Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering - vinstskatt på 280 tkr kommer i mars

Hej!

Har en fråga. Har haft lån i 15+ år och nu går det inte riktigt längre.

Lån på ca 1.6 Mkr privat och 1.2 Mkr via mitt privata holdingbolag (borgat privat). Så tot. 2.8 mkr.

38k nettoinkomst per månad, 33k utgifter per månad. Så jag går runt men lånen kommer inte betalas av under denna livstid. Varken företagslånen eller två av de privata lånen amorteras, börjar de amorteras går inte kalkylen ihop alls.

Sålde lgh och tog hyresrätt förra året för att betala av en del lån, och den 31/3 skall vinstskatten in på 280 tkr.

Bör jag ansöka om skuldsanering redan nu eller måste jag vänta till efter skatteskulden gått till Kronofogden? Då kommer jag ju i 7 månader vara i kronofogden.

Hade det inte varit för vinstskatten hade jag försökt lösa det här men hur jag än vrider och vänder på det känns det som att jag måste dra av plåstret någon gång och att i mars måste plåstret ryka.

Skatteverket är ju inte en skuld förrän jag fått "fakturan", så jag måste ansöka efter den skickats ut antar jag?

Och sedan genomlida 7 månaders väntetid under tiden Skatteverket ligger hos Kronkalle.

Har ingen erfarenhet och är inte så påläst. Men läste nånstans att ha skulder till staten är ganska dåligt om man vill få skuldsanering?

Hej!

Har en fråga. Har haft lån i 15+ år och nu går det inte riktigt längre.

Lån på ca 1.6 Mkr privat och 1.2 Mkr via mitt privata holdingbolag (borgat privat). Så tot. 2.8 mkr.

38k nettoinkomst per månad, 33k utgifter per månad. Så jag går runt men lånen kommer inte betalas av under denna livstid. Varken företagslånen eller två av de privata lånen amorteras, börjar de amorteras går inte kalkylen ihop alls.

Sålde lgh och tog hyresrätt förra året för att betala av en del lån, och den 31/3 skall vinstskatten in på 280 tkr.

Bör jag ansöka om skuldsanering redan nu eller måste jag vänta till efter skatteskulden gått till Kronofogden? Då kommer jag ju i 7 månader vara i kronofogden.

Hade det inte varit för vinstskatten hade jag försökt lösa det här men hur jag än vrider och vänder på det känns det som att jag måste dra av plåstret någon gång och att i mars måste plåstret ryka.

Skatteverket är ju inte en skuld förrän jag fått "fakturan", så jag måste ansöka efter den skickats ut antar jag?

Och sedan genomlida 7 månaders väntetid under tiden Skatteverket ligger hos Kronkalle.
Jag hade inte sökt förrän skulden har landat. Du kommer säkert få frågor angående vad du använde vinstskatten till och redovisa detta i detalj.

Har ingen erfarenhet och är inte så påläst. Men läste nånstans att ha skulder till staten är ganska dåligt om man vill få skuldsanering?
Det är inte meriterande i alla fall.

Vad gjorde ts av överskottet vid försäljning?

En ansökan går nog skicka in nu, det är ingen som tittar på den förrän tidigast april ändå

Det är inte meriterande i alla fall.

Vad gjorde ts av överskottet vid försäljning?

En ansökan går nog skicka in nu, det är ingen som tittar på den förrän tidigast april ändå
April är ju ändå "bara" 4-5 månader bort. Betydligt bättre än dem 7 månaderna enligt väntetider nu :)

April är ju ändå "bara" 4-5 månader bort. Betydligt bättre än dem 7 månaderna enligt väntetider nu :)

Det rekryteras en del till skusan, tänker att det kan korta ner köerna.

Du gjorde alltså ungefär 1,3 miljoner i vinst på att sälja lgh? Släckte du lån med alla vinstpengar?

Du gjorde alltså ungefär 1,3 miljoner i vinst på att sälja lgh? Släckte du lån med alla vinstpengar?
Har man lånat upp allt eftersom på bostaden är det inte alltid något kvar netto

Men då betalar man väl rimligtvis ingen skatt på det heller? Eller hur menar du? Vinst är väl alltid att betrakta som vinst.
Jodå, du kan ju ha lånat till t.ex en bil och inte förbättringar.
Har du dessutom gjort förbättringar som är äldre än 5 år så är inte dessa iheller avdragsgilla.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp