom kan göra hembesök ja i teorin kan någon från skuldsaneringen följa med som vittne men det är nog bara om det är personalbrist på kontoret

Ja, jag har förstått att det tar tid, men bara att skicka in och försöka "glömma" tills man hör något :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp