Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsaneringsbeslut

Ansökte januari 2022
Fick inledande april 2023 med betalplan direkt

Har inte fått något beslut än

efter att handläggaren man hade under inledandet har sett till att allt blivit insamlat + att alla har blivit delgivna osv. Så går det till en jurist och där är jag idag väntandes :)

inga av mina borgenärer har haft någon invändning, förutom en som hade det på skuldsanneringslagen men hade ingen invändning emot att jag fick det som att lagen är sån.

Fick mina skulder för 12år sedan varit hos kfm sedan dess.
Årsinkomst ca 600k
Skulder ca 4 miljoner med årsränta på genomsnitt 25%

Har betalat allt som jag kunnat och lite till, varit väldigt tillmötesgående både med KFM under löneutmätnings som nu under inledandet. Alltid talat sanning och inte förskönat något.
i och med det har alla varit trevliga mot mig, lagen är lika för alla och KFM gör bara sitt jobb.
Hatar när folk ska vara otrevliga mot dom på KFM.
Om du fick betalplan i april så borde beslut kommit om ingen överklagat?
Jurist kollar ju inte på det annars, då är det handläggaren som tar beslutet på ca 6 veckor

Låter konstigt att få inledande och förslag till skuldsanering i ett (betalplan är bara en bilaga/del av förslaget)

Låter konstigt också att en jurist ska ta beslut, det behövs bara när någon motsätter sig.
Okej,
Men så fick jag det iaf.
Inledande + betalplan kom på Kivra.

jag kanske är i någon slumpvis kontroll då isf.
Jag vet bara de handläggaren sa och de va att ingen motsatte sig förutom en som klagade på skuldsanneringslagen

Om du fick betalplan i april så borde beslut kommit om ingen överklagat?
Jurist kollar ju inte på det annars, då är det handläggaren som tar beslutet på ca 6 veckor
Okej,
Enligt handläggaren va de ingen som motsatte sig mig och beslutet utom endast en som klagade på skuldsanneringslagen.
Kanske är därför då?

Hur kan man få en betalplan innan ett låneanspråk kommit in från fordringsägarna? Är inte betalplanen åtminstone delvis baserad på vad som inkommer under månaden efter beslut om inledande? Eller har jag kanske missförstått någonting?

Senast ändrad:
Det låter lite snurrig, du blandar inte ihop betalplanen och förslaget? När du får inledande får du en betalplan du ska följa tills förslaget och slutgiltiga beskedet kommer.
Kan du inte kopiera lite från din betalplan ( utelämna privata saker såklart)?

Okej,
Enligt handläggaren va de ingen som motsatte sig mig och beslutet utom endast en som klagade på skuldsanneringslagen.
Kanske är därför då?
Om det nu tagit så länge så betydde nog "klagande" att dem inte tyckte du skulle ha skuldsanering. Så då lämnas det till jurist som får kolla på det.
Finns en annan tråd där det framgår hur lång tid det har tagit för andra mellan förslag och beslut. Längst jag sett där var 9 veckor

Om det nu tagit så länge så betydde nog "klagande" att dem inte tyckte du skulle ha skuldsanering. Så då lämnas det till jurist som får kolla på det.
Finns en annan tråd där det framgår hur lång tid det har tagit för andra mellan förslag och beslut. Längst jag sett där var 9 veckor
Jag fick mitt förslag i maj, detta överklagades, beslut (till min fördel) i oktober så fem månader tog det för mig.

Jag fick mitt förslag i maj, detta överklagades, beslut (till min fördel) i oktober så fem månader tog det för mig.
Absolut! Men detta var i fall där det inte hade överklagats som personen hävdade att hens inte var.
För de som inte hade fått överklagat var det längsta jag sett där inne 9 veckor sen klart det finns undantag men sen april känns alldeles för länge samt att en jurist kollar på det gör dem ju inte om det inte överklagas.

Okej,
Men så fick jag det iaf.
Inledande + betalplan kom på Kivra.

jag kanske är i någon slumpvis kontroll då isf.
Jag vet bara de handläggaren sa och de va att ingen motsatte sig förutom en som klagade på skuldsanneringslagen
Okej men då var inte alla nöjda, då blir det till jurist. Då känns det som det mesta är rätt ändå

Men de har inte varit hos jurist länge, va allt de handläggaren gjorde för att förbereda allt under inledandet som tog tid.
Va div borgenärer som inte blev delgivna m.m

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp