Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, sen betalning

Jag hänger inte med. Din fru har väl en egen inkomst? Både jag och maken har haft löneutmätning samtidigt och sen skuldsanering samtidigt och vi hade det bra ekonomiskt mot innan.
Alltså, din Fru behåller ju eget existensminimum (förbehållsbelopp) på sin lön och du har ditt pga sanering. Sen får ni pengar till hyra m resor t o fr jobb, ev medicinkostnader.

Hon har en väldigt oregelbunden inkomst. Det kan pendla allt mellan 8 000 och 19 000 i månaden efter skatt.

Hon har en väldigt oregelbunden inkomst. Det kan pendla allt mellan 8 000 och 19 000 i månaden efter skatt.
Då drar dem ju ett snitt så de månaderna med 19 kommer ju bli bättre det med 8 kan de förmodligen inte dra ngt från henne

Då kommer det räknas ut ett snitt för de senaste 12 månader. Ni kan aldrig få mindre än existensminimum per person.

Fast nu har du skuldsanering uträknad på att du betalar procentuellt på hyra osv i förhållande till era löner. Lever ni på existensminimum nu verkar konstigt.
Jag tror inte @Kimsan72 med sambo lever på existensminimum bara för hon har skuldsanering…
Stämmer exakt. Jag personligen får bara behålla i enlighet med existensminimum såklart, men min sambo får såklart behålla hela sin lön. Han är höginkomsttagare så han delar med sig… :facejoy: :folded: Eller rättare sagt, han betalar lite mer av kostnader som vi egentligen borde dela på…

Ringde Intrum igår och fick prata med en supertrevlig kille, verkligen. Han hade aldrig sett något ärende som liknande detta. I vanliga fall när man är medlåntagare så kommer det krav på betalning i bådas namn till Intrum men nu skickade de från Norska Intrum till Svenska Intrum i min fru´s namn och inte i mitt namn. Samma dag, alltså igår, skickar dom Intrum Norge en e-faktura till min norska bank på samma belopp som de kräver min fru på.

Han ska ringa oss imorgon vid lunch så ska vi prata mer. Han skickade mig till norska Intrum för att stämma av med dom. Han tyckte det lät väldigt märkligt att dom skickar ärendet till Svenska Intrum i min frus namn men mitt ärende låter de kvar i Norge, de skickar de inte till Sverige, nej nej.

Jag berättade för honom på Intrum att när jag sökte skuldsanering hösten 2020 så var Intrum Norge den enda fordringsägaren som motsatte sig sanering med motivering - skuldsanering är inte giltig i Norge pga att Norge inte är med EU och dom ville att min skuldsanering skulle vara i sju år istället för fem år. Kronofogden sa - kaffesump har sin huvudsakliga syssel och bosättning i Sverige. De godkände min skuldsanering. Intrum i Norge gillar väl inte det misstänker jag. Jag har två andra lån i Norge som ligger under min skuldsanering och dom motsatte sig aldrig. Det var liksom inga problem överhuvudtaget.

Intrum vill ha 19.000 kr i månaden på ena skulden på 12 månader. Den större skulden 30.000 kr i månaden på 12 månader.

Vi ska idag ansöka om skuldsanering för min fru.

Intrum vill ha 19.000 kr i månaden på ena skulden på 12 månader. Den större skulden 30.000 kr i månaden på 12 månader.

Schyssta avbetalningsplaner dom erbjuder ! Helt sjukt ! Dom kan ju knappast tro på det själva !

Nästan bättre att som inte erbjuder avbetalning i dessa lägen, blir ju patetiskt i mina ögon. Hade man klarar av att betala dom summorna så hade man ju inte hamnat i situationen.

Intrum...jösses! Det är ju tragiskt men samtidigt skrattretande...Om man har såna summor att betala av sina skulder med hade man ju inte haft nån skuld från början. Håller tummarna att hon får sanering hon oxå!

Fick till slut en okej avbetalningsplan. 2900 kr i månaden på vardera skuld. 1700 kr i ränta och 1200 i amortering.

Men, det ska tilläggas också att kf betalar in i maj varje år på båda skulderna genom min sanering, 16000 kr på ena och 30000 kr på andra.

När min sanering är avslutad så tar jag nog ett blancolån och löser in dessa två hos Intrum.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp