Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering och skatteåterbäring

Om man har skuldsanering, får 40.000-50.000 i återbäring och väljer att inte ompröva.

Finns det risk att hela skuldsaneringen går åt fanders och den blir upphävd eller är disken att dessa pengar betalas till borgenärerna?

rapporterar inkassobolagen in räntan eller måste man kontakta var och en? inte fått något årsbesked men det kanske man inte får från inkassobolag..

Har lite frågor:
Hur många borgenärer har du? Vilka och hur många av dom är det som tar kreditupplysning varje år när deklarationen uppdaterats?

Beror återbäringen på räntan från skuldsaneringen eller är det andra saker med?

Sex stycken borgenärer. Det är bara en som gör kreditupplysning och det är Gothia (Riverty Sweden AB). Där har jag 18 000 kr.

Återbäringen beror på att jag har nio mil enkel väg till jobbet varje dag med bil.

Hade inte du ett beslut om att du behåller pengarna utifrån att du reser i jobbet och en stor del av din återbäring är resa?
Eller jag kanske blandar ihop dig med någon annan här inne som har det beslutet.

Sedan ... om man får tillbaka mer än 30 000 kr så är det ju någonting som orsakar det. Antingen resor, räntor eller att man låter arbetsgivaren dra mer skatt än nödvändigt.
Och rent krasst så handlar det ju om pengar som kan gå till de man är skyldig pengar.

Det är stämmer. Det står i mitt beslut som jag fick våren 2021 att jag får behålla min höga återbäring eftersom jag har nio mil enkel väg till jobbet med bil varje dag. Plus att jag har 5000-5500 kr inräknat som jag ska tanka för varje månad.

Jag förstår.. så det var i samband beslutet eller när den vunnit laga kraft som hon fick betala in det.. tänker det han ju ändå gå några månader imed hon fick betala in i augusti .
Som jag förstod det så var det inte samband med beslutet ! Han la in det i augusti för man vet ju inte när jag får betalningen från skatteverket . Vissa deklarera direkt och får den i april och vissa får den i juni om man har ändring . Så han la in den i augusti bara för att vara säker hon fått pengarna :)

Hon fick inledande först och sedan kom skattebedeskedet i mars och då fick hon hon ett mail från handläggaren hur mycket återbäring som hon skulle få ! Hon var helt ärlig och skrev summan på ca 17k ! Sedan la dom in den i augusti månad !
Jag berättade för min handläggare hur mycket jag skulle få, hade inledande då.
Fick betala in efter beslut om skuldsanering. Beslut i april, inbetalning i juli månads betalplan.

Alla gör såklart som ni vill.
En skuldsanering är ynnest och att ha i åtanke är om det är värt att riskera den för att behålla sin återbäring el det är värt att vara ärlig. Anser dom att du ska behålla den så har du åtminstone varit ärlig och du riskerar inte något.

Som jag förstod det så var det inte samband med beslutet ! Han la in det i augusti för man vet ju inte när jag får betalningen från skatteverket . Vissa deklarera direkt och får den i april och vissa får den i juni om man har ändring . Så han la in den i augusti bara för att vara säker hon fått pengarna :)
Jag fattar , så dom vet inte riktigt fall man godkänt utan ändringar i mars eller maj så dom la dom på augusti för att vara 100% , vissa får ju sin skatteåterbäring i augusti..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp